سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
نظرات: ۰ |
۰
اولین واکنش فدراسیون فوتبال به اتفاقات عجیب در اتاق VAR
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال به اتفاقات VAR واکنش نشان داد.

به گزارش اطلاعات آنلاین، دانیال مرادی در گفت‌وگویی با برنامه فوتبال برتر از شبکه سوم سیما درباره تصمیمات اشتباه داوران در دو هفته ابتدایی لیگ برتر، اظهار داشت: قضاوت‌های هفته اول لیگ برتر، از بهترین قضاوت‌ها در چند فصل اخیر بود و فقط یک یا دو اشتباه کوچک داشتیم که در تعیین برنده بازی نقش مستقیم نداشت.

وی افزود: در روز نخست هفته دوم مسابقات نیز شرایط داوری خوب پیش رفت. من خودم به عنوان افسر VAR در کنار زمین هستم و بر پروسه VAR نظارت می‌کنم. در دیدار پرسپولیس و تراکتور ما مشکلی از نظر داوری نداشتیم و همه چیز در آرامش تمام شد.

وی افزود: در بازی استقلال و ملوان در ورزشگاه بودم و سه صحنه مهم، دو صحنه پنالتی و یک کارت قرمز داشت. کارشناسان پنالتی اول را تایید نکردند و اعلام کردند کاملا نادرست است. در صحنه پنالتی اول داور بازی از برخورد پای بازیکن مدافع به مهاجم صحبت و اعلام پنالتی کرد. VAR صحنه را چک کرد و بهترین زاویه همان بود.

سرپرست کمیته داوران عنوان کرد: سیستم پیاده‌سازی VAR را با بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا مقایسه می‌کنم. بازی پرسپولیس و النصر مهم بود و سئوال دارم آیا دوربین‌های خارج از صدا و سیما در آن مسابقات استفاده شد؟ جواب خیر بوده و الان موجودی ما همین است.

مرادی بیان کرد: پیاده سازی VAR سال‌ها وعده داده شده بود و هیچگاه محقق نمی‌شد اما ادعا نمی‌کنیم بهترین VAR را آورده‌ایم و شرایط همین است. ما در ورزشگاه‌های شهرستان‌ها، امکانات تهران را نداریم. حداقل الزام برای پیاده سازی VAR با چهار دوربین است. ما با ۶ دوربین جلو می‌رویم و جا دارد از صدا و سیما برای این دوربین‌ها تشکر کنیم.

وی ادامه داد: سیستم VAR با یک سرور هشت دوربین را ساپورت می‌کند و اگر دو سرور داشته باشد ۱۶ دوربین را ساپورت می‌کند. VAR می‌آید تا اشتباه داور را اصلاح کند و نیاز به چند دوربین با کیفیت بهتر دارد. ما اول راه هستیم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. حوزه تخصصی داوری بحث چیدمان VAR و آموزش است که در این حوزه کار بزرگی کردیم.

این مقام مسئول گفت: هنوز دستگاه‌ها نیامده بود، آموزش را شروع کردیم. از اوایل سال ۹۸ آموزش را آغاز کردیم و تقریبا ۵ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنیم. تست تکنولوژی باید با اجازه فیفا باشد. در این چند سال این پروژه متوقف بود زیرا موانع زیادی وجود داشت که نمی‌توانستیم این دستگاه‌ها را بیاوریم و تحریم‌ها اثر مستقیم داشت.

وی گفت: در این یک‌سال اخیر همت بزرگی پشت این داستان آمد و توانستیم گام مثبتی برداریم. ۶ دوربینی که داریم به ما کمک می‌کند و در تشخیص آفساید خیلی مشکلی نداریم. در حوزه باکس چپ و راست زوایای بیشتر به ما کمک می‌کند تا اگر اشتباهی توسط داور شد، بتوانیم برگردیم.

مرادی یادآور شد: یک سری مصاحبه‌ها شد که شاید در چهار هفته اول VAR نداشته باشیم اما خیلی تلاش شد تا وی ای آر داشته باشیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که شرایط VAR بهتر شود. نمی‌دانم تا چه زمانی دوربین بیشتری اضافه می‌شود و فعلا با این دوربین‌ها جلو می‌رویم. باشگاه‌ها را باید برای تهیه دوربین‌ها الزام کنیم. ما در گام اول تکنولوژی VAR هستیم و در این زمینه تجربه کسب می‌کنیم.

وی درباره اینکه چرا از پنالتی اشتباه استقلال در دیدار با ملوان گذشتید، گفت: مهاجم استقلال دستش روی گردن مدافع است و در طرف مقابل، بازیکن مدافع، حریف را گرفته است. در خطای گرفتن زمانی می‌گوییم خطاست که روی بازیکن اثر بگذارد. داور معتقد بود که بازیکن استقلال تاثیری روی بازیکن ملوان نداشت. داور می‌توانست خطای مهاجم را اعلام کند و در اتاق تصمیم بر این بود که دست اول تاثیری نداشت. با VAR اشتباهات داوری صفر نمی‌شود و فقط کم می‌شود.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب