چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۶
نظرات: ۰ |
۰
ایران با این ۲ همسایه کنترل آسمان اقیانوس هند و دریای عمان را به دست می گیرد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: شمال اقیانوس هند و دریای عمان توسط ۳ کشور ایران، پاکستان و عمان کنترل هوایی می‌شود.

اطلاعات نوشت: بررسی های کارشناسی نشان داده که از حدود ۶۰ فرودگاه تجاری در ایران، فقط سه فرودگاه کارکردی اقتصادی و درآمدزا دارند و عملکرد مابقی فرودگاه ها مستلزم اعطای کمک های دولتی است.

برخی معتقدند که این مشل ناشی از عدم مطالعه توجیه اقتصادی فرودگاه ها پیش از تصویب طرح احداث آنهاست، ولی در مقابل گروه دیگری معتقدند که وجود فرودگاه ها در تمامی استانها وابستگی های غیرقابل انکاری را برای توسعه اقتصادی و آمایش سرزمینی ایجاد کرده که متاسفانه به دلیل مدیریت غلط و غیر بهره ور، فواید اقتصادی این صنعت فرصت  تجلی نیافته است.

 کاپیتان رضا نخجوانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه  ها و خدمات ناوبری هوایی ایران دیروز به خبرنگاران گفت: هوشمندسازی فرودگاه  های کشور، نخستین اقدام برای افزایش بهره وری و درآمدزایی آنهاست که خوشبختانه سند برنامه هوشمندسازی با کمک بخش خصوصی پریروز در حضور وزیر راه و شهرسایز رونمایی شد و اجرای آن آغاز شده است.

 به گفته وی این مهم بستر را برای افزایش درآمد شرکت فرودگاه‌ها فراهم خواهد کرد و در مجموع ترازنامه آن را بهبود خواهد داد.

 نخجوانی گفت: هم اینک کمتر از ۱۷ درصد از سود صنعت فرودگاهی مربوط به درآمدهای غیرعملیاتی است که با اجرای برنامه هوشمند سازی این سهم به بیش از ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به رونمایی از اطلس طرح های سرمایه‌گذاری در فرودگاه های کشور اشاره کرد و گفت: در این اطلس ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بخش خصوصی معرفی شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۶ متقاضی برای حضور در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری حاضر شده اند که ارزش قراردادهای منعقده ۱۸ هزار میلیارد تومان است.

وی فضای کشور را برای داشتن همین تعداد فرودگاه کافی برشمرد و اظهار داشت: باید بتوانیم از فرودگاه‌های موجود استفاده بهینه داشته باشیم و موافق افزایش فرودگاه‌سازی نیستیم.وی تأکید کرد که باید از فرودگاه های موجود به شکل اقتصادی تری استفاده برد و مدیریت بهره ورانه در این صنعت داشت.

نخجوانی با رد تصدی دولت در حوزه صنعت فرودگاهی کشور گفت: باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم، زیرا بنگاه‌داری برای دولت شیوه موفقی در جهان و ایران نبوده و نیست.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تصریح کرد: رویکرد جدیدی که در دستور کار بوده و مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز هست، ایفای نقش موثرتر و بیشتر بخش خصوصی است که در دستور کار خواهد بود.

نخجوانی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل نشده در دولت سیزدهم، گفت: پروژه اتوماسیون ناوبری که به مرحله امضای تفاهم نامه رسید، ساخت ترمینال ۱۲۰ هزار متر مربعی فرودگاه مهرآباد و همچنین سرمایه‌گذاری و هوشمندسازی فرودگاه‌ها، از جمله این طرح‌ها هستند.
 
کنترل فضای اقیانوس هند با مشارکت دو کشور همسایه

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری نشست  سه جانبه تهران- مسقط- کراچی در آینده برای توافق روی نقاط تبادل ترافیکی هوایی و بالا بردن ظرفیت پذیرش پروازهای سه کشور خبر داد.

نخجوانی افزود: دیروز نشست دوجانبه ای میان کارشناسان ایران با  مقامات مسقط (عمان) در خصوص دریای عمان برگزار شد و نشست سه جانبه تهران- مسقط - کراچی نیز در آینده برای توافق روی نقاط تبادل ترافیکی هوایی و بالا بردن ظرفیت پذیرش پروازهای سه کشور برگزار می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: شمال اقیانوس هند و دریای عمان توسط این سه کشور کنترل هوایی می‌شود.

وی ادامه‌داد: همچنین جلساتی با مرکز کنترل بغداد در حال برگزاری است تا در تنظیم جریان ترافیک هوایی اربعین به مقصد فرودگاه های عراق به آنها کمک کنیم.

این مقام مسئول گفت: ما میزبان پروازهای عبوری کشورهای شرقی و جنوب شرقی خود هم هستیم. در واقع پروازهای هند و پاکستان و چین که می‌خواهند به بغداد و نجف بروند باید از فضای ایران عبور کنند.
 
تمهیدات مدیریتی برای پروازهای اربعین

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای ۲۷ فرودگاه کشور مجوز پرواز اربعین دریافت کردند که تاکنون پروازها از ۱۷ فرودگاه کشور انجام شده است.

وی افزود: ۱۷ شرکت داخلی و دو شرکت خارجی در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور به انجام پرواز به عتبات عالیات اقدام خواهند کرد.

وی تاکید کرد: فرودگاه‌های غرب کشور یعنی فرودگاه‌های ایلام، کرمانشاه، آبادان و اهواز نقش محوری برای انتقال زائران خواهند داشت و علاوه بر آن فرودگاه مشهد بیشترین حجم پروازهای داخلی و خارجی را به مقاصد زیارتی خواهد داشت.

محمدحسین آجیلیان مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم به خبرنگاران گفت: به‌منظور پوشش عملیات اربعین امسال ۳۳ فرودگاه آمادگی پرواز داشتند که در نهایت ۲۷ فرودگاه مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کردند.وی افزود: عملیات اربعین تا آخر ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون پروازها از فرودگاه‌های اردبیل، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، رامسر، رشت، ساری، شاهرود، شیراز  ، کرمان، کرمانشاه، لامرد، مشهد، مهرآباد، همدان، یزد و لارستان انجام شده است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب