پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
نظرات: ۰
۰
-
مالک گرانترین اسکلت فروخته شده در جهان کیست؟ +عکس

به گزارش اطلاعات آنلاین، حدود دو ماه پیش اسکلت دایناسور استگوسور به قیمت باورنکردنی ۴۴.۶ میلیون دلار در حراجی ساتبیز فروخته شد. ابتدا نام خریدار اعلام نشد اما گفته شد خریدار آن را به صورت قرضی به یک موسسه عمومی در آمریکا، محل کشف، می‌دهد تا در معرض دید عموم قرار گیرد.

بعدا افشا شد میلیاردر آمریکایی «کن گریفین»، هنردوست و کلکسیونر معروف فسیل آپکس را خریداری کرده است.

اما دلیل این خرید چه بوده است؟

گریفین چند خرید دیگر از آثار هنری را داشته و در همه این خریدها تاکید کرده است تا آثار خریداری شده را دوباره در معرض دید عموم قرار دهد.

نکته‌ای که گریفین روی آن تاکید دارد این است که این آثار باید در خود آمریکا بمانند و عموم از دیدن آن لذت ببرند.

اکنون که کن گریفین قصد دارد فسیل استگوزاروس را به یک مؤسسه عمومی در ایالات متحده قرض دهد، فروش فعلی شاید برای بسیاری یک سناریوی برد-برد تلقی شود، به‌ویژه که موزه‌ها و دانشگاه‌ها معمولاً نمی‌توانند از عهده حراج‌های فوق‌العاده برآیند.

استگوزاروس مسلماً شناخته‌شده‌ترین عضو دایناسورهای زره‌دار است که با شکل متمایز و آرایش زره‌های پوستی در پشت مشخص می‌شود که از گردن تا دم کشیده شده و به یک سلاح دم چند میخ ختم می‌شود. فسیل‌های متعلق به این خانواده از محلات ژوراسیک-کرتاسه در سراسر اوراسیا، آمریکای شمالی و آفریقا شناخته شده است.

آپکس در سال ۲۰۲۲ در زمینی با مالکیت خصوصی در منطقه موفات، کلرادو، در نزدیکی شهر دایناسور، که به دلیل نزدیکی به بنای یادبود ملی دایناسورها نامگذاری شده است، کشف شد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در سازند موریسون، یک توالی از سنگ‌های رسوبی ژوراسیک بالایی که مرکز آن در ایالت‌های کلرادو و وایومینگ است، غنی‌ترین منبع فسیل‌های دایناسور در ایالات متحده است.

آپکس بقایای یک استگوزاروس را نشان می‌دهد؛ این فسیل با ۲۵۴ عنصر استخوانی فسیلی از مجموع تقریبی ۳۱۹ تقریباً کامل است.

 با اندازه گیری ۳.۴ متر قد و ۸.۲ متر طول از بینی تا دم، بزرگترین و کامل ترین فسیل استگوزاروس است که تا به حال یافته شده است، بیش از ۳۰ درصد بزرگتر از سوفی، سالم‌ترین نمونه استگوزاروسی است که  در موزه تاریخ ملی لندن قرار دارد.

با قضاوت بر اساس اندازه و درجه رشد استخوان، آپکس یک موجود بالغ بزرگ و قوی بود که تا سنین بالا زندگی کرده بود. هیچ نشانه‌ای از جراحات مربوط به جنگ یا شواهدی از خاک سپاری پس از مرگ را نشان نمی‌دهد.

همچنین قابل توجه وضعیت آن است که به خوبی حفظ شده است، که اعوجاج کمی را نشان می‌دهد و بسیاری از شکل و ویژگی‌های سطح اصلی خود را حفظ می کند.

از روز کشف - توسط دیرینه شناس تجاری جیسون کوپر، حراجی ساتبیز از نزدیک با مالک همکاری کرد تا کل فرآیند، از کشف و حفاری گرفته تا مرمت، آماده سازی و نصب را مستند کند، و اطمینان دهد که اسناد و مدارک و فروش نمونه با بالاترین استانداردها و شفافیت‌ها صورت گرفته است.

مالک گرانترین اسکلت فروخته شده در جهان کیست؟ +عکس

مالک گرانترین اسکلت فروخته شده در جهان کیست؟ +عکس

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب