دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
نظرات: ۰
۰
-
قیمت دلار در نیمه دوم سال بالا می‌رود؟

بازار ارز تهران به روند کاهشی ادامه می‌دهد. با اتمام تعطیلات و شروع به کار جدی بازارها در هفته جدید شاخص‌های غیررسمی ارزی دچار افت دما شدند.

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی روند معاملات ارزی از ابتدای سال جاری تاکنون حاکی از آن است که در بیشتر روزهای نیم‌سال نخست قیمت شاخص‌های ارزی در وضعیت رشد منفی قرار داشته‌اند. تحلیلگران معتقدند که عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی مسبب این شرایط است. در بخش عوامل سیاسی می‌توان به فاصله گرفتن ریسک‌ها از فضای بازار اشاره کرد. برخلاف انتشار اخبار منفی مختلف در رابطه با مناقشات نظامی منطقه‌ای، به نظر می‌رسد هم‌اکنون بازار تحت تاثیر چنین ریسک‌هایی نیست. از سوی دیگر تحریم یا قطعنامه جدیدی نیز علیه اقتصاد کشور وضع نشده که بخواهد موجب تشدید انتظارات تورمی فعالان بازار شود. در نتیجه می‌توان گفت بازار سوخت سیاسی ندارد. در مقابل یعنی در طرف عوامل اقتصادی، تحلیلگران نوعی رکود را در بازارهای کشور شناسایی کرده‌اند که موجب افت تقاضا در بازار ارز شده است.

به عقیده این افراد فضای کلی بازار کشور هم‌اکنون نیاز چشمگیری به ارز ندارد. نیازهای موجود نیز به‌درستی توسط نهاد بازارساز و از محل مرکز مبادله ارز و طلای کشور تامین می‌شود. از سوی دیگر بازارساز با اتکا بر دارایی‌های ارزی خود در مواقع لزوم با حمایت از طرف عرضه مانع از شکل‌گیری نوسانات قیمتی شدید می‌شود. عوامل ذکر شده در بازار نیم‌سال نخست 1403 موجب حضور نرخ شاخص‌های ارزی در وضعیت قرمز شده است. قیمت هر برگ دلار بازار آزاد سال جدید را در رقم 60 هزار و 200 تومان آغاز کرد که با احتساب رقم 59 هزار و 700 تومان در روز گذشته مشاهده می‌شود که نرخ رشد این ارز از ابتدای سال حدود منفی یک درصد است. در روزهایی از سال جاری این رقم حوالی منفی 5 درصد نیز ثبت شده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که ‌مانند سال‌های گذشته امکان رشد نرخ شاخص‌های ارزی در نیم‌سال دوم سال وجود دارد. اما در صورت تداوم شرایط کم‌ریسک در مناسبات سیاسی و همچنین حمایت بانک مرکزی از پول ملی چشم‌انداز بلندمدت بازار نیز می‌تواند کم‌نوسان باشد.

افت 250 تومانی دلار در یکشنبه

دیروز یکشنبه 18 شهریور ماه روند نرخ شاخص‌های بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت دلار آزاد در عصر روز گذشته 250 تومان ارزان‌تر از روز شنبه در رقم 59 هزار و 700 تومان ثبت شد. یورو و پوند نیز به ترتیب 200 و 250 تومان افت نرخ را تجربه کرده و در ارقام 66 هزار و 300 تومان برای یورو و 78 هزار و 450 تومان برای پوند معامله شدند. افت نرخ سکه طلا طرح جدید چندان چشمگیر نبود. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته با 35 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 43 میلیون و 165 هزار تومان معامله شد. اما نیم و ربع سکه با افت نرخ‌های یکسان 100هزار تومانی به ترتیب در ارقام 23 میلیون و 300 هزار تومان و 15 میلیون و 300 هزار تومان معامله شدند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب