یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
نظرات: ۰
۰
-
مصرف این دمنوش‌ها برای دیابت معجزه می‌کند

شاید شما هم از نوسانات قند خون خسته شده باشید. قرص‌ها و داروهای شیمیایی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، اما طبیعت راه‌حل‌های شگفت‌انگیزی برای ما دارد.

سلامت نیوز نوشت: دکتر محمد صادق کرمانی دکترای پزشکی درباره دمنوش هایی که قند خون را کاهش می دهند توضیح می دهد: دمنوش پایین آورنده قند خون، گنجینه‌ای از خواص درمانی را برای شما تامین می‌کند که می‌تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند و به طور طبیعی سلامتی‌تان را بهبود بخشد. این دمنوش‌ها هم خاصیت درمانی و کاهش قند خون دارند و هم در سلامت کلی بدن و تقویت سیستم ایمنی موثر و مفید هستند.

آیا دمنوش‌ها برای پایین آوردن قند خون مناسبند؟
بله، برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به طور طبیعی به کاهش قند خون کمک کنند. البته، این موضوع به نوع گیاه مورد استفاده، میزان مصرف و شرایط فردی هر شخص بستگی دارد.

بهترین دمنوش پایین آورنده قند خون کدام است؟
بهترین دمنوش پایین آورنده قند خون تنها به یک مورد محدود نمی‌شود و چندین مورد را در برمی‌گیرد. به طور کلی بهترین دمنوش‌های پایین آورنده قند خون عبارتند از:

دمنوش دارچین
دمنوش بابونه
دمنوش میخک
دمنوش به لیمو
دمنوش آویشن
دمنوش ریحان
دمنوش رازیانه
دمنوش نعناع
دمنوش زنجبیل
دمنوش گل قاصدک
دمنوش بادرنجبویه
دمنوش پونه کوهی
دمنوش مریم گلی
دمنوش زیره سیاه
دمنوش رزماری
در ادامه، این دمنوش‌های ضددیابت را برای شما معرفی خواهیم کرد و طریقه‌ی مصرف هر کدام را خواهیم گفت:

دمنوش دارچین
مطالعات نشان داده است که دارچین می‌تواند به افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند کمک کند. به نظر می‌رسد دارچین توانایی بدن در تنظیم قند خون را بهبود می‌بخشد و همچنین کارایی انسولین را افزایش می‌دهد. مصرف منظم دارچین آنزیم‌های اصلی را فعال می‌کند که گیرنده‌های سلولی را برای پاسخ بهتر به تولید انسولین تحریک می‌کنند.

برای تهیه این دمنوش یک عدد چوب دارچین یا یک قاشق چایخوری دارچین را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و بگذارید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

دمنوش بابونه
گیاه بابونه قند خون را پایین می‌آورد و با بیرون آوردن قند از خون و قرار دادن آن در ذخایر کبد از عوارض دیابت پیشگیری می‌کند. همچنین بعد از یک روز کاری سخت، هیچ چیز مانند یک فنجان دمنوش بابونه نمی‌تواند به انسان آرامش دهد.

آب را در یک قوری به جوش بیاورید و سپس یک قاشق غذاخوری گل خشک بابونه را به آن اضافه کنید. بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی اجاق بردارید و مصرف کنید.

دمنوش میخک
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد نشان داد که عصاره میخک، غنی از پلی فنل است و قند خون بعد از غذا را به میزان قابل توجهی (۲۱.۵ درصد در افراد سالم و ۲۷.۲ درصد در افراد پیش دیابتی) کاهش می‌دهد.

برای تهیه این دمنوش پایین آورنده قند خون ابتدا آب را به جوش آورید. حالا میخک‌های خشک را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد تا طعم و عطر میخک به خوبی در آب پخش شود. دمنوش را از صافی رد کنید تا هسته‌های میخک از آن جدا شوند. سپس آن را نوش جان کنید.

دمنوش به لیمو
براساس تحقیقات آزمایشگاهی، برگ‌های گیاه به لیمو سطح قند خون و چربی خون را کاهش می‌دهد و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

برای تهیه این دمنوش پایین آورنده قند خون، برگ‌های به لیمو را (چه تازه و چه خشک) به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد تا طعم و عطر به لیمو به خوبی در آب پخش شود. حالا برگ‌های به لیمو ارا جدا و آب صاف شده را نوش جان کنید.

دمنوش آویشن
آویشن را می‌توان بهترین دمنوش پایین آورنده قند خون دانست، چرا که شامل ۷۵ فیتوکمیکال فعال (ترکیبات شیمیایی گیاهی) است، که بر علیه دیابت کار می‌کنند. همچنین آویشن از سیتوکین (مولکول‌های پروتئینی محلول در آب) که با التهاب می‌جنگد حمایت می‌کند و به سلول های ایمنی خاصی که ضد التهاب هستند کمک می‌کند. به همین دلیل یک دمنوش عالی برای افراد دیابتی است.

برای تهیه این دمنوش کافیست ۱ یا ۲ قاشق چایخوری آویشن را به آب جوش آورده شده اضافه کنید. بقیه‌ی مراحل، همانند مابقی دمنوش‌هاست.

دمنوش ریحان
ریحان، این گیاه معطر و پرخاصیت، علاوه بر طعم بخشیدن به غذاها، خواص درمانی بسیاری نیز دارد. یکی از فواید مهم ریحان، کمک به کنترل قند خون و بهبود وضعیت بیماران دیابتی است، بنابراین می‌توانید آن را به عنوان دمنوش مصرف کنید.

برای تهیه دمنوش پایین آورنده قند خون ریحان، چند عدد برگ ریحان تازه یا خشک را به آبی که جوش آورده‌اید اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس می‌توانید آن را نوش جان کنید.

دمنوش رازیانه
در هند، جویدن دانه‌های رازیانه بعد از وعده غذایی یک سنت است، آنها این کار را برای تمیزی دندان و خوشبو کردن دهان انجام می‌دهند. دانه‌های این گیاه، عطری قوی دارند و از آنها برای درست کردن چای رازیانه برای کودکان کولیکی استفاده می‌شود.

هم گیاه و هم دانه‌های آن هر دو مواد شیمیایی دارند که برای بیماران دیابتی مفید است. همچنین آنتول یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که جلوی التهاب و سرطان را می‌گیرد.

برای تهیه دمنوش رازیانه برای دیابت، ابتدا آب را به جوش آورید سپس ۲ قاشق غذاخوری دانه رازیانه را در آن بریزید. اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد تا عطر آن در آب پراکنده شود، سپس نوش جان کنید.

دمنوش نعناع
دمنوش نعناع نیز می‌تواند به عنوان یک دمنوش پایین آورنده قند خون مصرف شود، چرا که حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که با دیابت، بیماری قلبی، پیری و سرطان مبارزه می‌کند. سعی کنید از انواع طبیعی آن به جای چای کیسه‌ای استفاده کنید. افرادی که رفلاکس معده دارند باید از نعناع پرهیز کنند.

برای تهیه این دمنوش پایین آورنده خون، به مقدار دلخواه از برگ‌های نعناع تازه یا خشک شده را در آب جوش ریخته، بگذارید دم بکشد. سپس آن را صاف و میل کنید.

دمنوش زنجبیل
زنجبیل گیاهی کامل برای مبارزه با دیابت و چربی خون بالا است و حتی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد کسانی که دمنوش حاوی ۲ گرم پودر زنجبیل را نوشیدند تا سه ساعت بعد احساس سیری می‌کردند.

همچنین در یک تحقیق دیگر که روی بیماران دیابتی انجام شد مشخص شد نوشیدن دمنوش حاوی 3 گرم پودر زنجبیل در طول 30 روز، باعث کاهش گلوکز خون، تری گلیسرید، کلسترول کل، LDL و کلسترول VLDL شد. پس تا می‌توانید از زنجبیل در چای یا غذاهای خود استفاده کنید.

برای تهیه دمنوش زنجبیل، ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و ورق ورق کنید. آب را به جوش بیاورید و زنجبیل‌های برش داده را در آن بریزید. دمنوش شما آماده است.

دمنوش گل قاصدک
قاصدک یک گیاه فوق العاده و همه کاره است، به همین دلیل هرگز نباید آن را از باغچه خود حذف کنید. برگ سبز پر رنگ این گیاه فشار خون را پایین می‌آورد و کبد را تسکین می‌دهد.

مانند گزنه، قاصدک نیز جریان ادرار را تقویت و به پاک سازی بدن کمک می‌کند و از آنجایی که قاصدک برای بیماران دیابتی مفید است گفته می‌شود به کاهش وزن نیز می‌تواند کمک کند.

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری گل خشک شده قاصدک را درون یک فنجان آب جوش بریزید. در آن را بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و میل کنید.

دمنوش بادرنجبویه
مطالعات نشان داده‌اند که بادرنجبویه می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. این گیاه با مکانیسم‌های مختلفی مانند افزایش حساسیت به انسولین و کاهش جذب گلوکز در روده، به کنترل قند خون کمک می‌کند. بادرنجبویه با بهبود عملکرد سلول‌های بتای لوزالمعده و افزایش ترشح انسولین، به کاهش این مقاومت کمک می‌کند.

برای تهیه این دمنوش، ۲ قاشق غذاخوری برگ خشک یا تازه بادرنجبویه را بشویید. حالا آب را به جوش آورید و برگ‌ها را داخل آن بریزید. بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد، سپس صاف کرده و نوش جان کنید.

دمنوش پونه کوهی
این گیاه دارویی تاثیر دو جانبه بر قند خون بالا دارد. فعالیت لوزالمعده را افزایش می‌دهد تا انسولین بیشتری بسازد و با مهار میل به شیرینی، سطح قند خون را کاهش می‌دهد. 

برای تهیه این دمنوش پایین آورنده قند خون به این شکل عمل کنید. ۲ قاشق غذاخوری پونه کوهی را در مقداری آب جوش بریزید تا دم بکشد. حالا می توانید آن را نوش جان کنید.

دمنوش مریم گلی
مریم گلی را به عنوان یک دمنوش پایین آورنده قند خون مصرف کنید، چرا که حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با دیابت مبارزه می‌کنند. طعم قوی آن در خورش‌ها خوب کار می‌‎کند، چایش نیز مسکن و آرامش‌بخش است.

مانند دیگر سبزیجات معطر مریم گلی نیز سرشار از پلی فنل است و ترکیب فنولی موجود در این گیاه برای جلوگیری از آلزایمر نیز بسیار مفید است.

ترکیب مریم گلی و چای عسل در برابر سرماخوردگی‌های ویروسی و باکتریایی خوب عمل می‌کند زیرا وقتی مریم گلی و عسل ترکیب شوند، قدرت ضدمیکروبی آنها افزایش پیدا می‌کند.

برای تهیه این دمنوش مفید، ابتدا باید آب را به جوش بیاورید. سپس برگ‌های خشک شده مریم گلی را در آن بریزید تا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. مریم گلی را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

دمنوش زیره سیاه
زیره سیاه را زیاد استفاده کنید، چون باعث می‌شود قند خون و کلسترول خون‌تان پایین بیاید و همچنین روی محصولات گلیکوزیله (واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین‌ها) که آسیب‌های جدی به دیابتی‌ها می‌زند، تاثیر خوبی دارد. 

برای تهیه این دمنوش پایین آورنده قند خون ۱ قاشق چایخوری زیره سیاه را درون آبی که از قبل جوش آورده‌اید بریزید. بگذارید خوب دم بکشد، سپس آن را صاف و میل کنید.

دمنوش رزماری
رزماری مقوی قلب است و در درمان سندروم متابولیک نیز نقش مهمی دارد. کارنوسول، فعال‌ترین فیتوشیمیایی رزماری، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و همچنین در مبارزه با التهاب و سرطان نیز موثر است.

یکی از خواص جالب توجه رزماری، تاثیر آن بر کنترل قند خون است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف دمنوش رزماری می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

برای تهیه این دمنوش پایین آورنده قند خون برگ‌های رزماری تازه یا خشک شده می‌توانید استفاده کنید. درست همانند دمنوش‌های دیگر به مقدار دلخواه از برگ‌های آن را در آب جوش بریزید تا دم بکشد. برای بهبود عطر و طعم، می‌توانید مقداری لیمو تازه در این دمنوش بچکانید.

علاوه بر دمنوش‌ها، برخی از چای‌ها و نوشیدنی‌ها نیز به پایین آوردن قند خون کمک می‌کنند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

بهترین چای برای دیابتی‌ها کدامند؟
افراد مبتلا به دیابت بهتر است از چای‌های زیر استفاده کنند. این چای‌ها به تنظیم سطح گلوکز و کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند:

چای سبز
چای سیاه
چای ترش
چای کوهی
چای زعفران
چای رزماری
چای زردچوبه
کامبوجا (نوعی نوشیدنی تخمیر شده که از چای سیاه یا سبز تهیه می‌شود)
نوشیدنی‌های ضددیابت کدام است؟
حالا که با چند دمنوش پایین آورنده قند خون و چای ضددیابت آشنا شدید، به سراغ انواع نوشیدنی برای پایین آوردن قند خون خواهیم رفت:

قهوه بدون شکر
بر اساس بررسی سال ۲۰۱۹، نوشیدن قهوه با بهبود متابولیسم قند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. مانند چای، مهم است که قهوه شما شیرین‌ نشده باقی بماند.

افزودن شیر، خامه یا شکر به قهوه، کالری را افزایش می‌دهد و ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. اگر بخواهید از شیرین‌کننده  استفاده کنید، بسیاری از شیرین‌کننده‌های بدون کالری یا کم کالری در دسترس هستند.

آب سبزیجات
بسیاری از آب‌میوه‌های طبیعی حاوی قند بالایی هستند. می‌توانید آب گوجه فرنگی یا آب سبزیجات را امتحان کنید. ترکیبی از سبزیجات برگ سبز مانند کرفس یا خیار را با یک مشت توت برای طعمی دلپذیر و سرشاراز ویتامین‌ها و مواد معدنی، خودتان درست کنید.

به یاد داشته باشید که توت‌ها را به عنوان بخشی از کل کربوهیدرات روزانه خود در نظر بگیرید.

شیر کم چرب
شیر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است، اما کربوهیدرات‌ها را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. همیشه شیر مورد علاقه خود را بدون شیرینی، کم چرب یا بدون چربی انتخاب کنید و از دو تا سه لیوان در روز بیشتر استفاده نکنید.

لیموناد بدون شکر
شما به راحتی می‌توانید لیموناد بدون قند خود را در خانه درست کنید و فقط با چند ماده ساده یک نوشیدنی کم کربوهیدرات با طراوت و خوشمزه تهیه کنید.

برای شروع، آب گازدار را با کمی آب لیموی تازه ترکیب کنید و آن را با مقداری یخ و شیرین‌کننده بدون قند مانند استویا تکمیل کنید.

آیا دمنوش‌های ضد دیابت عوارض هم دارند؟
درست است که برخی از دمنوش‌های گیاهی برای کنترل بیماری قند گزینه کمک درمانی مناسبی هستند اما با این حال ممکن است با برخی از داروهای دیابت تداخل داشته باشند و دستگاه گوارش شما را دچار مشکل یا اثر داروها را کمرنگ کنند.

همچنین اگر به بیماری دیگری نیز دچار هستید و دارو مصرف می‌کنید، برای مصرف انواع دمنوش ضد دیابت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آنچه از مقاله دمنوش دیابت آموختیم
انواع دمنوش پایین آورنده قند خون وجود دارد که می‌توانید با رعایت حد و اندازه مصرف و زیر نظر پزشک متخصص برای کنترل قند خون و کمک به درمان بیماری دیابت مصرف کنید. آویشن، بابونه، رازیانه، مریم گلی، چای کوهی، دارچین، به لیمو، میخک، ریحان، زیره سیاه، نعناع، رزماری و زنجبیل به عنوان بهترین دمنوش گیاهی برای قند خون شناخته می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک کمک درمان برای افراد دیابتی در نظر گرفته شوند. البته مصرف دمنوش‌ها باید زیر نظر پزشک باشد و همچنین به دلیل عوارض داروهای گیاهی، خانم‌های بارداری و کودکان نباید از این دمنوش‌ها مصرف کنند.

سوالات متداول مقاله دمنوش دیابت
۱- انواع دمنوش پایین آورنده قند خون کدام است؟
بهترین دمنوش‌های ضددیابت عبارتند از: آویشن، رازیانه، میخک، دارچین، به لیمو، رزماری، زیره سیاه و زنجبیل و …

۲- آیا دمنوش برای دیابت بارداری توصیه می‌شود؟
خیر؛ با اینکه تمام دمنوش‌های گیاهی برای کنترل و کاهش علائم و عوارض دیابت در دوران بارداری موثر است اما معمولا اثرات منفی بر سلامت جنین دارند.

۳- نوشیدنی‌های ضددیابت کدام است؟
آب، قوه بدون شکر، شیر کم‌چرب، آب سبزیجات و برخی چای‌ها مانند چای کوهی، چای زردچوبه، کامبوجا، چای زعفران و … از جمله بهترین نوشیدنی‌های ضد دیابت هستند.

۴- میزان مصرف انواع دمنوش دیابت چقدر است؟
روزی یک فنجان دمنوش ضد دیابت کافیست، اما برای اثرگذاری بهتر و بیشتر باید دستورات غذایی و دارویی پزشک خود را دنبال کنید؛ در غیر این صورت دمنوش به تنهایی موجب کاهش قند خون و درمان بیماری دیابت نخواهد شد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب