سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
نظرات: ۲ |
۰
همتی جلوی امام صادقی‌ها قد علم می‌کند؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک اقتصاددان گفت: زمانی که تحت تحریم هستیم و مشکل انتقال ارز داریم، نباید انتظار داشته باشیم تغییر خاصی رخ دهد، اما اگر با وزیر اقتصاد، هماهنگی بین بخش خصوصی و دولت شکل بگیرد و دیدگاه‌ امام صادقی‌ها (منظور دانشگاه امام صادق است) هم کنار برود، وضعیت بهتر می‌شود.

رویداد۲۴ نوشت: انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد، با توجه به سابقه او در بانک مرکزی، چندان مورد انتقاد سبد رأی پزشکیان قرار نگرفته است. طی روزهای اخیر نیز انتقادات بیشتر به وزرای غیراقتصادی بود و وزارت اقتصاد، صمت و کار از این گردانه بیرون بودند.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی، معتقد است که وظیفه وزیر اقتصاد هماهنگی میان بخش خصوصی و بانک مرکزی با وزارت اقتصاد است؛ او در این باره می‌گوید: «بحث اساسی این است که وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی چقدر تحت تأثیر جریانات سیاسی قرار می‌گیرند. FATF و مواردی که به نفع اقتصاد کشور است، در میان جدال‌های سیاسی با مشکل مواجه می‌شوند. وقتی گشایش‌های اقتصادی-سیاسی نباشد، وزرا می‌توانند اقتصاد را بازسازی کنند، ولی ساختار کماکان با مشکل روبه روست.»

همین که دیدگاه امام صادقی‌ها کنار برود، اوضاع بهتر خواهد شد

او می‌گوید: تا زمانی که تحت تحریم هستیم و مشکل انتقال ارز داریم،  نباید انتظار داشته باشیم تغییر خاصی رخ دهد، اما اگر با وزیر اقتصاد، هماهنگی بین بخش خصوصی و دولت شکل بگیرد و دیدگاه‌ امام صادقی‌ها (منظور دانشگاه امام صادق است) هم کنار برود، وضعیت بهتر می‌شود. وزیر جدید تصمیمات شخصی و نظرات سیاسی‌اش، چون با امام صادقی‌ها تفاوت دارد، مقداری از دوره قبل شرایط بهتر می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است که با توجه به شرایط فعلی دولت، نباید از همتی انتظار معجزه داشت. او می‌گوید: «هماهنگی با دیگر وزرا اقتصادی و مدیریت شرایط بخش دشوار مسیر همتی است. در حال حاضر مباحث جناحی وزرا مورد توجه قرار گرفته و هنوز توانایی‌هایشان مورد بررسی قرار نگرفته است. تا جایی که می‌دانم آنچه برنامه همتی، برنامه بدی نیست. البته در جزئیاتی مانند بورس کماکان نظرات دولت مبهم است.»

همتی چالش بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را می‌شناسد

بغزیان معتقد است که همتی راه ارتباط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حل چالش‌های اقتصادی را می‌داند؛ او می‌گوید: «وزارت اقتصاد، شرایط متفاوتی با بانک مرکزی دارد. بانک مرکزی، متولی نرخ ارز و تورم است و باید پاسخگویی جدی‌تری نسبت به وزیر اقتصاد داشته باشد. آقای همتی زمانی‌که در بانک مرکزی بود مشکل را شناخته و چالش‌های ارتباطی با وزارت اقتصاد را می‌داند. او می‌تواند بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد یک صمیمیت کاری ایجاد کند. اینکه رئیس بانک مرکزی که باشد خودش محل سؤال است، اما از نظر توانایی، آقای همتی می‌تواند از پس وزارت اقتصاد بربیاید.»

انتظارات از همتی زیاد است و باید خودش را ثابت کند

بغزیان معتقد است که همتی در میان اعضا کابینه نمره قابل قبولی می‌گیرد؛ او می‌گوید: «در میان افرادی‌که برای کابینه معرفی شدند، حضور آقای همتی قابل توجه است و باید خودشان را هم ثابت کنند. انتظارات زیادی از آقای همتی با توجه به گذشته کاری‌اش می‌رود که باید فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی به آن پاسخ دهد.»

او معتقد است، همتی چالش‌های بسیاری در وزارت اقتصاد پیش رو دارد، اما با توجه به سابقه‌ای که در بانک مرکزی دارد، ارتباط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مسیر کم تنش‌تری را نسبت به دولت قبل پیش خواهد برد و این می‌تواند برنگ برنده‌ای برای همتی جهت نجات اقتصاد کشور باشد. اقتصاد کشور این روزها برای تمامی جناح‌های سیاسی تبدیل به یک بحران شده و پیروزی همتی، پیروزی اصلاح طلبان، اصولگرایان و تمامی گرایش‌های سیاسی است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب