چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
نظرات: ۰
۰
-
«داستان داستان‌ها» به سراغ داغ سهراب و سوگ سیاوش رفت

جلد دوم از مجموعه داستان‌های شاهنامه با عنوان «داغ سهراب؛ سوگ سیاوش» به روایت علی نیکویی منتشر شد.

کتاب نیوز نوشت: دکتر علی نیکویی در مجموعه‌ی «داستان داستان‌ها» تلاش کرده است تا داستان‌های شاهنامه‌ی فردوسی را به ترتیب سرایش برای مخاطب روایت کند. تا کنون دو جلد از این مجموعه منتشر شده است و در جلد دوم این مجموعه 74 داستان از تولد سهراب تا تاجگذاری کیخسرو روایت شده است.

پیش از این در جلد اول این مجموعه با عنوان «آفرینش رستم» به 60 داستان از پادشاهی کیومرث تا دوران کی‌کاووس پرداخته شده بود.

علی نیکویی متولد 1360 تهران و دارای دکترای پژوهش‌هنر و کارشناسی‌ارشد تاریخ ایران‌باستان است. «۲۰ داستان از تاریخ ایران»، «کتیبه‌ی بیستون» و «کوروش شاهنشاه هخامنشی» از دیگر آثار او هستند.

برخی از عناوین داستان‌های این کتاب عبارت است از: تهمینه، هجیر، گردآفرید، گژدهم، اعدام‌رستم، درفش‌اژدها، پهلوان‌چینی، سام‌سوار، نوش‌دارو، گوردخمه، نتیجه‌ی‌گرسیوز، سیاوخش، سودابه، هیربد، دیوزاد، آزمون‌آتش، افراسیاب، روزگارفریدون، صدگروگان، بهرام، پیران، گنگ، چوگان، کمان‌ایرانی، جریره، فرنگیس، سیاوش‌گرد، گروی‌ودمور، گرسیوز، کیخسرو، گلشهر، فرامرز، سرخه، شبرنگ‌واهریمن، کلباد، گلزریون.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«گردآفرید در همان حال شمشیری از میان برکشید و با ضربتی نیزه سهراب را به دونیم کرد. دختر دانست که توان نبرد با سهراب را ندارد پس اسبش را به سوی دژ تازاند؛ سهراب که از جنگآوری گردآفرید و رهاشدنش از مرگ خشمگین بود درحالیکه فریاد می‌کشید اسبش را پشت دختر ایران دواند تا مگر دستش بدو برسد و جان وی را بستاند. پس ضربه‌ای به سر پهلوان ایران زد، اما چنان کاری نبود که صدمه‌ای به دختر ایران رسد؛ ولی کلاهخود گردآفرید از سرش افتاد و موهای زیبای او رها در باد شد و روی چون خورشید او نمایان شد.
سهراب فهمید که آن جنگ‌آور دختر است...»

«داستان داستان‌ها» به سراغ داغ سهراب و سوگ سیاوش رفت

شایان ذکر است که هم اکنون داستان‌های جلد اول این مجموعه در برنامه‌ی کشور شاهنامه (راه‌شبِ یکشنبه شب‌ها) در رادیو ایران با صدای نویسنده اجرا و ارائه می‌شود.

کتاب «داغ سهراب؛ سوگ سیاوش» در 230 صفحه و با قیمت 220هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم عرضه شده است.


 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب