دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
نظرات: ۰
۰
-
۵ ویژگی مهم کلم قرمز برای سلامتی که شاید خبر نداشتید!

کلم قرمز یکی از انواع کلم است که خواص بسیار زیادی برای حفظ و ارتقای سلامتی افراد دارد.

وبدا نوشت: بیشتر افراد خوردن کلم را در برنامه غذایی روزانه یا در غذاهای مناسبتی تجربه کرده اند.  اما خواص غذایی انواع مختلف کلم با هم فرق میکند. کلم قرمز که به عنوان کلم بنفش نیز شناخته می شود، یک سبزی چلیپایی است که هم به صورت خام و هم پخته خوشمزه است. اغلب به صورت خام در سالاد، بخارپز، آب پز یا تفت داده شده با سبزیجات دیگر مصرف می شود. کلم قرمز میتواند با طی کردن فرایند تخمیر مواد مورد نیاز پرو بیوتیک ها را تامین کند و فیبر نامحلول موجود در آن به پیشگیری از یبوست، کاهش خطر ابتلا به بیماری دیورتیکولوز کمک کرده و ممکن است به تسکین علائم برخی از بیماری های گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر کمک کند. مزایای کلم قرمز تنها این موارد نیست و در ادامه بیشتر با خواص آن آشنا خواهید شد.

۱- ارزش غذایی کلم قرمز

کلم قرمز حاوی ویتامین C یک آنتی اکسیدان حیاتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ما است. این ویتامین فعالیت گلبول های سفید را تحریک می کند که اولین خط دفاعی سیستم ایمنی را تشکیل می دهد. غذاهای غنی از  آنتی اکسیدان مثل ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی میکنند.

سیستم ایمنی بدن در برابر تعادل اکسیدان و آنتی اکسیدان بسیار آسیب پذیر است، زیرا تولید کنترل نشده رادیکال های آزاد می تواند عملکرد و مکانیسم دفاعی آن را مختل کند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند در بدن شکل بگیرند و باعث آسیب بافتی شوند.

با این حال، آنتی اکسیدان ها مکانیسم های دفاعی کاملی برای سیستم ایمنی هستند و می توانند به مبارزه با بیماریها از جمله سرطان کمک کنند. علاوه بر این، ویتامین C در تشکیل کلاژن مهم است، که به استحکام بافتها کمک میکند. کلم قرمز تا حد زیادی به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن، یک ماده غذایی با آنتی اکسیدان بالا است که با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

۲- مقابله با التهاب و آرتروز

کلم قرمز حاوی مواد مغذی گیاهی است که ممکن است به کاهش التهاب مزمن کمک کند. یکی از ترکیبات موجود در کلم قرمز که ممکن است مسئول آن باشد، سولفورافان (موجود در بسیاری از سبزیجات چلیپایی)، یک ضد  التهاب قوی است.

یافته های  بنیاد آرتریت نشان میدهد که خوردن یک رژیم غذایی پر از میوه ها و سبزیجات غنی از آنتوسیانین مانند کلم قرمز باید بخشی از رژیم روزانه بیماران مبتلا به آرتریت باشد. این نوع غذاهای ضد التهابی ممکن است به طور طبیعی به درمان التهاب آرتریت و عوارض آرتریت کمک کنند.

۳- کمک به سلامت  استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

کلم قرمز یک غذای غنی از ویتامین K است و می دانیم که ویتامین K مقدار پروتئین خاصی که برای حفظ کلسیم استخوان لازم است افزایش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. به نظر می‌رسد که زنان هنگام خوردن رژیم غذایی سرشار از ویتامین K، تراکم استخوان بیشتری دارند.

تحقیقات نشان داده که مکمل ویتامین K ممکن است به طور موثری از شکستگی استخوان جلوگیری کند و به حفظ تراکم استخوان کمک کند، به همین دلیل است کلم قرمز غذای خوبی برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

در حدود ۲۰ سال اول زندگی، بافت اسکلتی به شکل گیری ادامه می دهد. از آن زمان تا حدود ۴۰ سالگی، بدن شما توده استخوانی را که در ۲۰ سالگی دارید حفظ می کند.زنانی پس از یائسگی کاهش سریع تراکم استخوان‌های خود را تجربه می‌کنند، و مردان در حدود ۷۰ سالگی این حالت را تجربه میکنند. شکستگی‌ها افراد مسن را ضعیف می‌کنند و توانایی زندگی سالم را به شدت کاهش دهد. به همین دلیل است که غذاهای غنی از ویتامین K مانند کلم قرمز برای کمک به حفظ سلامت استخوان و به تاخیر انداختن یا پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم هستند.

۴- مقابله با بیماریهای مزمن

در طول زندگی سلول ها بدون توجه به اینکه چقدر سالم زندگی می کنید تخریب میشوند. با این حال، با یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، می توانید به بدن خود بهترین شانس ممکن را برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های مزمن جدی بدهید.

کلم قرمز به عنوان یک سبزی از دسته براسیکا یکی از آن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است که مقدار ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن  آن در حالت خام ۲۴۹۶ و زمانی که آب پز می شود ۳۱۴۵ است. تصور می شود که سبزیجات براسیکا مانند کلم قرمز، کلم پیچ و کلم بروکلی به بدن در پیشگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت کمک می کنند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی از دانشگاه اوکلند در نیوزیلند، محققان پتانسیل آنتی اکسیدانی شش گیاه سرشار از آنتوسیانین (رنگدانه های فلاونوئیدی که به گیاهان رنگ آبی، قرمز یا بنفش می دهند) مقایسه کردند. کلم قرمز، همراه با چهار گیاه از پنج گیاه دیگر، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی بود و با موفقیت در برابر یک نوع آسیب داخلی DNA ناشی از یک رده سلولی خاص سرطان روده بزرگ محافظت می کرد، که نشان می دهد کلم قرمز ممکن است یک غذای ضد سرطان باشد.

۵- کمک به سلامت روده

ما می دانیم که غذاهای پروبیوتیک منابع خوبی برای باکتری های مفید روده هستند، اما این چه ربطی به کلم قرمز دارد؟ غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کیمچی (غذای کره ای که از کلم تهیه می شود) با حمایت از رشد باکتری های سالم، محافظت در برابر سندرم روده نشت کننده و تقویت ایمنی، از سلامت روده حمایت می کنند. به گفته دانشمندان دانشگاه ملی پوسان در کره، کیمچی همچنین ممکن است در برابر چاقی، لخته شدن خون، تحلیل ناشی از افزایش سن، تخریب عصبی و حتی مشکلات پوستی محافظت کند.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که عصاره کلم قرمز تأثیر مثبتی بر میکروبیوم روده در افراد چاق دارد و "ممکن است نقش بالقوه ای در مدیریت چاقی در بزرگسالان داشته باشد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی