سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
نظرات: ۰
۰
-
درباره «لنف» مایع حیاتی بدن چه می‌دانید؟

وقتی به بدن فکر می‌کنیم، احتمالاً خون اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. اما مایع حیاتی دیگری به نام لنف وجود دارد که مسئول بسیاری از عملکردها در بدن است و تخلیه و عملکرد آن حیاتی است.

به گزارش اطلاعات آنلاین، برخلاف خون، لنف فقط در یک جهت و به سمت قلب حرکت می‌کند. مایعی که از جریان گردش خون خارج می‌شود، از طریق لنف فیلتر می‌شود، جایی که باکتری‌ها، سلول‌های غیرطبیعی و سایر مواد حذف می‌شوند.

زهکشی لنف در اطراف بدن، عملکرد صحیح آن را تضمین می‌کند. ممکن است آنچنان مورد توجه قرار نگیرد، اما عملکرد آن بسیار حیاتی است.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی بدن از شبکه‌ای از عروق، گره‌ها و مجاری تشکیل شده است که مایع اضافی را جمع آوری و به گردش در می‌آورد.

حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ غده لنفاوی در سراسر بدن یافت می‌شود. سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است که در صورت عفونت متورم می‌شود.

عملکرد لنفاوی: تعادل مایعات

مویرگ‌های لنفاوی فضاهای کوچک اطراف سلول‌ها را به سیستم لنفاوی متصل می‌کنند.

مایعاتی که در این فضاها جمع می‌شوند نمی‌توانند به رگ‌های خونی برگردند، بنابراین از طریق سیستم لنفاوی منتقل می‌شوند. در جایی که در این فرآیند اختلال ایجاد شود، تورم رخ می دهد.

همچنین سیستم لنفاوی نقش کلیدی در فرآیند گوارش دارد. وظیفه انتقال چربی، مبارزه با عفونت‌ها و حذف مایعات اضافی در روده‌ها را بر عهده دارد.

پرزها (غشاء سلولی) در روده کوچک حاوی مویرگ‌های لنفاوی کوچکی به نام لاکتال هستند که چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی را جذب می‌کنند.

عملکرد لنفاوی: اولین خط دفاعی

لنف همچنین نقش مهمی به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت دارد. از بدن در برابر میکروارگانیسم٬ها محافظت می‌کند.

پوست به عنوان یک مانع فیزیکی عمل می‌کند و از ورود بسیاری از عوامل بیماری زا به جریان خون جلوگیری می‌کند که می‌توانند علائم ایجاد کنند.

اسید معده یک سد سمی برای پاتوژن‌ها ایجاد می‌کند که راه خود را به بدن باز می‌کنند. با وجود این دفاع‌ها، پاتوژن‌ها هنوز هم می‌توانند موفق شوند وارد جریان خون شوند - جایی که سیستم لنفاوی وارد عمل می‌شود.

گلبول‌های سفید و سیستم ایمنی

گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت توسط سیستم لنفاوی تولید می‌شود. این سلول‌ها به عنوان سلول‌های T و سلول‌های B نیز شناخته می‌شوند.

هنگامی که لنفوسیت‌ها با ویروس‌ها، باکتری‌ها و ذرات خارجی در مایع لنفاوی تماس پیدا می‌کنند، آنتی بادی‌هایی را درست می‌کنند که برای دفاع از بدن وارد عمل می‌شوند.

غدد لنفاوی و عروق تنها انواع بافت‌های لنفاوی بدن نیستند. غده تیموس که در پشت جناغ قرار دارد، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که برای تولید، بلوغ و تمایز سلول‌های T ضروری هستند.

همچنین پاتوژن‌های تنفسی یا بلعیده شده توسط بافت لنفاوی در لوزه‌ها فیلتر می‌شوند. لوزه‌ها لنفوسیت و آنتی بادی تولید می‌کنند.

طحال

طحال بخشی از سیستم لنفاوی متصل نیست. با این حال، این یک بافت لنفاوی است. خون را برای حذف میکروب‌ها، گلبول‌های قرمز آسیب دیده و پلاکت‌ها، فیلتر می‌کند و گلبول‌های سفید تولید می‌کند.

مغز استخوان

در حالی که مغز استخوان یک بافت لنفاوی نیست، بخشی از سیستم لنفاوی است، زیرا در اینجا لنفوسیت‌های سلول B بالغ می‌شوند.

غدد لنفاوی متورم

دو دلیل برای تورم غدد لنفاوی وجود دارد. یا گره لنفاوی به عفونت شناسایی شده واکنش نشان می‌دهد یا عفونت مستقیم غدد لنفاوی وجود داشته است.

در مثال اول، هنگامی که غدد لنفاوی در تماس با مواد خارجی در بافت عفونی قرار می‌گیرند، غدد لنفاوی با تورم به این عفونت شناسایی شده واکنش نشان می‌دهند.

تورم غدد لنفاوی می‌تواند نشانه‌ای از چندین بیماری ویروسی یا باکتریایی، از جمله تب غدد، التهاب لوزه یا گلودرد استرپتوکوکی باشد.

هنگامی که انسداد در سیستم لنفاوی وجود دارد، لنف ادم - یک تورم شدید – می‌تواند ظاهر شود. این به این دلیل است که مایع غنی از پروتئین که معمولاً تخلیه می‌شود، معمولاً به دلیل آسیب‌هایی مانند آسیب‌های ورزشی، جراحی یا بیماری گیر می‌کند.

نقش آب و ورزش در تخلیه لنفاوی

سیستم لنفاوی پمپ ندارد. به فشار، انقباض عضلانی و دریچه‌های یک طرفه برای فشار دادن مایع از طریق شبکه‌ای از عروق متکی است. با این حال، راه‌های دیگری برای حمایت از جریان لنفاوی وجود دارد.

یکی این است که اطمینان حاصل کنید که مایعات کافی، به ویژه آب می‌نوشید. آب سلول‌ها را هیدراته نگه می‌دارد و بدن را تشویق می‌کند تا مواد زائد را خارج کند.

ورزش به تحریک تخلیه لنفاوی به دلیل انقباض عضلانی کمک می‌کند. پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، و همچنین انواع دیگر ورزش‌های با شدت بالا یا کم، جریان لنفاوی را تشویق می‌کند.

سایر روش‌ها برای تخلیه لنفاوی

شنا کردن

شنا یک ورزش مخصوصاً خوب برای تشویق جریان لنفاوی است، زیرا شامل حرکت دادن چندین قسمت از بدن به طور همزمان است، در حالی که دارای مزیت اضافه‌ای از تاثیر کم یا بدون تاثیر بر مفاصل است.

تغذیه

مواد شیمیایی و افزودنی‌های موجود در غذاهای فرآوری شده به بار سمی بدن می‌افزایند که باید توسط سیستم لنفاوی تخلیه شود. خوردن غذای تازه و فرآوری نشده، به ویژه وعده‌های میوه و سبزیجات (که سرشار از آب نیز هستند) برای سیستم لنفاوی مفید است.

نفس عمیق

تنفس عمیق شکمی به فعال شدن سیستم لنفاوی کمک می‌کند. نفس های عمیق صبح و شب، و همچنین در طول روز که به یاد می‌آورید، به سم زدایی کمک می‌کند.

مسواک زدن خشک پوست

مسواک زدن خشک پوست حداقل دو بار در هفته به فعال شدن سیستم لنفاوی کمک می‌کند. از فشار سبک و حرکات دایره ای پهن استفاده کنید تا فواید آن را احساس کنید.

ماساژ تخلیه لنفاوی

انواع خاصی از ماساژ که زهکشی لنفاوی را هدف قرار می‌دهد، به تشویق جریان لنف کمک می‌کند. با استفاده از حرکات ملایم و فشار سبک، حرکت لنف تحریک می‌شود.

ماساژ جریان لنف را در زمانی که دارای نواحی تورم است، تشویق می‌کند، اما این نوع ماساژ اکنون به عنوان یک درمان سلامتی مداوم نیز محبوبیت پیدا کرده است.

در طول ماساژ تخلیه لنفاوی، یک درمانگر از یک تکنیک سبک، ریتمیک، کشش و رها کردن پوست برای تشویق تخلیه طبیعی لنف استفاده می‌کند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب