سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
نظرات: ۰ |
۰
پزشکیان برای ترمیم فضای اقتصادی چه می کند؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک استاد دانشگاه گفت: ترمیم فضای اقتصادی به مدیریت کارشناسی، بهره گیری بهینه از پتانسیل‌های داخلی، رونق تولید و در نهایت به ترمیم فضای کدر ایران با نظام بین الملل احتیاج دارد. البته هر یک از این شاخص‌ها الزام‌هایی دارند که فراهم شدن آن ها، دشواری‌های خاصی می‌طلبد.

بهمن آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با تاکید بر این نکته که «جبران ندانم کاری‌های دولت سیزدهم ماموریتی بسیار دشوار است» ، گفت: مدیریت اقتصاد در چند سال گذشته به قدری از قواعد کارشناسی فاصله داشت که دولت چهاردهم باید برای جبران این ناکارآمدی‌ها بسیار تلاش کند.

آرمان افزود: رویکرد منطقی مسعود پزشکیان در جریان رقابت های انتخاباتی، این ذهنیت را در افکار عمومی شکل داده که دولت جدید توانایی باز کردن گره‌های اقتصادی را دارد.

پزشکیان برای ترمیم فضای اقتصادی چه می کند؟

استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: ترمیم فضای اقتصادی به مدیریت کارشناسی، بهره گیری بهینه از پتانسیل‌های داخلی، رونق تولید و در نهایت به ترمیم فضای کدر ایران با نظام بین الملل احتیاج دارد. البته هر یک از این شاخص‌ها الزام‌هایی دارند که فراهم شدن آن ها، دشواری‌های خاصی می‌طلبد.

به گفته وی، انتخاب‌های پزشکیان برای تصدی گری وزارت خانه‌های اقتصادی موید این است که وی مدیریت کارشناسانه را جدی گرفته است. در هرحال وقتی کسی سکاندار وزارت خانه می‌شود،باید هم تجربه داشته باشد، هم متخصص باشد و همچنین با فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه مسئولیت آشنایی کامل داشته باشد که به نظر من این مهم (گزینش مدیران شایسته) در دولت چهاردهم محقق خواهد شد.

او تصریح کرد: ایران از منابع طبیعی زمینی و زیر زمینی و همچنین نیروی کار مناسب بهره مند است و تنها کافی است اراده‌ای جدی برای به خدمت گرفتن این دارایی‌ها وجود داشته باشد تا از این طریق بتوانیم، بخشی از محدودیت‌های موجود را رفع کنیم.

معاون اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: قانونی نانوشته در اقتصاد رای به این می‌دهد که اصلاح ساختار اقتصادی بدون رونق تولید امکان ناپذیر است. بنابراین دولت باید با رصد دقیق و موشکافانه شرایط در حوزه‌های مختلف به تشخیص لازم برسد، برای راه اندازی چرخ‌های تولید در هر بخشی توجه به چه الزام‌هایی لازم است.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: جذب سرمایه خارجی مشکلی است که ریشه اش در اقتصاد نیست و مستقیما به دکترین سیاست خارجی ربط پیدا می‌کند؛ بنابراین دولت پزشکیان باید کارِ نا تمام برجام را به سرانجام برساند که بحث درباره این موضوع ربط مستقیمی به فضای اقتصادی ندارد.

وی توضیح داد: اینکه جامعه ایران طی سال‌های متمادی فقیر و فقیرتر شده است، واقعیتی است که هیچ کس نمی‌تواند انکار کند. البته فقر موجود در جامعه اقتصادی نیست و تحمیلی است. یعنی فقری نیست که ناشی از ماهیت اقتصاد و جامعه ایران و یا در نتیجه عدم تلاش مردم باشد. در واقع فقری که مردم تحمیل شده ریشه در سیاست‌های نادرست دولتمردانی است که موجب سلب اختیار و محدودیت در فرصت و گزینه‌های مردم شده است.

آرمان در پایان گفت: ایران کشوری غنی است و به قدری دارایی دارد که حتی می‌توان در شرایط تحریم هم امور را طوری مدیریت کنیم تا مشکلات جامعه به حداقل برسد. اما این مهم زمانی محقق خواهد شد که نظام تصمیم گیری در هنگام تصمیم سازی، واقع بینی را شرطی مهم بداند و از تعیین برنامه‌های احساسی دوری کند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب