چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
نظرات: ۰ |
۰
طراح حمله اوکراین به روسیه چه کسی بود؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به تهاجم اوکراین به خاک روسیه گفت: اوکراینی‌ها تصمیم گرفته‌اند به جای اینکه دنبال آزادسازی مناطق اشغالی خود بروند، در داخل خاک روسیه نفوذ کنند و از پشت؛ یعنی شمال شرق وارد شده‌اند و اگر پیشروی کنند می‌توانند به سمت جنوب بیایند. البته این خیلی دشوار است.

خبر آنلاین نوشت: دو هفته قبل کمتر کسی فکرش را می‌کرد ارتش اوکراین ناگهان به داخل خاک روسیه شبیخون بزند و بتواند بخش‌هایی از منطقه کورسک را تصرف کند. اما نه تنها ارتش به کورسک رسید بلکه شهر سودژا را به تصرف کامل خود در آورد. روس‌ها معتقدند تسلیحات آمریکایی و حمایت بی‌چون و چرای ایالات متحده و اروپا باعث شده تا اوکراین بتواند ناگهان چنین قدمی را بردارد. مسکو در زمان آغاز جنگ با اوکراین تصور می‌کرد در کمتر از یک‌ماه بتواند کار اوکراین را یک‌سره کند. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه دو سال و نیم بعد، برای اولین‌بار پس از جنگ‌جهانی دوم بخشی از خاک روسیه مورد هجوم قرار گرفت و به تصرف دشمن در آمد.

مهمترین بخش های گفت وگوی حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین المللی در مورد تهاجم اوکراین به خاک روسیه را می خوانید:

*این منطقه عملیاتی را اوکراینی‌ها حدس می‌زنم که با مشورت ناتو طوری انتخاب کرده‌اند که روسیه پیش بینی آن را نکرده بود. روسیه انتظار داشت که اوکراین برای آزادسازی مناطق اشغال شده خود در منطقه دونباس اقدام کنند. ولی برخلاف پیش بینی‌های مسکو؛ اکراینی‌ها منطقه کورسک را انتخاب کرده‌اند و مستقیم داخل خاک روسیه رفته‌اند. این حرکت برای ارتش اوکراین روحیه بخش بوده است و هم روحیه ارتش روسیه را تضعیف کرده است. 

*به‌نظر می‌رسد اوکراینی‌ها تصمیم گرفته‌اند به جای اینکه دنبال آزادسازی مناطق اشغالی خود بروند، در داخل خاک روسیه نفوذ کنند و از پشت؛ یعنی شمال شرق وارد شده‌اند و اگر پیشروی کنند می‌توانند به سمت جنوب بیایند. البته این خیلی دشوار است.

* افکار عمومی در روسیه اگر چه مخالفت خود را مستقیم بیان نمی‌کند اما شخص پوتین باید جوابگوی وضعیت و هزینه‌ها باشد. اما اینکه بتوانند این بحران به‌وجود آمده را مدیریت کنند یا نه؟ نمی‌دانم که آیا روس‌ها می‌توانند شرایط را برگردانند یا نه.

*اصولا روسیه تصور می‌کرد ظرف یک هفته الی یک ماه کی‌یف را بگیرد و دولت زلنسکی را سرنگون کند. اما عملا الان بیش از دو سال گذشته و نتوانسته کاری کند. بنابراین به جمع‌بندی رسید تا مناطق شرق اوکراین را در کنترل نگه دارد تا از نظر زمینی به شبه‌جزیره کریمه دسترسی داشته باشد. بنابراین، روسیه دنبال این است که موقعیت خود در کریمه و چهار استان را تثبیت کرده و دولت اوکراین را پای مذاکره بکشاند تا بپذیرد که این چهار منطقه جدا شده هستند.

*منطقه کورسک در ۴۰ کیلومتری مرز مشترک بین اوکراین و روسیه است. در دوره‌ای تاریخی اوکراینی‌ها در این منطقه ادعای مرزی داشته‌اند. غیر از آن هم مهم این است که از منطقه‌ای وارد شوند که روسیه اصلا فکرش را نمی‌کرده است. کورسک از نظر ژئوپلتیکی منطقه حساسی نیست اما از نظر نمادین حرکتی بودی که روس‌ها آمادگی آن را نداشتند. به ویژه اینکه در روزهای گذشته بخشی از جمعیت غیرنظامی از این منطقه خارج شده‌اند. انتقال جمعیت یعنی روسیه مساله را جدی گرفته و آماده است که وارد یک درگیری تمام‌عیار نظامی در منطقه با طرف اوکراینی باشد. من فکر می‌کنم موضوع برای هر دو طرف جنبه نمادین دارد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب