چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۰
نظرات: ۴ |
۰
سرقت های مسلحانه مردم را شوکه کرد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 وقوع سرقت در تمامی کشورها با افزایش ناامنی همراه است و به هر میزان که این ناامنی‌ها افزایش یابد، امنیت و احساس آن از سوی مردم هم کاهش پیدا می کند و به طور حتم اعلام آمار های مختلف از کاهش سرقت ها هم دردی را دوا نخواهد کرد و فقط سبب بی اعتمادی مردم می شود.

اطلاعات نوشت: مدتی پیش فیلم دوربین‌های مداربسته‌ای در فضای مجازی فراگیر شد که در آن گروهی از سارقان به طور مسلحانه از منازل مسکونی سرقت کرده بودند، سارقانی که فعالیت‌هایشان با عمده سارقان دیگر تفاوتی محسوس داشت و آن این بود که اعضای این شبکه، به عنف و مقابل دیدگان ساکنان منازل دست به سرقت می زدند و حتی منتظر خالی شدن خانه ها نمی ماندند ،اما به راستی چگونه این سارقان مسلح که سابقه دار هم هستند، توسط پلیس مورد رصد دقیق قرار نداشتند و به این راحتی وارد خانه های مردم می شدند؟

 وقوع سرقت در تمامی کشورها با افزایش ناامنی همراه است و به هر میزان که این ناامنی‌ها افزایش یابد، امنیت و احساس آن از سوی مردم هم کاهش پیدا می کند و به طور حتم اعلام آمار های مختلف از کاهش سرقت ها هم دردی را دوا نخواهد کرد و فقط سبب بی اعتمادی مردم می شود.

چند روز قبل 6 سارق سابقه دار  مسلح عضو یک شبکه موسوم به «وحشت»،دستگیر و مالباختگان این سرقت‌ها شناسایی شدند اما نکته قابل تامل در این پرونده،شیوه و شگرد آن ها بود.این سارقان در ساعات مختلف شبانه روز در حالی که سلاح در دست داشتند ،وارد خانه های مردم در تهران و استان البرز می شدند و مقابل دیدگان اعضای خانواده و ساکنان،دست به سرقت می زدند.

انتشار فیلمی از یکی از سرقت ها ،سبب انتقاداتی از پلیس شد. منتقدان معتقدند که ماموران انتظامی باید با تشدید نظارت ها،در وهله نخست جلوی خرید و فروش سلاح را بگیرند و از سویی دیگر ضمن کنترل  و رصد سارقان سابقه دار ،از تکرار ارتکاب جرایم توسط آنها جلوگیری کنند.

بر همین اساس بهتر است پلیس ضمن تمرکز خود در موضوع جلوگیری از سرقت، از تکرار جرائم آسیب زا به امنیت مردم توسط سارقان به ویژه سابقه داران جلوگیری کند تا از این پس اینگونه جرائم خطرناک تکرار نشود.

از سویی دیگر بررسی علت و عوامل تکرار جرم توسط سارقان سابقه دار ،مساله ای است که باید مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد تا از آن جلوگیری شود، زیرادر غیر این صورت این سارقان سابقه دار با کوله باری از سابقه شرارت و دزدی ، به ارتکاب جرائم سنگین تر می پردازند.

پلیس:رصد می کنیم !

 رئیس پلیس آگاهی فراجا اعلام کرد که اجرای طرح پایش هوشمند سارقان سابقه دار که از اسفندماه سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا شده بود، از ۱۵  مردادماه امسال به طور فراگیر در سایر استان‌های کشور وارد مرحله عملیاتی شده است.

سردار محمد قنبری در تشریح جزئیات این خبر گفت: تازه‌ترین طرح هوشمند پلیس برای کنترل و رصد سارقان حرفه‌ای، استفاده از پابندهای الکترونیکی است که از اسفندماه سال گذشته به صوررت آزمایشی در استان تهران، غرب تهران و استان البرز شروع به فعالیت کرد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده و گزارش‌های ارسالی این طرح آثار مطلوبی در پیشگیری از وقوع سرقت و کشف جرایم دارد، گفت: این افراد به طوزر لحظه‌ای با استفاده از اتاق پایش که مخصوص این کار است به صورت هوشمند کنترل می‌شوند تامرتکب جرم نشوند.

رئیس پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه اجرای این طرح برابر تدبیر سازمانی انجام شد، خاطرنشان کرد: از زمان شروع این طرح تا کنون نتایج رضایت بخشی حاصل شده که با توجه به نتایجی که داشته از ۱۵ مردادماه امسال هم به صورت سراسری و فراگیر در سایر استان ها عملیاتی شده است. همچنین با توجه به اینکه سرقت یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است پلیس آگاهی با تمامی توان برای کنترل و پایش سارقان حرفه‌ای و سابقه دار اقدام می‌کند.

گفتگو با یک عضو شبکه سرقت‌های مسلحانه

یکی از اعضای این شبکه سرقت مسلحانه می گوید: مدتی بود که بیکار شده بودم و خرج زن و بچه یک سال و نیمه‌ام را نداشتم که بدهم. همیشه قرض می‌کردم و دیگر کسی نبود که به من قرض بدهد. یک روز یکی از آشنایان که شرایطم را می دانست به سراغم آمد و گفت که می خواهد کاری انجام دهد که شرایطمان را یک شبه از این رو به آن رو کند. بعد در صحبت‌هایش فهمیدم که می‌خواهد از خانه‌ها سرقت کنیم. او توضیح داد که تیمش کامل است و بدون من هم می توانند به سرقت بروند اما من هم شرایط بدی داشتم تصمیم گرفتم با او و همدستانش به سرقت بروم.

این متهم در گفتگو با ایسنا،می افزاید: در شروع کار، به چند خانه خالی دستبرد و  پول خوبی هم به جیب زدیم اما بعد از مدتی اعضای تیم تصمیم گرفتند کار جدیدی انجام دهند. متوجه شدم به دنبال کسی هستند که سلاح به دست بگیرد و مثل من هیکلی به اصطلاح باشد. از آنجایی که در این مدت پول خوبی درآورده بودم این بار هم تصمیم گرفتم با اعضای این گروه که بیشترشان فامیل هایمان بودند همکاری کنم.

وی با بیان اینکه ما درها را نمی شکستیم، تاکید می کند: یکی از افرادمان می‌توانست از دیوارها و حتی حفاظ‌ها بالا برود. ما منتظر می ماندیم او در بیرون مجتمع‌ها را برایمان باز کند و سپس وارد واحدها می شدیم و با ترساندن صاحبخانه اموال را سرقت می‌کردیم. من سعی می کردم کسی مجروح نشود اما در چند مورد مجبور شدم صاحبخانه‌هایی را که تقلا می‌کردند، کتک بزنم و با سلاح بترسانم.

این متهم سابقه دار درباره سهمش از این سرقت ها ادامه می دهد: سهم‌هایمان در هر سرقت متفاوت بود اما در طول همین چند ماه توانسته بودم از فروش طلاهای سرقتی، بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان پول درآورم و زندگی ام را سر و سامان دهم که بالاخره دستگیر شدم و به این ترتیب اولین سابقه در پرونده ام ثبت شد.

مالباختگانی که هنوز هم در شوک هستند
 

یکی از مالباختگان که ساکن کرج است؛ درباره شب سرقت می گوید: ساعت ۱۱ شب ۲۱ اردیبهشت ماه امسال بود که من و همسرم در خانه نشسته بودیم و منتظر رسیدن پسر ۲۱ ساله‌ام بودیم.

هر شب پسرم با خودرو وارد پارکینگ می‌شد و ما هم  منتظر رسیدنش بودیم که چند دقیقه بعد صدای زنگ به صدا در آمد و همسرم به تصور این که پسرمان است؛ در را باز کرد، که در همان لحظه دیدم که چند مرد جوان و قد بلند که سرتاپا سیاه پوشیده و چهره خود را هم پوشانده بودند وارد خانه شدند و از همان اول من را به باد کتک گرفتند.

یکی دیگر از سارقان هم به سراغ همسرم رفت و تمامی طلاهایش را درآورد و حتی النگوهایش را شکست. یکی دیگر از سارقان در خانه می‌چرخید و دنبال وسایل با ارزش بود. پس از چند دقیقه که تمامی طلاها و پول‌های نقدمان را پیدا کردند و پس از اینکه ما را در یک اتاق زندانی کردند، گریختند. 

این مالباخته تاکید می کند: پس از خروج سارقان از خانه، در اتاق را شکسته و با پلیس تماس گرفتیم. از خانه ما در حدود ۵۰۰ میلیون تومان طلا و پول نقد به سرقت بردند و علاوه بر آن خسارات معنوی زیادی هم بر روح و روان ما وارد شد، به طوری که همسرم بعد از گذشت ماه‌ها هنوز حال روحی خوبی ندارد و اصلا نمی‌تواند به حالت عادی بازگردد و به زندگی خود ادامه دهد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب