سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
نظرات: ۰ |
۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پیش‌بینی بورس فردا چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ به چه صورت خواهد بود؟

اکو ایران نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵ هزار واحد افت کرد، چیزی که از روز پیش مشخص بود؛ شاخص‌سازی در خلأ ارزش معاملات!

 ارزش معاملاتی گروه‌های مختلف بازار سرمایه به‌زحمت به اعداد بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. گروه فلزات اساسی ۱۲۲ میلیارد تومان، شیمیایی‌ها ۱۱۰ میلیارد تومان و گروه خودرویی بازار سرمایه ۱۰۷ میلیارد تومان ثبت شده است.

 سازمان بورس تصمیم گرفته است تا دامنه نوسان تا پایان هفته جاری یعنی فردا چهارشنبه در محدوده ۲ درصدی باقی بماند؛ اما هنوز هیچ‌کس نمی‌داند برای هفته آینده بازار سرمایه با چه دامنه‌ای کار خود را آغاز می‌کند .

 ابهامات فضای سیاسی و اقتصادی کلان، تصمیم‌گیری مجلسی‌ها برای صلاحیت وزرا و بودجه‌بندی برای سال آینده به همراه بحران جدی‌تر سال ۱۴۰۳ و انتخابات آمریکا و نرخ‌های کامودیتی در بازارهای جهانی مواردی است که بازار سرمایه را به چالش‌های سخت مواجه کرده است. اما امروز شاهد هستیم کارشناسانی از بازار صحبت‌هایی در خصوص صندوق‌های اهرمی مطرح می‌کنند که باعث می‌شود نمک بر زخم اهالی بازار باشد و رخ این صندوق‌ها به سرخ‌رنگی می‌زند.

 البته که علیرضا ناصرپور، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس در اولین واکنش به این موضوع عنوان کرده است که پیشنهادی در خصوص صندوق‌های اهرمی در هیئت‌مدیره سازمان مطرح نشده است.

 و موارد مطروحه در خصوص اهرم این صندوق، صرفاً پیشنهاد کارشناسی است که پس از اخذ نظرات کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و فعالان بازار قابلیت طرح در هیئت‌مدیره سازمان را دارد.

 بازار سرمایه کم از این صحبت‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه به خود ندیده است و اوج این موضوعات را می‌توان در چهار سال اخیر دید.

 از نامه اردیبهشت ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ که ۵۰ روز بعد مشخص شد تا برگردان نرخ‌ها به‌صورت فرمولی برای ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ و افزایش نرخ‌های بهره، خبر در مانی برای بازار و انتقال پول به بازار به همراه خبرهای دریافت مطالبات خارجی بانک مرکزی و چندنرخی بودن نرخ تسعیر ارز در شرکت‌های مختلف به همراه قیمت‌گذاری دستوری و دستورالعمل‌هایی برای صادرات و واردات کالا و... مواردی هستند که اهالی بازار را خسته کرده است و مسیر نزولی ایجاد شده در بازار همین موضوع را نشان می‌دهد.

 اما ایرانشاهی در خصوص صحبت‌هایی که مطرح کرده است این طور شفاف‌سازی کرده است که کاهش ضریب اهرمی در حد یک پیشنهاد است و تا تصویب باید فرایند خاص خود را طی کند، ثانیاً مطابق اساسنامه صندوق اهرمی درصورتی‌که ضریب اهرم صندوق بیشتر از حد تعیین شده باشد (در حال حاضر ۲) صرفاً امکان صدور واحد عادی افزایش اهرم بیشتر برای صندوق وجود ندارد درصورتی‌که ضریب اهرم به ۱.۵ تقلیل پیدا کند، الزامی به مدیر صندوق به‌منظور کاهش ضریب اهرمی وارد نخواهد شد لیکن اجازه صدور واحد عادی جدید برای مدیر صندوق وجود نخواهد داشت.

کمااینکه به دلیل کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی صندوق‌ها اهرم برخی از صندوق‌ها به بالاتر از دو درصد رسیده است؛ ولی الزامی مطابق مقررات به‌منظور کاهش ضریب اهرم این صندوق‌ها نیست. همچنین کاهش ضریب هیچ‌گونه فشار فروشی را توسط این صندوق‌ها به بازار وارد نمی‌کند.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 چند وقتی است که بررسی تکنیکالی بازار سرمایه کار درست و به جایی و محسوب نمی‌شود چرا که بازار بدون ارزش معاملاتی (حجم) تکنیکال درستی نخواهد داشت و بازار چند وقتی است که در محدوده‌های مشخص و اعداد مشخص قرار می‌گیرد و با کاهش دامنه نوسان اجازه افت بیشتر را به آن نمی‌دهند همچنین در مسیرهای صعودی شاهد بسته‌شدن نمادها به دلیل تغییرات قیمتی هستیم و سازمان بورس از این ناشران تقاضای شفاف‌سازی در خصوص تغییرات ایجاد شده در قیمت تابلویی می‌کند.

این پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ را از دست ندهید

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب