شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱
نظرات: ۰
۰
-
ترامپ یا هریس برای نتانیاهو چه سناریویی می‌نویسند؟

توماس فریدمن نوشت: بی‌بی یک دوره دیگر در قدرت خواهد ماند و همین مهم است!اگر هریس پیروز شود، بی‌بی می‌داند که تنها کافی است انگشتانش را تکان دهد و لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن یعنی آیپک و جمهوریخواهان کنگره او را از هرگونه واکنش محافظت خواهند کرد.

اطلاعات نوشت: اگر رئیس‌ جمهوری بایدن و معاون او یعنی کامالا هریس هنوز نیاز به یادآوری دارند که بنیامین نتانیاهو نه دوست آن‌هاست، نه دوست آمریکا و از همه بدتر او دوست گروگان‌های اسرائیلی در غزه هم نیست، کشته شدن شش گروگان اسرائیلی در غره در حالی که نتانیاهو مذاکرات را طولانی کرده بود، این موضوع مهم را باید روشن کند که نتانیاهو فقط یک هدف دارد: بقای سیاسی خودش، حتی اگر ماندن در قدرت  به بهای آسیب به حیات اسرائیل تمام شود.خانم معاون رئیس‌جمهوری! تردیدی نداشته باشید، این عشق به قدرت نتانیاهو را وادار خواهد کرد در دو ماه آتی دست به اقداماتی بزند که می‌تواند به طور جدی به شانس انتخاباتی شخص شما آسیب برساند و ترامپ را تقویت کند ،پس بترسید.

در همین حال، آقای رئیس‌جمهوری، اگر می توانید لطفاً بگویید که نتانیاهو شما را فریب نداده است. شما چندین بار با او صحبت کرده‌اید و هر بار بعد از آن پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای درباره آتش‌بس قریب‌الوقوع در غزه داشته‌اید ،اما نخست وزیر اسرائیل چندی بعد به هوادارانش چیز دیگری می‌گوید.

نتانیاهو دلیل یکی از قوانینی است که من برای گزارشگری خاورمیانه وضع کردم: در واشنگتن، مقامات به‌صورت خصوصی حقیقت را می‌گویند و در جمع دروغ می‌گویند. در خاورمیانه، مقامات به‌صورت خصوصی دروغ می‌گویند و در جمع حقیقت را می‌گویند. هرگز به آنچه در خلوت می‌گویند، به‌ویژه نتانیاهو، اعتماد نکنید. فقط به آنچه در جمع به مردم خود و به زبان خودشان می‌گویند گوش دهید.در تماس‌های تلفنی خود، نتانیاهو به زبان انگلیسی به رهبران آمریکا می‌گوید که به آتش‌بس و توافق گروگان‌ها علاقه‌مند است و مقدمات لازم برای چیزی را که من «دکترین بایدن» می‌نامم، بررسی می‌کند. اما به محض اینکه تماس را قطع می‌کند، به زبان عبری به هوادارانش چیزهایی می‌گوید که به‌صراحت با دکترین بایدن در تضاد است، زیرا این دکترین، «دکترین بی‌بی» (نتانیاهو) را تهدید می‌کند.

پس، دکترین بایدن و دکترین بی‌بی چیستند و چرا مهم هستند؟

دولت بایدن مجموعه‌ای چشمگیر از ائتلاف‌های منطقه‌ای با شرکایی از ژاپن، کره جنوبی و فیلیپین در منطقه آسیا و اقیانوسیه تا هند، خلیج فارس و ناتو در اروپا ایجاد کرده است. این ائتلاف‌ها امنیتی و اقتصادی هستند و برای مقابله با روسیه در اروپا، مهار چین در اقیانوسیه و تحت فشار قرار دادن ایران در خاورمیانه طراحی شده‌اند.با این حال، نقطه عطف این ائتلاف‌ها، پیشنهاد بایدن برای ائتلاف دفاعی با عربستان سعودی بود. کلید به تصویب رساندن چنین توافقی در کنگره این بود که عربستان سعودی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل موافقت کند و کلید متقاعد کردن سعودی‌ها برای این کار، این بود که نتانیاهو با بحث درباره امکان راه‌حل دو کشوری با فلسطینی‌ها موافقت نماید.

از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، تیم بایدن تلاش کرده است تا دکترین بایدن را با آتش‌بس و توافق گروگان‌ها در غزه تلفیق کند و مزایای مهمی برای هر دو طرف یعنی اسرائیل و آمریکا به دست آورد.به عنوان مثال این کار می‌تواند به آتش‌بس دائمی در غزه منجر شود، گروگان‌ها را بازگرداند و به ارتش خسته اسرائیل فرصتی برای استراحت بدهد، زیرا آتش‌بس در غزه احتمالاً حزب‌الله را نیز وادار به توقف آتش از لبنان می‌کند.

واضح است اگر اسرائیل با آغاز مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین درباره راه‌حل دو کشوری موافقت کند، این امر راه را برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی باز خواهد کرد  که این موضوع  یک دارایی استراتژیک بزرگ برای اسرائیل خواهد بود و شرایط را برای امارات متحده عربی، مغرب و مصر فراهم خواهد کرد تا نیروهای حافظ صلح خود را به غزه اعزام کنندو با تشکیلات خودگردان فلسطین که تقویت هم شده است ، همکاری نمایند. به این ترتیب، اسرائیل نیازی به اشغال غزه نخواهد داشت و حماس با یک میانه‌رو فلسطینی جایگزین خواهد شد .

بایدن به نتانیاهو می‌گوید که در یک حرکت، اسرائیل می‌تواند شرکای عربی پایدار برای خروج امن از غزه بیابد و متحدان عربی منطقه‌ای را برای مقابله با ائتلاف منطقه‌ای ایران، شامل حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها(انصارالله) و شبه‌نظامیان عراقی، پیدا کند. پیام بایدن این است: امنیت امروز اسرائیل باید در یک زمینه بسیار گسترده‌تر از اینکه چه کسی مرز غزه را گشت می‌زند، دیده شود.اما دکترین بایدن مستقیماً با دکترین بی‌بی تضاد دارد جون او  بر اجتناب از هرگونه فرآیند سیاسی با فلسطینی‌ها که ممکن است نیاز به سازش سرزمینی در کرانه باختری داشته باشد، تمرکز دارد؛ سازشی که اتحاد سیاسی نتانیاهو با راست افراطی اسرائیل را تهدید می‌کند.

به همین منظور، بی‌بی سال‌ها اطمینان حاصل کرده که فلسطینی‌ها دچار تفرقه شده‌اند و نتوانند موضعی واحد داشته باشند. او با ترتیب دادن بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه مثل سوخت و حقوق دولتی توسط  قطر برای حماس از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸،این اطمینان را حاصل کرد که حماس به‌عنوان یک نهاد حکومتی در غزه پابرجا بماند. در عین حال، نتانیاهو تمام تلاش خود را برای بی‌اعتبار کردن و تحقیر تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن، محمود عباس، که اسرائیل را به رسمیت شناخته، فرآیند صلح اسلو را پذیرفته و تقریباً سه دهه با سرویس‌های امنیتی اسرائیل همکاری کرده است تا آرامش را در کرانه باختری حفظ کند، انجام داد.

دکترین بقای نتانیاهو پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ به اتهام کلاهبرداری، رشوه‌خواری و خیانت به اعتماد متهم شد، حتی مهم‌تر جلوه پیدا کرد. اکنون او باید در قدرت بماند تا در صورت محکومیت بتواند از احمل حبس رهایی یابد.بنابراین، زمانی که نتانیاهو با اختلافی بسیار کم در سال ۲۰۲۲ دوباره انتخاب شد، او آماده بود تا با بدترین‌های سیاست اسرائیل به توافق برسد و ائتلافی حاکم تشکیل دهد که او را در قدرت نگه دارد. منظورم گروهی از برتری‌طلبان افراطی یهودی است که یک رئیس سابق موساد اسرائیل آنها را «نژادپرستان وحشتناک» و خیلی بدتر از کو کلاکس کلن(سازمان های مدافع برتری نژاد سفید در آمریکا) توصیف کرده است.

این برتری‌طلبان یهودی موافقت کرده‌اند که نتانیاهو نخست‌وزیر بماند به شرط اینکه کنترل نظامی دائمی اسرائیل بر کرانه باختری و بعد از ۷ اکتبر بر غزه نیز حفظ شود. آنها به نتانیاهو عملاً اعلام کردند که اگر او با توافق آمریکا،عربستان ،اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین یا یک آتش‌بس فوری برای بازگشت گروگان‌های اسرائیلی و آزادی زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل موافقت کند، دولتش را سرنگون خواهند کرد. زیرا این موارد مقدمه‌ای برای اجرای دکترین بایدن و احتمالاً سازشی سرزمینی در کرانه باختری خواهد بود.نتانیاهو پیام را دریافت کرد. او اعلام کرد که جنگ در غزه را زمانی پایان خواهد داد که اسرائیل به پیروزی کامل برسد، اما هرگز مشخص نکرد که دقیقاً این پیروزی کامل چیست و چه کسی قرار است پس از آن غزه را اداره کند. با تعیین چنین هدف دست‌نیافتنی در غزه ارتش اسرائیل ۵۷ سال است که کرانه باختری را اشغال کرده و همان‌طور که درگیری‌های روزانه نشان می‌دهد، هنوز به پیروزی کامل بر مبارزان حماس دست نیافته است و این در حالی است که نتانیاهو  شرایطی ایجاد کرده که او به تنهایی بتواند تصمیم بگیرد چه زمانی جنگ در غزه به پایان برسد.و آن زمان، وقتی است که با نیازهای سیاسی بقای او هماهنگ باشد؛ مطمئناً این زمان نزدیک نیست.

 چند روز پیش نتانیاهو اعلام کرد که آماده است هرگونه آتش‌بس با حماس و بازگشت گروگان‌ها را قربانی کند اگر این به معنای آن باشد که اسرائیل باید از پست‌های نظامی خود در کریدور حدودا 10 کیلومتری فیلادلفی در امتداد مرز غزه و مصر خارج شود؛ کریدوری که مدت‌ها توسط حماس استفاده می‌شد، اما ارتش اسرائیل برای هفت ماه اول جنگ حتی آن را مهم ندانسته است که بخواهد این کریدور را اشغال کند.

ژنرال‌های اسرائیلی به طور مداوم به نتانیاهو گفته‌اند که راه‌های جایگزین مؤثری برای کنترل این کریدور وجود دارد و حمایت از نیروهای اسرائیلی که آنجا مستقر هستند، بسیار دشوار و خطرناک خواهد بود. آنها می گویند که می‌توانند هر زمان که نیاز باشد، این مسیر را پس بگیرند. ماندن در آنجا مشکلات زیادی با مصری‌ها نیز ایجاد کرده است.مهم نیست کارشناسان چه می‌گویند چون نتانیاهو علناً اعلام کرده که این کریدور مرکزی است و آینده ما(اسرائیلی‌ها) را تعیین می‌کند.

کل این ماجرا یک فریب است. همان‌طور که «آموس هِرِل»، خبرنگار نظامی هاآرتص، توضیح داده، آنچه واقعاً در جریان است این است که متحدان راست‌گرای نتانیاهو رویای اسکان دوباره در غزه را دارند، در حالی که نتانیاهو تحت پوشش منافع امنیتی، در درجه اول از موقعیت سیاسی خود محافظت می‌کند. او برای حفظ یکپارچگی ائتلاف حاکم خود می‌جنگد، که ممکن است در صورت تأیید توافقی، فرو بپاشد.

به همین دلیل است که گالانت وزیر دفاع اسرائیل گفته که رای کابینه افراطی نتانیاهو برای اولویت دادن به کریدور فیلادلفی به قیمت جان گروگان‌ها یک رسوایی اخلاقی است.
حالا بازگردیم به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا.نتانیاهو به وضوح می‌داند که هریس در شرایط سختی قرار دارد. اگر او جنگ در غزه را تا «پیروزی کامل» ادامه دهد و تلفات غیرنظامیان بیشتر شود، هریس مجبور خواهد شد یا علناً از او انتقاد کند و رای یهودیان را از دست بدهد یا سکوت کند و رای اعراب و مسلمانان آمریکایی در ایالت حساس میشیگان را از دست بدهد.

از آنجا که هریس احتمالاً نمی‌تواند هیچ‌یک از این دو کار را به‌خوبی انجام دهد، این مساله او را در نظر یهودیان و اعراب آمریکایی ضعیف نشان خواهد داد.بر اساس گزارش‌های من و سال‌ها رصد رفتارهای نتانیاهو، من تعجب نخواهم کرد اگر او واقعاً بین الان و روز انتخابات، جنگ در غزه را تشدید کند تا شرایط را برای دموکرات‌هایی که در حال رقابت هستند، دشوارتر کند.

نتانیاهو ممکن است این کار را انجام دهد زیرا من معتقدم او می‌خواهد ترامپ پیروز شود و بتواند به ترامپ بگوید که او به پیروزی‌اش کمک کرده است. نتانیاهو می‌داند که بسیاری از نسل جدید دموکرات‌ها با اسرائیل خصومت دارند یا حداقل با اسرائیلی که او در حال ساختن آن است،زاویه دارند.سپس، اگر ترامپ پیروز شود، تعجب نمی‌کنم اگر بی‌بی اعلام کند که «پیروزی کامل» در غزه به دست آمده و او با آتش‌بس موافقت کند تا گروگان‌های زنده بازگردند.

در آن زمان او چند کلمه درباره کشور فلسطین در آینده‌ای دور می گوید تا توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به نتیجه برسد و سپس به شرکای راست‌گرای افراطی‌اش خواهد گفت که بروند پی کارشان در حالی که او برای انتخابات دوباره بدون آنها نامزد می‌شود. باید بگویم پلتفرم احتمالی‌ او این خواهد بود که، من پیروزی کامل در غزه را به دست آوردم و با ترامپ، یک گشایش تاریخی میان اسرائیل و عربستان ایجاد کردم.نتانیاهو پیروز می‌شود. ترامپ پیروز می‌شود،اما این اسرائیل ایت که بازنده شده است.

غزه همچنان در حال جوشش خواهد بود. نیروهای اسرائیلی همچنان آنجا را اشغال خواهند کرد. اسرائیل بیشتر از همیشه یک کشور مطرود خواهد بود، با شمار بیشتری از اسرائیلی‌های با استعدادی که برای کار به خارج از اسرائیل می‌روند.

اما بی‌بی یک دوره دیگر در قدرت خواهد ماند و همین مهم است!اگر هریس پیروز شود، بی‌بی می‌داند که تنها کافی است انگشتانش را تکان دهد و لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن یعنی آیپک و جمهوریخواهان کنگره او را از هرگونه واکنش محافظت خواهند کرد.سپس، در آینده‌ای نه‌چندان دور من کاملاً انتظار دارم که بی‌بی مراسمی را برای تجلیل از دوست عزیز چندین ساله‌اش یعنی رئیس‌جمهوری جو بایدن برگزار کند. این مراسم افتتاح یک شهرک جدید در غزه خواهد بود که به زبان عبری «گیوات یسف» نام خواهد داشت و به زبان انگلیسی یعنی «تپه جو».

نویسنده:توماس فریدمن / منبع:نیویورک تایمز / مترجم:آرش میری‌خانی

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب