دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۸
نظرات: ۲
۰
-
ناترازی سوخت جدی است/ این راه را امتحان کنید

کارشناسان معتقدند برای کاهش مصرف سوخت کشور یکی از بهترین، سریع ترین ودر دسترس ترین راه حل ها تسهیل واردات خودرو وافزایش جایگزینی خودروهای فرسوده است.

اطلاعات نوشت: اقدامات خودروسازان داخلی برای کاهش مصرف سوخت خودروهایشان به این زودی ثمر نمی دهد، لذا باید خودروهای بنزینی وگازوئیلی کم مصرف به سرعت وارد شود

درحالی که ناترازی سوخت درکشور رو به افزایش است ودستگاه های مسئول برنامه های مختلفی رادراین خصوص درحال اجرا دارند به نظر می رسد یکی از موثرترین این برنامه ها، تسهیل واردات خودرو باشد.

براساس نتایج تحقیقات انجام‌شده، متوسط مصرف سوخت خودروها در ایران در ۱۰۰کیلومتر ۱۰ تا ۱۳ لیتر است درحالی‌که این عدد در دیگر کشورها حدود ۷‌لیتر است. همچنین وفور خودروهای فرسوده ای که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند؛ درکنار بی کیفیت بودن خودروهای داخلی به افزایش مصرف سوخت کشور- اعم از بنزینی وگازوئیلی- دامن زده است.

لذا کارشناسان معتقدند برای کاهش مصرف سوخت کشور یکی از بهترین، سریع ترین ودر دسترس ترین راه حل ها تسهیل واردات خودرو وافزایش جایگزینی خودروهای فرسوده است.

دراین باره، یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی در کشور دو برابر استاندارد جهانی و یکی از علت‌های ناترای بنزین است، می گوید: با اجرای برخی سیاست‌ها و تولید استاندارد خودرو، ایران می‌تواند دوباره، صادرکننده‌ بنزین شود. محمد علی خطیبی در خصوص ناترای بنزین، اظهار می کند: سالانه حدود ۵/۱ میلیون خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل کشور می‌شود که کیفیت پایین خودروهای تولیدی سبب افزایش مصرف بنزین و ناترازی آن شده است. وی می افزاید: با انجام اقدامات اساسی می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد و ناترازی را کنترل کرد و حتی کشور دوباره صادر کننده‌ی بنزین شود.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح می کند: بخش نظارت و کنترل استاندارد باید به خودروسازان فشارهایی اعمال کند تا کیفیت خودروها افزایش پیدا کند؛ همچنین باید در واردات خودرو نیز دقت کافی را داشته باشیم، زیرا برخی از خودروهای وارداتی مصرف بالایی دارند. خطیبی ادامه می دهد: باید یک استاندارد مشخصی برای خودرو تعریف شود به عنوان مثال زمان معقولی را در نظر گیرند و از آن به بعد خودروهای تولیدی و وارداتی مصرفی بیش از حد استاندارد نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در دنیا مصرف سوخت خودروهای تولیدی حدود ۴ الی ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، خاطرنشان می کند: تولید خودرو با مصرف بیش از ۱۰ لیتر واقعا قابل قبول نیست و باید صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید استاندارد حرکت کند.

این کارشناس انرژی تاکید می کند: تولید خودرو با مصرف کمتر از ۱۰ لیتر قطعا تاثیر محسوسی بر کاهش مصرف بنزین خواهد داشت.

خطیبی ادامه می دهد: یکی از دلایل دیگر مصرف بالای بنزین و ناترازی موجود، عدم خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل است. چنانچه سالانه یک الی ۵/۱ میلیون خودرو کم مصرف وبا کیفیت از طریق واردات ،وارد بازار می‌شود باید در مقابل خودروی فرسوده خارج شود.

وی می افزاید: باید به ازای هر یک خودروی ورودی یک خودروی فرسوده از چرخه خارج شود، زیرا ظرفیت در شهرها تکمیل شده و خیابان‌ها، اتوبان‌ها و حتی جاده‌های بین شهری پاسخگوی حجم خودروهای موجود نیست.

این کارشناس اقتصادی می گوید:درکنار اینها، متاسفانه با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، بیش از نیمی از ظرفیت بخش CNGدر کشور خالی است و باید دید دلیل این اتفاق چیست.

خطیبی ادامه می دهد: حتی می‌توانیم از سوخت LPGبه عنوان سوخت ناوگان‌ها استفاده کنیم؛ همچنین ظرفیت CNGرا به ۸۰ و حتی ۱۰۰درصد افزایش دهیم. لذاباید سیاست‌گذاری‌های درستی در این زمینه صورت گیرد تا تمام ظرفیت استفاده شود؛ در این حالت سبد سوختی کشور متنوع و وابستگی به بنزین کاهش می‌یابد.

وی بیان می کند: استفاده از خودروهای هیبریدی و حتی موتورسیکلت‌های برقی یکی از عوامل موثر بر کاهش مصرف بنزین است؛ متاسفانه در حال حاضر موتورسیکلت‌ها نقش چشمگیری در آلودگی هوا را دارند.
این کارشناس حوزه انرژی اظهار می کند: سیاست‌های لازم باید به طوری جدی اعمال شود تا مشکلات موجود در زمینه‌ی ناترازی بنزین حل و مصرف آن کاهش یابد. چنانچه اقدامات لازم به خوبی انجام شود، ایران می‌تواند دوباره به جایگاه صادرکننده‌ی بنزین برسد. خطیبی می گوید: بااین وجود اجرای تمام این سیاست ها زمان وسرمایه گذاری ولجستیک می خواهد که شاید به سرعت قابل تامین واجرا نباشد؛ اما آنچه برای کوتاه مدت در دسترس است ومی تواند موثر باشد، تسهیل گری برای واردات خودرو خارجی کم مصرف وجایگزینی آن با خودروهای فرسوده وپرمصرف موجود است.

وی ادامه می دهد: دراین راستا باید وزارتخانه های مربوطه اقدام به کاهش تعرفه واردات خودرو وهزینه های جانبی آن به نفع خودروهای کم مصرف کرده واین امر را هم دربخش خودروهای سنگین گازوئیلی مانند کشنده ها وکامیون ها،ماشین آلات معدنی وراهسازی وکشاورزی وهم درباره خودروهای سبک شخصی اعمال کنند.

این کارشناس تصریح می کند: واقعیت این است که کشور نیاز به اقدامات فوری برای کاهش ناترازی سوخت دارد ولذا نمی توان منتظر خودروسازان داخلی ماند که کی بتوانند مصرف سوخت تولیداتشان رااصلاح کرده وآنها را به طور انبوه روانه بازار کنند. لذا تسهیلگری واردات خودرو اقدام بسیار موثری برای کوتاه مدت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم تسهیل واردات خودروهای غیربنزینی و هیبریدی، تولید خودروهای کم‌مصرف در داخل و متنوع‌سازی سبد سوخت را راهکاری برای حل ناترازی بنزین می داند.
مصطفی نخعی در گفت‌وگو با شانا، به ناترازی‌های موجود در کشور به‌ویژه ناترازی در بخش انرژی اشاره و اظهار می کند: امروز ناترازی یک چالش بزرگ در اقتصاد کشور است و چند سالی است که ناترازی وارد ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور شده است. یک روز شاهد ناترازی گاز هستیم و روز دیگر شاهد ناترازی برق، یک روز ناترازی بنزین را داریم و روز دیگر ناترازی گازوئیل که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی می افزاید: ناترازی انرژی در عمل به یکی از موضوعات اقتصادی و تولیدی کشور تبدیل شده است. هم‌اکنون توجه‌ها به‌طور عمده به سمت تولید است و معمولاً از مصرف غفلت می‌شود. در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بازار تبادلات و گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی را داریم و اینها موضوعاتی است که به لحاظ قانونی در بحث مصرف پیش‌بینی شده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح می کند: افزون بر این، در قانون برنامه هفتم توسعه به ایجاد ساختاری با عنوان مدیریت راهبردی انرژی در کشور تأکید کرده ایم تا ساختاری منسجم و هماهنگ تشکیل شود که بحث مدیریت مصرف انرژی را کاملاً اختصاصی پیگیری کند.

نخعی می گوید: شاید برای حل ناترازی گاز نیاز باشد کاری را که در ناترازی برق انجام دادیم، انجام دهیم. یعنی قانون جامع، کامل و دقیقی را در این حوزه تدوین و به دستگاه‌های اجرایی تکلیف کنیم تا به مرور شاهد کاهش ناترازی گاز در کشور باشیم. ما همه ریل‌گذاری‌ها را انجام دادیم و اکنون باید در مجلس دوازدهم همه هم و غم و تلاش‌مان را برای اجرای این قوانین بگذاریم. وی به بحث واردات خودروهای کم‌مصرف و خودروهای هیبریدی اشاره کرده ومی افزاید: این موضوع آن‌طور که باید عملیاتی نشده است.

از سوی دیگر در مورد خودروهای فرسوده سال‌هاست برنامه مشخصی در کشور وجود ندارد و متأسفانه برخی خودروهای داخلی نیز مصرف بالایی دارند. سالانه چند میلیون خودرو وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌شود و از سوی دیگر در زمینه از رده خارج کردن یا اسقاط خودروهای فرسوده اقدام خاصی انجام نمی‌شود. در این شرایط طبیعی است که به این وضع دچار شویم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
    تا قیمت سوخت از اب ارزانتر باشد اصراف وحود خواهد داشت هر نوع خودرویی وارد شود. قیمتی که از مردم می گیرند از نصف پولش حملش از پالایشگاه هم کمتر است

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی