پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۲
نظرات: ۰
۰
-
پاسخ گوی این هزینه میلیاردی کیست؟ / سنگ فرش  خیابان‌ها به مذاق کسی خوش نمی‌آید

طرح سنگ فرش تعدادی از خیابان ها و میادین مهم پایتخت با صرف هزینه های زیاد و برای تردد راحت عابران پیاده انجام شد اما این تکه آخر پازل بهسازی خیابان ها به مذاق تعداد زیادی از شهروندان و ساکنان این محلات و خیابان ها خوش نیامده است، نه تنها عابر پیاده راحتی تردد از روی این سنگ فرش ها را احساس نکرد بلکه رانندگان عبوری هم برای تردد با مشکلات گوناگون مواجه شده و می شوند.

علی البرزی:سال ها پیش زمانی که مدیران وقت شهرداری با شور و اشتیاق از اجرای طرح سنگ فرش در تعدادی از خیابان های پایتخت صحبت می کردند و این طرح را آخرین تکه از پازل بهسازی، آرام سازی و کاهش ترافیک برخی از میادین و خیابان های اصلی می دانستند، هیچ در تخلیشان هم نمی گنجید که روزی همین سنگ فرش ها و مشکلات ناشی از آن صدای نارضایتی مردم را بلند کند!

نارضایتی مردم تا به آن جا پیش رفت که تمامی سنگ فرش های ابتدای خیابان ۱۷ شهریور از میدان امام حسین به سمت میدان شهدا جمع آوری و خیابان دوباره آسفالت شد!

طرح سنگ فرش تعدادی از خیابان ها و میادین مهم پایتخت مانند خیابان های ۱۷ شهریور، سی تیر ، میدان بهارستان و سه راه مخبرالدوله (سعدی)  از جمله طرح هایی بود که با صرف هزینه های زیاد و برای تردد راحت عابران پیاده انجام شد اما این تکه آخر پازل بهسازی خیابان ها به مذاق تعداد زیادی از شهروندان و ساکنان این محلات و خیابان ها خوش نیامده است، نه تنها عابر پیاده راحتی تردد از روی این سنگ فرش ها را احساس نکرد بلکه رانندگان عبوری هم برای تردد با مشکلات گوناگون مواجه شده و می شوند.

* نارضایتی از کاسب تا راننده های عبوری

با چند دقیقه قدم زدن در خیابان سی تیر و میدان بهارستان متوجه نارضایتی مردم از کاسب های محل تا راننده های عبوری نسبت به سنگ فرش های خیابان می شویم، مهدی براتی از کسبه داخل میدان بهارستان که در حرفه چاپ و نشر اشتغال دارد درباره وضعیت این میدان به خبرنگار «اطلاعات آنلاین» می گوید: هر مشتری که از نقاط دیگر تهران وارد مغازه ما می شود، اولین بحث و گفت و گو درباره سنگ فرش های میدان و خطر خراب شدن خودرو است.

براتی می افزاید: چند سال است که وضعیت میدان باعث نارضایتی کسبه شده است چرا که خودروهای حمل بار هم برای تردد روی سنگ فرش ها با مشکل مواجه هستند ، فرض کنید یک خودرو سنگین با حجم زیاد بار باید برای رفتن از یک طرف به سمت دیگر میدان از روی سنگ فرش ها آرام و بدون شتاب حرکت کند، هم ترافیک ایجاد می شود و هم اگر در تردد شتاب داشته باشد به دلیل وجود سنگ فرش و سنگینی بار، به طور قطع خودرو حمل بار آسیب می بیند.

*سنگ فرش های هزینه بر و هزینه زا

رضا حسینی رانننده خط تاکسیرانی میدان جمهوری به بهارستان هم با انتقاد از وضعیت این میدان به خبرنگار «اطلاعات آنلاین» می گوید: به دلیل همین سنگ فرش های عجیب در میدان بهارستان تا به امروز چند بار به اجبار دیسک ترمز و لاستیک خودرو را تعویض کرده ام.

بنابر اظهارات این راننده تاکسی، وجود سنگ فرش به مرور زمان باعث خرابی و ساییدگی لاستیک خودرو می شود و برای رانندگانی که هر روز از این مسیر و یا خیابان سی تیر عبور می کنند یک دغدغه مهم و هزینه زا است.

محسن افشار در داخل میدان به حرفه لباس فروشی اشتغال دارد. او هم به خبرنگار «اطلاعات آنلاین» می گوید: از تماس های پیاپی و چند باره با سامانه ۱۳۷شهرداری و انتقاد از وضعیت داخل میدان، این سنگ فرش ها خود باعث کندی حرکت خودرو ها و ترافیک شدید در میدان بهارستان شده است.

البته بررسی ها نشان می دهد اینگونه انتقاد ها و نارضایتی ها برای رانندگان عبوری در مسیر میدان امام خمینی (ره) به سمت خیابان جمهوری که در مسیر خیابان سی تیر هم در موارد مشابه وجود دارد.

*خوشحالی از آسفالت خیابان

برای تکمیل این گزارش دقایقی هم در خیابان ۱۷ شهریور حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) با کسبه و اهالی این منطقه هم صحبت شدیم که بیشتر اظهار نظرهای مردم از خرسندی و خوشحالی مردم برای جمع آوری سنگ فرش ها و آسفالت خیابان ها حکایت داشت. به گفته تعدادی از کسبه در این منطقه از زمانی که خیابان باز و آسفالت شد کسب و کار ما هم رونق گرفت چرا که تا چند سال پیش خودروها نمی توانستند در این خیابان تردد کنند و بسیاری از کاسبی ها کساد شده بود.

*صدای شورای شهری ها هم در آمد

نکته قابل تامل در موضوع سنگ فرش های برخی از خیابان ها و میادین تهران این است که نظرات اعضای شورای شهر در دوره های گوناگون هم درباره طرح سنگ فرش خیابان ها متفاوت است، به تازگی رئیس کمیته عمران شورای شهر نسبت به ضرورت تعیین تکلیف مسیرهای سنگ فرش در سطح برخی از معابر پایتخت تأکید کرده است.

بنابر اظهارات حجت الاسلام محمد آقامیری،  در سال های گذشته مدیران شهری تصمیم به سنگ فرش کردن برخی از معابر کردند که بنا به گفته مدیران آن زمان در برخی مسیرها همچون میدان بهارستان، سنگفرش در راستای آرام سازی جریان ترافیک بوده و سنگفرش برخی مسیرها نیز اصلا توجیهی نداشته است.

وی با بیان اینکه برخی از این سنگ فرش‌ها باعث نارضایتی مردم و اهالی آن مناطق شده، به گونه‌ای که در هر بازدید محلی، برچیده شدن این سنگفرش‌ها به عنوان یک درخواست و مطالبه محلی مطرح شده است، گفته است: «بررسی‌ها نشان داده که وجود این سنگ‌فرش‌ها مردم را اذیت م ی‌کند، بطوریکه هم عابر پیاده و هم  راکبان موتورسیکلت و رانندگان خودرو از نصب قلوه سنگ‌ها در کف خیابان گلایه دارند.»

*آرام سازی میلیاردی !

در همین باره علی بهادری کارشناس حوزه شهری درباره مشکلات سنگ فرش ها به «اطلاعات آنلاین» می گوید: در سال های گذشته زمانی که از میادین و خیابان هایی مانند بهارستان و سی تیر عبور می کردیم، با مشاهده تعداد زیادی از کارگران و کارگاه های ساخت و ساز تصور بر این بود که این حجم از عملیات عمرانی برای سنگ فرش خیابان ها، نتایج خوبی برای شهر و شهروندان داشته باشد اما گذشت زمان نشان داد این تصویر اشتباه بوده است.

این کارشناس حوزه شهری می افزاید: در حالت معمول ترافیک خیابان ها و میادین که برای اجرای طرح سنگ فرش انتخاب شد، زیاد بود و در عمل امکان مسدود کردن خیابان و پیاده راه شدن مسیر برای عابر پیاده میسر نبوده و نیست، اینکه با چه دلیلی این طرح در این  مناطق با صرف هزینه های زیاد اجرایی شد پرسش مهم است که مدیران شهری در دوره های گذشته و حال باید به آن پاسخ دهند؟!

بنابر اظهارات وی، شهرداری می‌گوید که برای آرام سازی میدان بهارستان، نسبت به سنگ فرش اقدام کرده اما اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که در حالت عادی آنقدر تراکم خودرو در میدان بهارستان زیاد است که نه تنها خودروها با سرعت زیاد حرکت ندارند بلکه  باید خودروها را نیز هل داد تا حرکت کنند، این وضعیت در خیابان های دیگر مانند ۱۷ شهریور که این روزها آسفالت شده است و خیابان سی تیر هم حاکم است.

بهادری تاکید می کند: نکته قابل توجه زمانی مشخص می شود که در دوره ای از فعالیت های شورای شهر و شهرداری وقت ، قرار بر این بود که خیابان لاله زار که محل تردد و کسب و کار تعداد زیادی از مشاغل است هم این طرح اجرایی شود که در نهایت با نارضایتی تعدادی ازاعضای شورای شهر اجرای آن متوقف شد.

*شهردار منطقه ۱۲ تهران: محدویت هایی داریم

شهردار منطقه ۱۲ تهران هم با بیان اینکه در میدان بهارستان به دلیل قرار گرفتن مجلس برخی محدودیت های خاص داریم و نمی توانیم هرگونه فعالیت انجام دهیم ، به «اطلاعات آنلاین » می گوید:  با توجه به دغدغه ها و مطالبات شهروندان این منطقه و همچنین سایر شهروندان که از این میدان مهم پایتخت عبور می کنند، به این نتیجه رسیدیم که حداقل دو لاین شمالی از سنگ فرش های میدان بهارستان را کم و آسفالت کنیم.

وحید رضا انارکی محمدی با اشاره به اینکه برای اجرای اصلاحات مورد نیاز در این میدان با توجه به دغدغه به حق شهروندان نیازمند مجوز و موافقت یکی از مرجع های قانونی هستیم، می افزاید: نامه نگاری با این مرجع برای این کار انجام شده است و منتظر موافقت آنها هستیم.

به هر روی اظهار نظرهای مردمی ، مدیران، کارشناسان و اعضای شورای شهر همگی بر نارضایتی و ضرورت اصلاح و جمع آوری سنگ فرش ها در تعدادی از خیابان ها و میادین اصلی پایتخت حکایت دارد و مردم این روزها در انتظار اقدام جدی برای تردد راحت و بدون دغدغه از مسیر هایی مانند میدان بهارستان و خیابان سی تیر هستند. 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب