دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
نظرات: ۰
۰
-
سفر عراقچی به عربستان با چه اهدافی صورت گرفت؟

یک تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اگر بتوانیم عربستان را به نقش آفرینی علیه اسرائیل مجاب کنیم، می توان گفت حرکتی تاثیرگذار انجام گرفته است.

سعد الله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به عربستان سعودی اظهار داشت: اینکه نظام سیاسی تلاشش را برای تعامل با کشورهای همسایه به کار بگیرد تا با بهره گیری از پتانسیل های مشترک در راستای منافع ملی به دست آوردهای مهمی برسیم آنهم در شرایطی که تحت تحریم هستیم، اقدامی راهبردی است که می تواند برای کشور نتایج مثبتی در بر داشته باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به جایگاه استراتژیک جمهوری اسلامی و دولت سعودی در منطقه گفت: نفسِ رابطه دیپلماتیک تحت هر شرایطی از اهمیت زیادی برخوردار است، حالا اگر بحث تعامل ایران و عربستان که هر دو کشور مهمترین کشورهای خاورمیانه هستند، مطرح شود باید اذعان داشت، با رویدادی بسیار با اهمیت و توام با نتایج مثبت برای این دو کشور، منطقه و جهان اسلام روبرو هستیم. در واقع همانطور که در مقطعی تنش بین ایران و عربستان تبعات سهمگینی داشت، تعامل احتمالی می تواند دست آوردهای ارزشمندی برای طرفین داشته باشد.

او با اشاره به شرایط امنیتی منطقه افزود: نکته مسلم این است که دولت سعودی در قِبال نسل کشی اسرائیل رویکردی منفعل و دور از انتظار تا به امروز داشته است تا بتوان اینطور گفت، اگر بتوانیم عربستان را به نقش آفرینی علیه اسرائیل مجاب کنیم، می توان گفت حرکتی تاثیرگذار انجام گرفته است. اما اگر نتوانیم، موضع فعلی عربستان را تغییر بدهیم، در مقطع حساس فعلی صرف گفت و گو موضوعی کم اهمیت خواهد شد.

این چهره سیاسی تصریح کرد: با اینکه خود اِتکایی از شاخصه‌ های مهم جبهه مقاومت است، اما این دلیل نمی شود، کشورهای مسلمان منطقه «همراهی» را ضروری ندانند. به همین دلیل جمهوری اسلامی در کنار اینکه حمایت همه جانبه ای از جریان مقاومت دارد، لازم است همهِ هم و غم اش را به کار بگیرد تا هم منطقه ای را به این تشخیص برساند که کنار آمدن با عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی نتیجه ای جز این نخواهد داشت که کلِ منطقه باید به استقبال آتش افروزی های اسرائیل برود.

وی درباره رویکرد پزشکیان درباره آشوب های منطقه توضیح داد: همانطور که در این چهل و چند سال حمایت بدون حرف و حدیث از مردم فلسطین و همچنین جریان مقاومت اصلی اصولی برای جمهوری اسلامی بود و همچنان است، آقای پزشکیان هم با صراحت و جسارتی قابل توجه مواضع منفی علیه اسرائیل را بازگو کرده و در جایگاه رییس دولت جمهوری اسلامی قویا تاکید کردند، حمایت از جبهه مقاومت در هر مقطع و شرایطی در دستور کار دولت چهاردهم قرار خواهد گرفت و هیچ موضوع و مساله ای نمی تواند کمترین تغییر یا تعدیلی در این رویکرد حمایتی بگذارد که باید گفت، از دولت رسمی نظام جمهوری اسلامی توقع چیز دیگری جز این نمی تواند باشد.

زارعی در پایان یادآور شد: امیدوارم، اسرائیل به واسطه همراهی و انسجام کشورهای منطقه با یکدیگر روز به روز به اضمحلال نزدیک تر شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب