چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵
نظرات: ۰
۰
-
کارخانجات صنعتی نفس مردم این شهر را می‌گیرند

شهرستان اردکان یزد از جمله مناطق کشورمان است که از سال ها قبل به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی، گرفتار آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال می شود که این شرایط ساکنان این خطه از کشورمان را با مشکل مواجه کرده است.

اطلاعات نوشت: آلودگی هوا معضلی است که هرساله با فرارسیدن پاییز در تمامی کلانشهرهای کشورمان  آغاز می شود و در زمستان به اوج می رسد اما سئوال اینجاست که چرا این شرایط همواره تکرار می شود و عزم راسخی هم برای اصلاح منابع ثابت و متحرک تولید انواع آلاینده نظیر وسایل نقلیه و کارخانجات صنعتی نیست ؟

شهرستان اردکان یزد از جمله مناطق کشورمان است که از سال ها قبل به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی، گرفتار آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال می شود که این شرایط ساکنان این خطه از کشورمان را با مشکل مواجه کرده است. در حقیقت اردکان یکی از دشت‌های آلوده کشور محسوب می‌شود چرا که تعداد بسیاری صنایع آلوده سنگین از واحدهای فولادی، کاشی و سرامیک و کوره‌ها در آن مستقرند و راهکاری جز الزام آنها به رعایت استانداردهای زیست محیطی وجود ندارد چرا که با حجم سرمایه‌گذاری انجام شده و اشتغالزایی ایجاد شده نمی‌توان این واحدها را تعطیل کرد.

مسئولان چه می گویند ؟

دامون سلیمانی زاده مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان این که ۸۰درصد آ لودگی ها مربوط به واحدهای صنعتی محور یزد-عقدا است، می افزاید: امسال ۵واحد آلاینده در استان پلمب شد که ۳مورد آن مربوط به واحدهای تولید شن و ماسه است.

وی تاکید می کند: در چند ماه گذشته کارخانه‌های شن و ماسه بیشترین آلودگی را در استان داشته‌اند که هنوز هم رفع آلودگی نشده و پلمب هستند و فقط یک واحد تولید شن و ماسه اکنون در استان یزد مجوز فعالیت دارد و دایر است.

سلیمانی زاده ادامه می‌دهد: بازدید منجر به پایش از خروجی و دودکش‌ها سنجش می‌شود که بوسیله چشم یا با استفاده از دستگاه‌های ویژه اندازه‌گیری گازها و ذرات از دودکش‌ها با استاندار بررسی می‌شود و برای سنجش آلودگی صوتی هم دستگاه ویژه اندازه‌گیری به کار می‌رود.

وی تأکید می‌کند: در استان نزدیک ۳۶۰۰واحد صنعتی وجود دارد که حداقل یک سوم نیاز به تست و اندازه‌گیری دارند و نمونه گیری‌های انجام شده از خروجی دودکش، پسماند و صوت 3 ماه یکبار به آزمایشگاه‌های محیط زیست ارسال می‌شود و در صورت بالا بودن نتیجه آزمایش اخطار اولیه صادر و ۲۰روز تا یک ماه به مدیریت واحد مهلت داده می‌شود تا نسبت به رفع آلودگی اقدام کند و بعد از آن کارشناسان اداره محیط زیست مجدد مراجعه می‌کنند و درصورت عدم رعایت الزامات با دریافت اخطار صنایع الاینده از طریق اداره مالیات تا 0.5 تا 1.5 درصد از فروش کارخانه جریمه می‌شوند.

سلیمانی زاده می‌افزاید: در مرحله‌ بعد مستنداتی شامل عکس فیلم، گزارش کارشناسی، اخطارهایی که صادر شده، عکس و فیلمهای دوربین‌های پایش و اندازه گیری اداره کل و ازمایشگاه به دادگاه معرفی و حکم پلمب صادر می‌شود که و براساس تعهدات رسمی و محضری تا رفع الودگی ادامه می‌یابد.

وی ادامه می دهد: نگرانی مردم از افزایش اثرات آلودگی هوا در زمستان با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی به جا و امید است که مسئولانی که همت گذاشته و از استقرار صنایع جدید در محورهای آلوده استان جلوگیری کرده‌اند، با نظارت بیشتر بر واحدهای موجود از نگرانی مردم بکاهند.همچنین یکی از شهروندان استان یزد با گلایه از آلودگی هوای استان یزد به مهر می‌گوید: سلامت شهروندان یزدی در معرض خطر است و فریادهای آن ها به جایی نمی‌رسد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب