سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
نظرات: ۰ |
۰
گرمای هوا وقوع سکته های قلبی را افزایش می دهد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رئیس انجمن آتروسکلروز ایران با اشاره به اینکه بیماری‌های قلب و عروق اولین علت مرگ و میر در کشور است، گفت: تغییرات اقلیمی به خصوص گرما منجر به افزایش سکته‌های قلبی، مغزی و فشارخون بالا می‌شود.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دکتر مسعود قاسمی رئیس انجمن آتروسکلروز ایران در آستانه برپایی «بیست و چهارمین کنگره تازه های قلب و عروق» و در جمع خبرنگاران گفت: گرما خطر ابتلا به سکته های قلبی را افزایش داده و باعث افزایش انعقاد خون می شود؛همچنین اشعه ماورای بنفش، مصرف سیگار و آلودگی هوا ابتلا به انواع سرطانها را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: فشارخون بالا باعث افزایش لختگی خون در قلب و آریتمی قلب می شود و گرما آن را تشدید می کند، به همین دلیل توصیه می شود افراد به خصوص میانسالان و سالمندان در هوای گرم کمتر در بیرون تردد کنند.

دکتر قاسمی همچنین بیماری‌های قلبی عروقی را اولین علت مرگ در دنیا دانست و گفت: هر چند امید به زندگی در حوزه قلب و عروق در کشور ۷۷ سال است، اما شاخص مرگ و میر به دلیل بیماری های قلبی - عروقی در ایران تا حدودی بیش از حد انتظار است که علت آن نیز می‌تواند افزایش موارد تشخیص باشد.

وی با  تاکید بر پیشرفت‌های شگرف کشور در درمان بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های دریچه‌ای قلب با کشورهای پیشرفته دنیا همگام هستیم، تصریح کرد: در زمینه ترمیم دریچه قلب حدود ۳۰ سال قبل و در زمانی که این عمل بدون باز کردن قفسه سینه یک رویا بود  این کار را در کشور انجام دادیم. هم اکنون به کمک تکنولوژی بدون باز کردن قفسه سینه و بدون بخیه روی پوست، از طریق شریان‌های پا، دست و بازو وارد قلب می‌شویم و دریچه را در محل قرار می‌دهیم. این عمل به صورت روزمره در مراکز درمانی کشور انجام می‌شود. این تکنیک بویژه برای بیماران سالمند که باز کردن قفسه سینه برای آنها ریسک بالایی دارد، بسیار سودمند است.

وی در ادامه به برگزاری بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه  امسال در هتل المپیک تهران برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: شعار کنگره امسال، تپش قلب با عشق و سلامتی است و در چهار روز برگزاری کنگره، حدود ۵ هزار شرکت کننده خواهیم داشت که ۲۶۶ استاد، محقق، متخصص و…به عنوان سخنران حاضر خواهند بود. البته تعداد سخنرانی‌ها ۵۹۲ سخنرانی است. همچنین، ۷۲ پنل داریم که برای شرکت کنندگان در کنگره پیش بینی شده است. ضمن اینکه بیش از ۱۰۰ مقاله برای کنگره پذیرفته شده است که در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود. همچنین ۲۰ امتیاز بازآموزی برای پزشکان و ۱۵ امتیاز برای پرستاری در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست خبری، دکتر مسعود اسلامی دبیر انجمن آترواسکلروز و دبیر علمی کنگره و هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در این کنگره سخنرانانی از ترکیه، آلمان و آمریکا حضور خواهند داشت

اسلامی درباره هوش مصنوعی و نقش آن در درمان آریتمی‌های قلبی، گفت: دنبال آن هستیم که GPS قلبی داشته باشیم؛ یعنی اطلاعات را می‌دهیم و هوش مصنوعی محل دقیق نامنظمی را اعلام کند. بنابراین به این سمت حرکت می‌کنیم که با هوش مصنوعی محل بروز نامنظمی به صورت دقیق تشخیص داده شود. به این ترتیب خیلی سریع‌تر بیماری‌ها تشخیص و درمان خواهند شد. بنابراین پیش بینی می‌شود تا ۴۰ سال آینده با استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی طول عمر مردم ۱۰ سال افزایش یابد؛ خصوصا با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ در دنیا هستند.

مژده مزیدی دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق، از ۲۷ الی ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. جدیدترین یافته‌های تشخیصی، پیشگیری و درمانی در زمینه قلب و عروق و نیز نقش هوش مصنوعی در درمان بیماری‌های قلبی، در کنگره تازه‌های قلب و عروق ارائه خواهد شد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب