دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
نظرات: ۰ |
۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امتحان ریاضی برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان سخت و چالش برانگیز است. در این مقاله در رابطه با نحوه مطالعه درست و صحیح برای موفقیت در امتحان ریاضی توضیح داده ایم.

در این مقاله در رابطه با نحوه مطالعه ریاضی برای امتحان و موفقیت در امتحان توضیح داده شده است. تلاش کرده ایم در این مقاله 10 روش موثر، مفید و عملی برای موفقیت در امتحان ریاضی و گرفتن نمره بالا و حتی نمره 20 در امتحان ریاضی را توضیح دهیم.

نحوه مطالعه و درس خواندن برای موفقیت در امتحان ریاضی

همانطور که می دانید، برای موفق شدن در هر کاری باید روش درست آن را استفاده کرد. ممکن است همین الان خودتان هم روش هایی را بلد باشید اما در هر صورت، اگر از تجارب دیگران استفاده نمائیم زودتر به نتیجه می رسیم. برای موفقیت در امتحان ریاضی موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

1- در طول ترم در کلاس های ریاضی حاضر باشید و حضور فعالی داشته باشید

درست است که در این مقاله قرار است در رابطه با نحوه خواندن و مطالعه درست درس ریاضی توضیح دهیم، اما توجه داشته باشید که شرکت در کلاس های ریاضی هم بسیار مهم است. وقتی در کلاس ریاضی حاضر باشید و حضور فعالی داشته باشید بیش از 50 درصد مطالب را یاد می گیرید و در نتیجه بعدا مطالعه ریاضی هم برای شما کار راحت تری خواهد بود. بنابراین کلاس های ریاضی را جدی بگیرید و غیبت نکنید. تفاوتی نمی کند که در حال یاد گیری ریاضی ششم، هفتم، هشتم، و ... هستید، در هر صورت در کلاس های مدرسه و دانشگاه حضور مرتب و فعالی داشته باشید.

2- در کلاس ریاضی سوال بپرسید و جزوه خوب و کاملی بنویسید

کلاس های ریاضی بسیار موقعیت خوب و منحصر به فردی برای یادگیری است. برای موفقیت در امتحان ریاضی و ریاضیات کنکور باید از کلاس ها استفاده مفیدی داشته باشید. جزوه نوشتن در کلاس ریاضی باعث می شود تمرکز شما افزایش یابد. فقط در جستجوی این نباشید که چگونه برای امتحان ریاضی مطالعه کنید. شما اگر در کلاس ریاضی حضور فعالی داشته باشید و سوال بپرسید حین مطالعه کارتان بسیار راحت تر می شود. در کلاس درس از هر عاملی که باعث حواس پرتی شما می شود پرهیز کنید. با دوستانتان کمتر حرف بزنید و شوخی ها را بگذارید برای بعد از کلاس.

چگونه ریاضی بخوانیم برای امتحان، ۱۰ راهکار عملی و موثر

3- قبل از حضور در کلاس ریاضی نیم نگاهی به مطالبی که قرار است تدریس شود بیندازید

قبل از کلاس وقتی درس را پیش مطالعه می کنید سوالاتی در ذهن شما شکل می گیرد و همین باعث می شود وقتی معلم ریاضی درس را توضیح می دهد خیلی بهتر متوجه خواهید شد. انگار با پیش مطالعه جاهای خالی در ذهن شما ایجاد می شود و با توضیحات مدرس ریاضی جاهای خالی پر شده و ماندگاری مطالب در ذهن شما بسیار بیشتر می گردد.

4- اگر در درس ریاضی اشکالات زیادی دارید از بهترین مدرسین ریاضی کمک بگیرید

بهترین معلم های ریاضی می توانند به شما در یادگیری ریاضی کمک زیادی بکنند. اگر ریاضی را کلا بلد نیستید و اشکالات زیادی دارید در طول ترم در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی شرکت نمائید. اگر در یکی دو فصل اشکال دارید برای همان یکی دو فصل کلاس خصوصی داشته باشید. مدرسین برجسته و بهترین معلم های ریاضی نه تنها درس را به شما یاد می دهند بلکه در رابطه با نحوه مطالعه درس ریاضی هم به شما مشورت خواهند داد. اساتید برتر ریاضی معمولا به صورت تخصصی و متمرکز روی تدریس ریاضی فعالیت دارند و چون به تدریس ریاضی علاقه دارند سابقه کاری بالایی هم در این زمینه دارند و اساتید مجربی هستند.

5- ابتدا تمرینات حل شده در کلاس و تمرینات حل شده کتاب را مورد بررسی قرار دهید

برای درس ریاضی تمرین حل کردن بسیار مهم است. در واقع وقتی تمرین حل می کنید تازه متوجه می شوید که آیا درس را یاد گرفته اید یا خیر. اما درست تمرین حل کردن هم مهم است. باید از تمرینات و مثال های ساده تر و از تمرینات کتاب درسی یا مثال هایی که معلم ریاضی شما در کلاس مورد بررسی قرار داده است شروع کنید و به تدریج سراغ تمرینات و مثال های سخت تر بروید. حین حل تمرینات ریاضی اگر نکته جدید و مهمی را متوجه شدید در جزوه خودتان یادداشت نمائید تا در ایام امتحانات مرور کنید. بهترین ریاضی دانان ایران مانند مریم میرزاخانی را الگوی خودتان قرار دهید و عالی درس بخوانید.

چگونه ریاضی بخوانیم برای امتحان، ۱۰ راهکار عملی و موثر

6- درست تمرین حل کنید و ابتدا سوال را خودتان حل نمائید و بعد جواب را ببینید

بسیار مهم است درست تمرینات ریاضی را حل کنید. البته منظورمان این نیست که تمام تمرینات به جواب درست برسید بلکه نحوه تمرین حل کردن شما باید درست باشد. بلافاصله سراغ جواب نروید. خودتان باید فکر کنید و ذهن خودتان را با مسئله درگیر نمائید. برای هر سوال جوابی بنویسید. 10 دقیقه به خودتان وقت بدهید و جوابی بنویسید. اشتباه هم باشد ایرادی ندارد. مهم این است که ابتدا به جواب سوال فکر کرده باشید، پاسخی نوشته باشید و بعد جواب درست را ببینید. به این ترتیب ذهن شما در تحلیل و پیدا کردن راه حل قوی تر می شود.

7- برای یادگیری ریاضی در طول ترم با برنامه ریزی صحیح وقت بگذارید

فکر نکنید که بدون درس خواندن و تمرین حل کردن می توانید ریاضی یاد بگیرید. راه میان بری وجود ندارد. البته دروس دیگری هم برای مطالعه دارید. اما در نظر داشته باشید که در برنامه درسی و تحصیلی خودتان زمان هایی را هم برای مطالعه درس ریاضی در نظر بگیرید. اگر در برنامه ریزی درسی اشکال دارید از مدرسین ریاضی برجسته سایت www.IranModares.com، رتبه شو rotbesho.com، الف مشاور alefmoshaver.com، مسگرینو و ... مشاوره  و کمک بگیرید.

8- در ایام امتحانات نمونه سوالات امتحانی حل کنید و جمع بندی را درست انجام دهید

بسیار مهم است که مطالعه کتاب درسی و اصل درس را برای ایام امتحانات باقی نگذارید. ریاضی درسی نیست که بتوانید فقط با مطالعه کردن آن در شب امتحان نمره خوبی بگیرید. ممکن است با مطالعه شب امتحانی به نمره قبولی برسید اما اگر قصد دارید نمره عالی و حتی 20 بگیرید بهتر است در طول ترم درس را بخوانید. اما شب امتحان چه کاری باید انجام دهید؟ شب امتحان ریاضی سعی کنید جزوه های خودتان را مرور نمائید و درس را جمع بندی کنید. حل نمونه سوالات امتحانی هم شب امتحان بسیار عالی است چرا که اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود دید خوبی نسبت به سوالات پیدا کنید.

9- کتاب درسی را مهمترین منبع برای مطالعه در نظر بگیرید

پیشنهاد می کنیم خیلی در جستجوی کتاب های کمک آموزشی نباشید. داشتن کتاب کمک آموزشی بد نیست اما کتاب درسی را در اولویت اول قرار دهید. تمام سوالات امتحان از کتاب درسی است. تمرینات و مثال های کتاب درس را حل نمائید. برای دانلود رایگان فایل pdf کتاب های درسی می توانید به سایت http://www.chap.sch.ir/ مراجعه نمائید.

10- از کتاب های کمک آموزشی معتبر استفاده کنید

اگر نهایتا خواستید کتاب کمک آموزشی داشته باشید بهتر است کتاب های کمک آموزشی خودتان را از انتشاراتی های معتبر مانند www.kanoon.ir، گاج، خیلی سبز، نشر الگو، مهروماه mehromah.ir و ... تهیه نمائید. اما باز هم ابتدا کتاب درسی خودتان را عالی بخوانید و بعد سراغ این کتاب ها بروید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با نحوه مطالعه درست ریاضی برای موفقیت در امتحان ریاضی توضیح داده شد. در طول ترم درس بخوانید و تمرینات زیادی حل کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب