سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۶
نظرات: ۰
۰
-
بزرگترین سردخانه پلاسمای خون در قزوین احداث می‌شود

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین گفت: با کمک خیرین عملیات احداث بزرگترین سردخانه پلاسمای کشور با ظرفیت ۸۰هزار لیتر از مرداد ماه امسال آغاز شده است.

اطلاعات نوشت: پژمان صالحی‌فر در گفتگو با خبرنگار ما درباره روند ساخت بزرگترین سردخانه پلاسمای کشور اظهارداشت: استان صنعتی قزوین به دلیل قرار گرفتن در کریدور ارتباطی چندین استان کشور از ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی برخوردار است و احداث سردخانه پلاسمای قزوین می تواند سبب شناساندن ظرفیت‌های این استان به شرکت های دارویی اروپایی شود.

وی با بیان این که پلاسما یکی از مهمترین فرآورده های خونی است که همچون ماده خام می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، افزود: تاکنون بیش از ۳۰نوع دارو در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های دارویی در دنیا از فرآورده خونی پلاسما تولید شده است که این داروها برای بیماران سرطانی، هموفیلی  و بیماران دارای نقص ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صالحی فر با اشاره به کمبود سردخانه مجهز برای نگهداری پلاسما در کشور و استان قزوین، گفت: فرآورده خونی پلاسما را می‌توان به مدت ۲تا ۳سال در دمای منفی ۲۵درجه نگهداری کرد.

وی با بیان این که در زیر ساخت سردخانه های پلاسما در کشور مشکل داریم،  افزود: با توجه به اهمیت و نیاز به راه اندازی سردخانه مجهز نگهداری پلاسما در کشور و استان قزوین، زمین مورد نیاز این مرکز در سال ۱۴۰۰از سوی موقوفه مرحوم مولاوردیخانی به سازمان انتقال خون اهدا شده، اما اقدام‌های لازم برای صدور مجوز ساخت این سردخانه حدود ۳سال به طول انجامیده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین گفت: اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه مهم ۷۰میلیارد تومان از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام شده است، اما با توجه به تورم موجود اگر این پروژه به سرعت انجام نشود تا ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز است.

صالحی‌فر خواستار همراهی بیشتر مدیران و مسئولان استان و کشور برای تکمیل بزرگترین سردخانه در دست احداث پلاسمای کشور شد و تاکید کرد: ستاد مرکزی انتقال خون کشور ۱۰میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز این سردخانه در نظر گرفته است و مسئولان استان قزوین باید این پروژه را مهم تلقی کنند تا به سرنوشت پروژه‌های نیمه تمام دچار نشود و ثمره آن به مردم ، بیماران و سازمان انتقال خون برسد.

وی با بیان این که جایگاه انتقال خون در نظام سلامت بسیار مهم است، افزود: در عین حال بودجه بسیار کمی برای این حوزه در نظر گرفته شده است و کسری تسهیلات، امکانات و زیر ساخت‌های انتقال خون با افزایش فشار کار بر کارکنان این مجموعه جبران می‌شود.

صالحی فر با اشاره به کمبود زیر ساخت‌های سازمان انتقال خون در استان قزوین گفت: اکنون ۲مرکز خونگیری در شهرهای قزوین و تاکستان فعال هستند که برای کاهش فشار کار بر کارکنان سازمان، حداقل به راه اندازی یک مرکز خونگیری دیگر در شهر قزوین نیاز است.

وی اظهارداشت: به منظور بهره گرفتن از ظرفیت بزرگ نیروی فعال در شهرک های صنعتی استان و سایر شهرستان‌ها، حداقل به فعالیت یک سامانه سیار در استان نیاز است تا این سامانه برای خونگیری از افرادی که تمایل به اهدا خون دارند؛ به مناطق مختلف استان اعزام شود.

صالحی فر تنها راه زنده ماندن برخی از بیماران را اهدای خون دانست و از 2 قشر افراد جوان زیر  ۳۵سال و بانوان برای اهدا خون به بیماران دعوت کرد و گفت: با وجود این که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و نقش پر رنگی در جامعه دارند، اما در حوزه اهدای خون فقط ۵تا ۶درصد از جمعیت بانوان به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب