پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸
نظرات: ۰ |
۰
فرو نشست زمین اکثر مناطق کشور را تهدید می‌کند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

برداشت آب از منابع زیرزمینی برای مصارف کشاورزی طی سال های گذشته به شدت افزایش یافته که همین موضوع سبب خشکی بساری از دریاچه ها و فرونشست زمین در مناطق گسترده ای از کشورمان شده است که در صورت عدم اصلاح این رویه، در آینده نزدیک مخاطرات بسیار جدی گریبانگیر اقصی نقاط ایران خواهد شد.

خبرنگار اطلاعات از قزوین نوشت: کشاورزی سنتی و عدم بهره گیری از تجهیزات و دستگاه های نوین برای کاهش مصرف آب، چالشی است که هر روز دامنه آن گسترده تر می شود و بر همین اساس حجم زیادی آب مصرف می شود تا محصولات باغی به ثمر بنشیند و نوع مرغوب آن صادر و درجه ۲ و ۳ آن به مصرف داخلی برسد؛ درحالی که می توان با مکانیزه کردن کشاورزی،از هدررفت آب و پیامدهای به شدت خطرناک آن جلوگیری کرد اما مساله ای که تاکنون باعث عدم تحقق این مهم شده، نبود عزم جدی دستگاه های ذیربط است.

در این میان مسئولان هم به طور مداوم  نسبت به تداوم این روند هشدار می دهند اما اقدام دستگاه های تحت مسئولتشان ،در حد صفر باقی بانده است.

ضرورت توقف باغداری معیشتی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سفربه استان قزوین در آیین گرامیداشت هفته دولت که با حضور جمعی از مسئولان و پیشکسوتان حوزه کشاورزی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی  استان برگزار شد، گفت: تولید محصولات باغی علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم ، مانع خروج سالانه ۲۵میلیارد دلار ارز از کشور می شود .

محمد مهدی برومندی ،با بیان این که باید از باغداری معیشتی به سمت باغداری نوین حرکت کنیم، افزود : با به کار گیری دانش در روش های نوین کشاورزی و باغداری ، تولید محصولات باغی تا ۶۰تن در هکتار امکانپذیر خواهد بود .

 وی به اهمیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی اشاره کرد و افزود : در شرایط کنونی جنگ اقتصادی و تحریم که سفره های مردم هدف قرار گرفته است؛  بخش کشاورزی توانسته است علاوه بر تامین غذای کشور با صادرات مازاد بر مصرف حداقل سالانه ۶میلیارد دلار درآمد ارزی به خزانه کشور واریز کند .

برومندی با اشاره به تولید ۲۶میلیون تن محصولات باغبانی در سطح کشور،اظهارداشت: اگر محصولات باغی در کشور تولید نمی شد باید سالانه ۲۵میلیارد دلار ارز برای تامین و واردات این محصولات هزینه می شد.

وی با تاکید بر لزوم رفع موانع تولید و گشایش تنگناهای موجود در بخش کشاورزی،گفت:همه ارکان حاکمیت در بخش های مختلف به اهمیت بخش کشاورزی پی ببرند و امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که باید موانع و مشکلات بخش کشاورزی با نگاه کارشناسی رفع شود.برومندی با بیان این که ناترازی انرژی خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد کرده است، افزود : به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق در دهه های گذشته به  ویژه در حوزه آب، با بحران و مشکلات پیچیده ای جدی مواجه شده ایم .معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای نجات دشت های بزرگ و مرغوب کشور نیاز است با بهره گرفتن از دانش و تخصص محققان در حوزه تولید بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین و حفظ منابع پایه آب و خاک در  جهت تامین امنیت غذایی اقدام شود .

گفتنی است در این مراسم از کارمندان نمونه و بازنشستگان حوزه جهاد کشاورزی با اهدا لوح تکریم شد. بنا به این گزارش،با حضور برومندی به طور همزمان ۵۴طرح کشاورزی استان قزوین با ۳۲۱میلیارد تومان اعتبار و ۱۰۰۰ نفر اشتغال در شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان افتتاح شد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب