جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
نظرات: ۲
۰
-
این گروه از اتباع خارجی در ایران ماندگار خواهند بود

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دولت ایران از حضور اتباعی که می توانند با انتقال دانش و فناوری یا سرمایه خود در اقتصاد ایران مولد و اثرگذار باشند، حمایت می کند.

محمد خوش‌چهره،استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «اطلاعات آنلاین»، با اشاره به طرح جدید دولت برای بازگرداندن اتباع غیر مجاز از ایران گفت: پدیده مهاجرپذیری هم می‌تواند آثار و تبعات مثبتی به همراه داشته باشد، هم اینکه موجب ضرر و خسران کشور می شود. به عبارتی فرد مهاجر یا باید با تخصص و علم خود تأثیرگذار باشد یا اینکه سرمایه خود را در  بازار اقتصادی ایران به چرخش در بیاورد. در غیر اینصورت حضور وی در کشور به جز ضرر عایدی دیگری نخواهد داشت.

این تحلیلگر ارشد اقتصاد گفت: فرد مهاجر در صورتی که در اقتصاد یک کشور مولد باشد، حضور او حضوری توأم با تأثیرگذاری است و به همین دلیل اعتراض به این گروه از مهاجران نمی‌تواند اعتراضی منطقی قلمداد شود. در واقع هر سیستمی برای کارآمدی بهتر و بیشتر به فن و تخصص کشورهای دیگر احتیاج دارد. بنابراین آن دسته از اتباع بیگانه که از دانش لازم برخوردار هستند، بدون هیچ مشکلی می‌توانند در ایران به فعالیت خود ادامه بدهند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: مشخصاً درباره افغان‌هایی که به ایران مهاجرت کرده‌اند و تعدادشان هم کم نیست، باید اذعان داشت، اکثر آنها با هدف درآمد روز مزد کشور ما را انتخاب می‌کنند که معلوم است، نه تنها نمی‌توانند آورده‌ای برای ما داشته باشد، بلکه هم خسارت می‌زنند و هم حضورشان موجی از نارضایتی عمومی را موجب می‌شود. 

وی گفت: نکنه مهم این است که مردم کشورمان انواع و اقسام گرفتاری‌های معیشتی را در این چند سال متحمل شده و  سختی‌های زیادی را به جان خریده‌اند بنابراین طبیعی است که نسبت به حضور اتباع دیگر کشورها، به خصوص مردم افغانستان حساس شده و لب به اعتراض باز کنند. 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب