دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۸
نظرات: ۰
۰
-
پیش‌بینی جنگ در خاورمیانه/ تنش‌ها پایان می‌یابد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت که تا زمانی که غده سرطانی اسرائیل فعال است احتمال هرگونه تنشی در خاورمیانه قابل پیش بینی است.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «اطلاعات آنلاین» درباره شرایط به وجود آمده در منطقه اظهار داشت: اینکه خاورمیانه به اشوب و درگیری عادت دارد، در حال تبدیل‌ شدن به موضوع مهم جهانی است که به هرحال برای همه کشورهای منطقه می‌تواند هزینه‌های گزافی در پی داشته باشد. در واقع تا زمانی که غده سرطانی اسراییل فعال است، احتمال پایان تنش در خاورمیانه احتمالی بعید به نظر می‌رسد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهمترین کشورهای‌ منطقه استراتژیک خاورمیانه در مناسبات منطقه‌ای از جایگاه و فرصت تاثیرگذاری قابل توجهی برخوردار است و همچنین حمایت از جبهه مقاومت در ساختار نظام اسلامی از اصول مهم به حساب می‌آید. به همین دلیل در قبال تحرکات منطقه و به ویژه رفتارهای رادیکال رژیم صهیونسیتی احساس مسئولیت می‌کند. اینکه گروهی در داخل سیاست نظام حمایت از جبهه مقاومت و حزب‌الله را منطقی نمی‌دانند به این دلیل است که برداشت صحیحی از وضعیت حاکم بر منطقه ندارند. به هرحال جمهوری اسلامی در کنار اینکه باید امنیت، استقلال و منافع را در نظر بگیرد، اصولی را هم به طور جدی پیگیری می کند که استکبارستیزی و رویارویی با ظلم از جمله مهمترین آنها به شمار می رود.

پیش بینی جنگ در خاورمیانه/تنش‌ها پایان می‌یابد؟

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاست ها و طرح های دولت پزشکیان در مواجهه با تنش پدید آمده در منطقه گفت: دولت چهاردهم با ریاست مسعود پزشکیان که سیاست و نسب متفاوتی نسبت به دولت سیزدهم دارد، در چنین اوضاع و احوال به هم ریخته ای قرار است نوعی مدیریت داشته باشد که انتظارات پرشمار جامعه‌ای که کاستی و چالش را حس می‌کند، برآورده کند. بنابراین باید اذعان داشت، سختی وضعیت و موانع موجود ایجاب می‌کند که تمام نهادهای حاکمیتی بنا را بر همراهی و همکاری جدی با دولت بگذارند تا از این طریق شرایط دشوار حتی‌المقدور مدیریت شود و امکان کاهش مشکلات امکانی بالا باشد.

به گفته وی، بحران اقتصادی در حدی است که‌ بر مردم فشار وارد می کند و جامعه را به استقبال تهدید و محدودیت‌های نگران‌کننده هدایت می‌کند. شرح این شرایط موید این است که همتی مضاعف و همه جانبه لازم است تا از بحران‌های فعلی گذر کنیم و به آرامش نسبی برسیم.

زنگنه تصریح کرد: تحریم‌های بین‌المللی، کسری بودجه، ناترازی در بخش‌های مختلف اقتصادی و ... در شرایطی خودنمایی می‌کنند که یکی از این موارد به تنهایی می تواند بحران ساز شود. بنابراین باید با درایت و صبوری، اختلافات داخلی را کنار بگذاریم و همچنین در سیستم تصمیم‌گیری و اجرایی از افراط و تفریط پرهیز کنیم و اوضاع روز را به‌طور کارشناسی بررسی کنیم تا بتوانیم حتی‌المقدور با رفع کاستی‌ها آرامشی نسبی را به جامعه تزریق کنیم.

وی افزود: ایران از همان اولین روزهای اول استقرار جمهوری اسلامی تحت فشار نظام سلطه بوده تا به زعم خود نظام سیاسی بعد از رژیم پهلوی را در بن بست قرار بدهند و اجازه شکوفایی ندهند. اما واقعیت چیزی جز این نیست که دنیا به این تشخیص رسیده است که ایران و ایرانی خدشه ناپذیرند بنابراین با انواع توطئه ها از جمله با توسل به تحریم در پی فاصله انداختن بین مردم و نظام هستند. اما با وجود نارضایتی گسترده جامعه که ریشه در گرانی و خیلی از مسائل حل نشده دیگر دارد، هم حاکمیت و هم جامعه مجدانه برای دفاع از استقلال و حقوق کشور از تلاش دریغ نمی کنند. 

زنگنه با اشاره به امیدواری حاصل از رخدادهای این چند ماه اخیر یادآور شد: در چند سال گذشته هزینه های زیادی در اختلاف و درگیری های داخلی متحمل شده ایم. حالا که نوعی همصدایی در درون مشهود است، لازم است از فضای به وجود آمده مراقبت کنیم تا بتوانیم در مسیر کاهش مشکلات سیر کنیم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی