پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
نظرات: ۰ |
۰
چه کسانی زودتر از همسالان خود پیر می‌شوند؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سن تقویمی تعداد سال‌هایی است که یک فرد زنده بوده است، در حالی که سن بیولوژیکی به این معناست که یک فرد چند سال به نظر می‌رسد.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دانشمندان ثابت کرده اند که افراد با سرعت های کاملاً متفاوتی نسبت به یکدیگر پیر می‌شوند. در ابتدایی‌ترین سطح، سن تقویمی تعداد سال‌هایی است که یک فرد زنده بوده است، در حالی که سن بیولوژیکی به این معناست که یک فرد چند سال به نظر می‌رسد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روی تقریباً هزار مرد و زن متولد بین آوریل ۱۹۷۲ و مارس ۱۹۷۳ (همه ۳۸ سال) سن بیولوژیکی را در مقایسه با سن تقویمی به منظور درک بهتر سرعت پیری شرکت کنندگان بررسی کرد. تیم محققان از ۱۸ نشانگر بیولوژیکی - از جمله فشار خون، عملکرد اندام ها، کلسترول، سلامت دندان ها و متابولیسم - برای ارزیابی سن بیولوژیکی هر شرکت کننده استفاده کردند.

آنها دریافتند که اکثر افراد دارای سن بیولوژیکی هستند که تقریباً با تعداد تولدهای آنها مطابقت دارد، اما سایرین سن بیولوژیکی بسیار کوچکتر یا بزرگتر از سن تقویمی آنها داشتند.

در حالی که به نظر می‌رسد بیشتر افراد با سرعت یک سال در سال پیر می‌شوند، برخی با نرخی تا سه سال در سال پیر می‌شوند و برخی دیگر با سرعتی نزدیک به صفر سال در سال پیر می‌شوند.

دانیل بلسکی، استادیار دانشکده پزشکی و مرکز پیری دانشگاه دوک، در دورهام، می‌گوید: آنچه ما دریافتیم رابطه واضحی بین پیرتر به نظر رسیدن از بیرون و پیر شدن سریعتر در درون است... و همچنین این امکان وجود دارد که نوع فرآیند پیری را در جوانان اندازه گیری کنیم که معمولاً فقط در افراد مسن به دنبال آن هستیم.

مردان و زنانی که در اندازه‌گیری‌های بیولوژیکی پیری نمرات خوبی کسب نکرده‌اند، در تست‌های داده شده به سالمندان، مانند تعادل و هماهنگی، و همچنین در آزمون‌های هوش ذهنی (یعنی تیزبینی ذهن)، مانند حل مسائل ناآشنا، امتیاز بدتری کسب کردند.

افراد مسن از نظر بیولوژیکی نیز مشکلات بیشتری را در فعالیت‌های فیزیکی ساده مانند بالا رفتن از پله‌ها گزارش کردند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب