پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
نظرات: ۳
۰
-
شیرین‌کاری جدید تلویزیون: پمپاژ ابتذال روی آنتن!

به بهانه پخش چارپایه، طنزیم و خط رو خط و جابجا شدن مرزهای طنز تلویزیونی این تحلیل کوتاه را بخوانید.

سقوط کیفی برنامه‌های طنز تلویزیون با شتاب فزاینده‌ای ادامه دارد و بسیاری از علاقمندان و مشتاقان چنین برنامه‌هایی را نومیدتر از همیشه به این نتیجه رسانده است که جام‌جم نشینان قصد تجدیدنظر جدی در ساخت و پخش برنامه‌های مفرح ندارند.

خاطرات خوب طنزهای نود شبی و کمدی‌های شب‌های رمضان دیگر به خاطرات محوی مربوط به گذشته‌های دور می‌شوند که باز پخش برخی از آنها کام مخاطبان دیروز و امروز را شیرین می‌کنند.

راه دور نروم و به مصداق بپردازم. برنامه‌های شبه طنز خط روی خط، طنزیم و چهارپایه که در این هفته‌ها از شبکه سه و نسیم پخش می‌شوند، نمونه‌ای از سطحی‌ترین و بی‌مایه‌ترین طنازی‌های برنامه‌سازانی است که بداعت و هنر خنداندن در خمیرمایه آنها نیست. صرف حضور خشایارراد، علی صادقی، شهرام شکیبا و ...کافی نیست که بیننده دل‌خوش به حضور آنها و بداهه‌گویی آنها باشد و سرکیف بیاید.

در این میان برنامه‌هایی مثل بگو بخند و خوش‌نمک چون ادعای زیادی ندارند و با داشتن سروشکل حداقلی تکلیف‌شان با مخاطبشان روشن است، از دایره بحث خارج هستند اما سایر برنامه‌هایی که نامشان رفت، متاسفانه ابتذال را جار می‌زنند و بی‌اعتنا به پشتوانه و بن‌مایه‌های نمایش طنز، راه خود را می‌روند و گوششان به کسی بدهکار نیست.
سقوط آزاد تلویزیون در عرضه برنامه‌های طنز در حالی ادامه دارد که هر ساله اعتبارات مالی صداوسیما افزایش چشمگیری می‌یابد و هیچگاه ارزیابی کیفی مجموعه تولیدات نمایشی و غیر نمایشی در دستور کار مراجع نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی قرار نمی‌گیرد. زیرا با فرض اینکه دأب و دانش این ارزیابی را داشته باشند، به دلیل گرایش‌های سیاسی راضی به وضع موجود هستند.

برای آنها کافی است که تریبون صداوسیما از دست همفکران‌شان خارج نشود و خدای ناکرده انحصار رسانه‌ای تحت هیچ شرایطی مورد خدشه قرار نگیرد.
تنها راه برون رفت از شرایط موجود فراهم کردن فرصت برای هنرنمایی طنزنویسان و کمدین‌هایی است که نقش ستون را ایفا می‌کنند و می‌توانند مجموعه‌ای از بازیگران و جوانان خلاق را گرد خود جمع کنند و برای تلویزیون آبروداری کنند.

کاری که کسانی مثل رامبد جوان و در سطحی پایین‌تر پیمان عباسی آن را شگرد دارند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
    پدر جان تلویزیونی که مخاطبی ندارد
  • ایران پر افتخار IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
    چی شده یاد رامبد رو تازه میکنید؟! برای تولد بچه سوم تو کانادا پول لازم شده؟! هنوز یادمون نرفته فریادهای ،« ایران» «ایران» ایشان رو تو برنامه خندوانه، که با خبر رفتنش به کانادا برای تولد بچه اش با پاسپورت کانادایی!؟ انگشت به دهان شدیم! جناب مقاله نویس؛ اگه اینا برای شما هنوز هنرمندن برای خیلی از ما مردم ایران ، شارلاتان هایی هستن که برای رسیدن به پول و پله ، هر کاری میکنن!
  • حمید IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۹
    «زیرا با فرض اینکه دعب و دانش این ارزیابی را داشته باشند» فکر می‌کنم منظور شما «دأب» باشد ... لطفا دقت کنید.

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب