دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
نظرات: ۱ |
۰
پیام جدید آمریکا به ایران از طریق قطر رسید؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

«احتمال دارد نخست‌وزیر قطر پیام‌هایی از طرف دولت بایدن به ایران منتقل کند.»

انتخاب نوشت: ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) می گوید قطر و ایران دیدگاه مشترکی در مورد حماس دارند. اگرچه جایگاه و موضع قطر نسبت به واشنگتن با ترور هنیه به میزان قابل توجهی تضعیف شده، اما این احتمال مطرح است که آل ثانی اکنون پیام هایی را از طرف دولت بایدن به ایران منتقل کند و در عین حال گام های بعدی را در قبال شریک استراتژیک خود در غزه با ایران طراحی نماید.

اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با اشاره به سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر به تهران نوشت: خبر سفر مذکور پس از آن منتشر شد که تیم های مذاکره کننده آمریکایی، اسرائیلی، مصری و قطری در ۱۵ اوت در دوحه برای دور دیگری از مذاکرات آتش بس و حل موضوع گروگان ها دور هم جمع شدند. حماس گروه مورد حمایت ایران اعلام کرد در این مذاکرات شرکت نمی کند ولی روند مذاکرات را از طریق هیات های قطری و مصری دریافت کرده است. دور جدید گفت وگوها در ۲۲ و ۲۳ اوت در قاهره برگزار شد.

به نوشته اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، قطر از حماس که از سال ۲۰۰۷ در غزه مستقر شد، حمایت کرده است. از آن زمان، دوحه کمک های سیاسی و مالی را به این گروه اسلام گرا ارائه می دهد به نحوی که گفته می شود حداقل ۱.۸ میلیارد دلار به دولت تحت مدیریت حماس در غزه تزریق کرده است. با اینکه قطر از حماس حمایت می‌کند و فقط اسرائیل را مسئول حمله ۷ اکتبر حماس می‌داند، با موافقت ایالات متحده خود را به عنوان میانجی بین حماس و اسرائیل قرار داده است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب