یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸
نظرات: ۰
۰
-
برنامه صهیونیست‌ها برای غزه توسط تصاویر ماهواره‌ای لو رفت

جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد بصورت طولانی مدت در غزه بماند.

شفقنا نوشت: شواهدی وجود دارد که اسرائیل می‌تواند زیرساخت‌هایی را در غزه ایجاد کند که نشان‌دهنده برنامه‌هایی برای حضور نظامی بلندمدت در نوار غزه است. تصاویر ماهواره‌ای که طی ماه‌ها جمع‌آوری شده‌اند، نقشه ایجاد یک کریدور جدید در شمال غزه را ترسیم کرده‌اند که در برخی نقاط تقریباً یک کیلومتر عرض دارد. از مرز غزه با اسرائیل تا لبه شهر بیت حانون می رسد.

ارتش اسرائیل زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و ساختمان‌ها را با بولدوزر تخریب کرده است تا این راهرورا  ایجاد کند. این دالان به ارتش اسرائیل اجازه می‌دهد تا حدی آزادی حرکت داشته باشد و در عین حال دسترسی ساکنان غزه به خانه‌هایشان را که بسیاری از آنها دیگر وجود ندارند، منع می‌کند.

تحلیلگران موسسه «Forensic Architecture» که این یافته ها را جمع آوری کرده اند، معتقدند که این بخشی از یک استراتژی بلند مدت است. کارشناسان این موسسه می‌گویند: این نگران کننده است، زیرا در تاریخ، اسرائیل از کریدورهای اشغالی برای تکه تکه کردن سرزمین های فلسطینی به ویژه در کرانه باختری استفاده کرده است. راهروها در واقع تکنیک های استعماری پرطرفدار برای تکه تکه شدن و جداسازی هستند. و در نهایت، کاری که این راهروها انجام می دهند این است که مانع از دسترسی، جلوگیری از بازگشت [ساکنان] می شوند.

اسرائیل اکنون دو کوریدور نتزاریم و فیلادلفی را در اختیار دارند و نتانیاهو حاضر نیست از آنها عقب نشینی کند. نتانیاهو می خواهد نیروهای اسرائیلی را در امتداد کریدور نتزاریم نگه دارد تا از حرکت جنگجویان حماس به داخل غزه جلوگیری کند.

یک نظریه که تعدادی از کهنه سربازان امنیتی به اسکای نیوز پیشنهاد کرده اند این است که اسرائیل تلاش خواهد کرد تا حضور نظامی خود را در غزه در یک دوره طولانی حفظ کند – برخی معتقدند صحبت از چند ماه است، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند ممکن است سال ها طول بکشد.

فرض کار این است که ارتش اسرائیل از این مواضع به‌عنوان ایستگاه‌هایی برای مبارزه مؤثر با شورش استفاده می‌کند و عملیات‌هایی را در غزه در صورت لزوم انجام دهد، مشابه روشی که ارتش اسرائیل در مناطق شهری تحت کنترل فلسطینیان در کرانه باختری عمل می‌کند.

درهر حال اگر هیچ یک از طرفین در مورد حضور نیروهای اسرائیلی در این کریدورها سازش نکنند، آتش بس دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب