سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
نظرات: ۰
۰
-
مرگ در جاده‌های خراسان رضوی پرسه می‌زند

ساکنان بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی از نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و همچنین  وجود نقاط حادثه خیز به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و گلایه هایشان یاد می کنند.

جاده‌های غیراستاندارد و ناایمن در اقصی نقاط کشورمان سالهاست به قربانگاه شمار زیادی از مسافران بدل شده است که این موضوع در برخی استان ها پررنگ تر و مخاطره آمیزتر است اما به رغم هشدار کارشناسان مبنی بر ضرورت رفع این معضل، تاکنون اقدام موثر و عاجلی برای ایمن سازی  بسیاری از نقاط حادثه خیز جاده ها اجرا نشده است.

ناایمن بودن برخی جاده‌های کشور علاوه بر تلفات انسانی، حمل و نقل را هم با مشکلاتی مواجه می‌کند و حتی سرمایه‌گذاران را  از سرمایه گذاری در  برخی شهرستان‌ها منصرف می‌کند.

ساکنان بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی و زائران امام رضا(ع) که از راه زمینی عازم این سفر معنوی می شوند، از نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و همچنین  وجود نقاط حادثه خیز به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و گلایه‌هایشان یاد می‌کنند.

کلات یکی از همان شهرستان‌هایی است که جاده‌های مواصلاتی نامناسب آن، به عنوان مهم‌ترین مانع توسعه شهرستان محسوب می‌شود، به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این شهرستان‌ها منصرف شده‌اند حتی برخی از همان‌هایی هم که از قبل حضور داشته‌اند به سبب افزایش هزینه‌های تمام شده سرمایه خود را به مرکز استان انتقال داده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات در گفتگو با ایسنا با اشاره به این که تاکنون بیش از ۴۰نقطه حادثه‌خیز در محور پر پیچ و خم کلات شناسایی شده است، می‌گوید: امیدواریم با تأمین اعتبار بتوانیم نقاط حادثه‌خیز را حذف کنیم.

روح‌الله ایزدی از نابسامانی راه‌های روستایی خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون از ۴۵۰کیلومتر راه‌های روستایی ۱۳۰کیلومتر فاقد آسفالت است که عملاً سبب بروز مشکلات و اعتراضاتی از سوی مردم شده است.

وی با اشاره به این که به لحاظ راه‌های روستایی، شهرستان کلات در میان ۳۴شهرستان خراسان رضوی از وضع وخیم‌تری برخوردار است، می‌افزاید: به سبب کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، عملاً هزینه‌های تجهیز کارگاه، عملیات خاکبرداری، خاک‌ریزی و زیرسازی و ابنیه و دیگر هزینه‌هایی که در شهرستان می‌شود به ویژه در محور ژرف که در مسیر ارتکند قرار دارد به نسبت سایر شهرستان‌ها نظیر نیشابور و خواف بسیار بیشتر است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات ادامه می‌دهد: بابا فرجی، سرجنگل، طاهرآباد ترک‌ها، محور آبگرم به مؤمن آباد، ژرف، خلج، بابا رمضان و لاین کهنه از جمله محورهای روستاهایی هستند که هنوز آسفالت نشده‌اند.

ایزدی با بیان این که پیش‌بینی می‌شود ۵۵۰تا ۶۰۰میلیارد تومان برای آسفالت این جاده‌ها اعتبار نیاز باشد، تاکید می کند: در برخی مناطق ۱۲۰ابنیه و پل وجود دارد که باید در مسیرهای آبرفت‌ها و مسیل‌ها اجرا شود.وی با اشاره به این که بیشترین نقاط حادثه‌خیز مربوط به نقاط استحفاظی راهداری مشهد از گردنه گوجگی به بعد است، می‌افزاید: نقاط مه گیر این مسیر به تأمین روشنایی در شب نیاز دارد و برخی پیچ‌ها هم نیازمند اصلاح هندسی است.

ایزدی با تأکید بر این که برای رفع مشکلات جاده کلات- مشهد ابتدا باید مجوز کمیسیون ماده ۲۳اخذ شود تا در ادامه برای پروژه تعریف طرح و تأمین پروژه‌های ملی شود، می‌افزاید: گرچه این شهرستان قطب کشاورزی و گردشگری است اما رفع مشکلات و انجام سرمایه‌گذاری مستلزم تأمین زیرساخت‌ها است. همچنین ساماندهی، ارتقاء و تعریض جاده از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز ملی برای رفع آنها در نظر گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: سالانه زائران بسیاری به مشهد مقدس سفر می‌کنند اما قطعاً در کنار آن طبیعت‌گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کلات را هم می‌توانند داشته باشند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب