یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
نظرات: ۰
۰
-
برای طراحی سایت به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای بسیاری از صاحبان کسب و کار، طراحی وب سایت یکی از مهم‌ترین مراحل برای حضور آنلاین در دنیای نامحدود اینترنت است. می‌دانیم که یک وب‌سایت خوب نه تنها باید زیبا و کاربرپسند باشد، بلکه طراحی آن نیز باید به‌گونه‌ای باشد که اهداف مشخصی را محقق کند.

 تا انتهای مطلب همراه ما باشید زیرا تصمیم داریم به بررسی موارد مهمی که باید در هنگام طراحی سایت به آن‌ها توجه کنید بپردازیم.

هدف وب سایت

هر وب‌سایت باید هدف مشخصی داشته باشد. به‌عبارتی این موضوع باید مشخص باشد که هدف از طراحی سایت ، فروش محصولات یا ارائه خدمات است یا اینکه سایت موردنظر صرفا جنبه اطلاع‌رسانی دارد. با تعیین هدف، قدم مهمی در پروسه طراحی سایت برداشته می‌شود و پس از آن می‌توان روند طراحی را بر اساس نیازها و انتظارات کاربران تنظیم کرد. برای مثال، اگر هدف وب‌سایت، فروش آنلاین محصولات است، طراحی باید به گونه‌ای باشد که فرایند خرید را برای افراد آسان کند.

طراحی کاربرپسند

طراحی کاربرپسند

طراحی ظاهر وب سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربران بتوانند به‌راحتی در آن جستجو کرده و اطلاعات مورد نظرشان را به‌سادگی پیدا کنند. طراحی user-friendly یا کاربرپسند شامل مواردی مانند ساختار منو، چیدمان عناصر صفحه و در ساده‌ترین حالت، استفاده از فونت‌های خوانا است.

علاوه‌بر آن، از آنجا که ۹۴٪ از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها از طریق اسمارت‌فون‌ها به آن‌ها مراجعه می‌کنند، طراحی وب سایت باید واکنش‌گرا یا responsive باشد؛ بدان معنا که وب‌سایت موردنظر می‌بایست در تمامی مرورگرها و دستگاه‌ها به‌خوبی نمایش داده شود. ناگفته نماند که اگر در زمان طراحی وب سایت آن را ریسپانسیو نکنید، بعدها اصلاح آن دشوار بوده، به‌طوریکه معمولا بازطراحی کامل از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود.

انتخاب رنگ‌ها و گرافیک

بدیهی است که رنگ‌ها، تصاویر و به‌طور کلی مجموعه گرافیک به‌کار رفته در طراحی سایت، نقش بسیار مهمی در جلب توجه کاربران دارند. از این رو، انتخاب رنگ‌های مناسب که با هویت برند شما همخوانی و سازگاری داشته باشند، می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه داشته باشد. علاوه‌بر آن، استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط به موضوع وب‌سایت، قطعا بر جذابیت آن کمک شایانی می‌کند.

سرعت بارگذاری

کاربران انتظار دارند وب‌سایت‌ها در کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شوند و اگر لود شدن محتوای وب سایتی حتی ۴ ثانیه طول بکشد، نرخ پرش به ٪۹۰ افزایش می‌یابد؛ بدان معنا که کاربران احتمالا هرگز به این وبسایت بازنمی‌گردند. به‌عبارتی، وب‌سایت‌هایی که به آرامی بارگذاری می‌شوند، به‌طور معمول باعث خستگی کاربران شده و آن‌ها را از ادامه بازدید منصرف می‌کنند. از این رو، در طراحی سایت حتما اصول بهینه‌سازی تصاویر و استفاده از سرورهای سریع که می‌توانند به افزایش سرعت بارگذاری سایت کمک چشمگیری کنند را در نظر بگیرید.

محتوا

محتوا

محتوا قلب هر وب‌سایتی است. شاید این جمله را شنیده باشید که محتوای خوب پادشاه است؛ همین جمله، ارزشمند بودن محتوای مفید، مرتبط و ساختاریافته را به‌خوبی نشان می‌دهد. بنابراین در روند طراحی و راه‌اندازی سایت در تلاش باشید تا محتوایی که به مخاطب ارائه می‌دهید با کیفیت، جذاب و کاملا مرتبط با نیازهای کاربران هدف باشد.

همچنین این یک واقعیت است که مردم تنها حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد متن یک صفحه وب را می‌خوانند؛ به همین دلیل، در طراحی سایت خود از متن‌های کوتاه‌تر، عکس‌های زیاد و محتوای چندرسانه‌ای استفاده کنید. علاوه‌بر آن، ناگفته نماند که به‌روز بودن محتوا نیز بسیار اهمیت دارد؛ از این رو، ایجاد بلاگ یا بخش مقالات در سایت می‌تواند به شما در بهبود سئو و جذب مخاطبان بیشتر کمک قابل‌توجهی کند.

امنیت

در طراحی سایت، امنیت نقش حیاتی دارد؛ چراکه باید از اطلاعات کاربران و داده‌های حساس محافظت کرد. برای رسیدن به این مقصود و بالا بردن امنیت وبسایت، چند اقدام مهم وجود دارد:

  • استفاده از HTTPS: این پروتکل ارتباط بین کاربر و سایت را رمزگذاری می‌کند؛ بنابراین اطلاعاتی مثل رمزهای عبور و داده‌های حساس به‌صورت امن منتقل می‌شوند.

  • جلوگیری از حملات مخرب: حملاتی مانند SQL Injection و Cross-Site Scripting (XSS) می‌توانند به هکرها اجازه دسترسی به اطلاعات سایت را بدهند. استفاده از روش‌های معتبرسازی داده‌های ورودی و محدود کردن دسترسی‌ها، به جلوگیری از این حملات کمک می‌کند.

  • به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزارها: همواره به‌روز بودن سیستم‌های مدیریت محتوا و افزونه‌ها یا پلاگین‌ها می‌تواند از بروز مشکلات امنیتی جلوگیری کند.

  • فایروال‌های وب: استفاده از فایروال وب برای فیلتر کردن ترافیک مشکوک و شناسایی خودکار تهدیدات، به ایجاد امنیت بیشتر، کمک قابل‌ملاحظه‌ای می‌کند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو که با نام SEO شناخته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجو در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرید؛ بدان معنا که افراد در نگاه اول نام سایت شما رو مشاهده کرده و احتمالا از اطلاعات آن استفاده می‌کنند. بنابراین هرچه وب‌سایت شما بهتر بهینه‌سازی شده باشد، احتمال بیشتری برای جذب بازدیدکنندگان خواهید داشت. بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو شامل استفاده از کلمات کلیدی یا کیوردهای مناسب، بهینه‌سازی عنوان‌ها (تایتل‌ها) و متا تگ‌ها و از آن مهم‌تر، ایجاد محتوای ارزشمند است.

تجربه کاربری

تجربه کاربری یا (UX)به این معناست که کاربر چگونه از وب‌سایت شما استفاده کرده و چه احساسی نسبت به آن دارد. به‌عبارت بهتر، تجربه کاربری به معنای فراهم آوردن یک تجربه ساده برای بازدیدکنندگان است که بتوانند به راحتی آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند؛ این شامل طراحی ساده منوها، صفحات مرتب، پالت رنگ مشخص، متن‌های خوانا و زمان بارگذاری سریع است. بنابراین طراحی وب سایت باید به‌گونه‌ای باشد که بازدیدکنندگان بتوانند به‌راحتی با آن تعامل داشته و تجربه مثبتی را کسب کنند.

لازم به ذکر است که در این زمینه، استفاده از تست کاربری می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف در طراحی کمک کند. تست کاربری فرآیندی است که در آن تجربه کاربران واقعی در استفاده از وبسایت ارزیابی شده تا مشکلات و نقاط ضعف در طراحی شناسایی شوند.

شبکه های اجتماعی

بر کسی پوشیده نیست که امروزه شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، یوتیوب و اینستاگرام نقش مهمی در جذب ترافیک به وب‌سایت دارند. از این رو در طراحی سایت، قرار دادن دکمه‌های اشتراک‌گذاری و لینک به پروفایل‌های اجتماعی را فراموش نکنید؛ چراکه این لینک‌ها به افزایش دسترسی به محتوا و تعامل بیشتر با کاربران، کمک قابل‌توجهی می‌کنند.

طراحی سایت با تیم گرافیک

دانستیم طراحی یک وب سایت موفق، نیازمند توجه به جزئیات و برنامه‌ریزی دقیق دارد. در حقیقت برای طراحی سایت، توجه به مواردی چون هدف وب‌سایت، طراحی کاربرپسند، تولید محتوای ارزشمند، SEO و امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است. در آخر، لازم به ذکر است که طراحی سایت می‌تواند برای برخی افراد زمان‌بر و چالش‌برانگیز باشد؛ از این رو این افراد می‌توانند کار طراحی سایت خود را به تیم گرافیک که در این زمینه تبحر و تجربه کافی دارد بسپارند تا در نهایت، وب‌سایتی منحصربه‌فرد، ریسپانسیو و کاربرپسند برای بیزنس خود داشته باشند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی