دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۷
نظرات: ۰
۰
-
مراقب این بیماری خطرناک باشید/ اگر این علائم را دارید در منزل بمانید

یک متخصص بیماری های گرمسیری و عفونی درباره علائم بیماری جدیدی که به تازگی شیوع پیدا کرده است، توضیحاتی ارائه کرد.

زهرا دوستی، متخصص بیماری‌های گرمسیری و عفونی در گفت‌وگو با «اطلاعات آنلاین» درباره علائم بیماری که اخیرا شیوع زیادی پیدا کرده است، گفت: این روزها بیمارانی با علائم تب، آبریزش بینی، عطسه، گلو درد، سرفه‌های تک، گرفتگی بینی، تنگی نفس گاه با درد عضلانی-استخوانی به پزشکان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این علائم معروف به کوریزا هستتند که به نظر می‌رسد این بیماری در شروع بر پایه ویروس ایجاد شود. به طور معمول علائم این بیماری از ۲۴ ساعت قبل از زمان علائم اولیه تا بهبود کامل بین سه تا یک هفته طول می‌کشد.

این متخصص بیماری‌های گرمسیری و عفونی بیان کرد: علائم این بیماری در ابتدا مانند سرماخوردگی است. در ابتدای ظاهر شدن علائم در فرد ترشحات بینی ابتدا  شفاف است. قرمزی و اشک چشم هم از علائم اولیه این بیماری است. در برخی از بیماران تب تا ۳۸.۵ درجه بالا می‌رود گاهی فرد بیمار دچار هزیان گویی می‌شود. بیماران از بی حالی و ضعف مفرط به همراه دردهای عضلانی و استخوان درد گلایه می‌کنند.

وی گفت: اگر بیماری در مرحله اولیه است و علائمی مانند بدن درد، تب و گلو درد و سرفه‌های تک تک باشد، فرد مبتلا می‌تواند با مصرف مایعات فراوان به میزان روزانه چهار لیتر و رژیم غذایی پر پروتئین، کم چرب و کم شیرین و درمان های تسیکینی و حمایتی دوره بیماری را با خوبی سپری کند و نیازی به مراجعه به همکاران نیست. درمان اولیه این بیماری با داروهای در دسترس و بدون نسخه پزشک مانند ناپروکسن، استامینوفن، بروفن، آنتی هیستامین ها و سرماخوردگی بزرگسالان به صورت یک عدد در روز ظرف سه روز تا یک هفته درمان می‌شود.

وی به بیماران توصیه کرد که اگر دارای علائم اولیه این بیماری هستند به این دلیل که سرایت ویروس بسیار بالا و راحت است، به هنگام عطسه یا سرفه دهان خود را بپوشانند و از مبتلایان درخواست کرد تا دست های خود را به صورت مرتب با آب و صابون بشویند و از مایع ضد عفونی کننده استفاده کنند تا بیماری به طور کامل بهبود پیدا کند.

این متخصص بیماری گرمیسیری و عفونی همچنین از بیماران خواست تا خود را در خانه ایزوله و به مدت سه روز استراحت کامل کنند و به نزدیکان بیمار توصیه کرد که درها و پنجره ها را باز بگذارند تا هوا جریان داشته باشد. این کار سبب می شود تا فرد بیمار کمترین خطر را برای اطرافیان خود داشته باشد.

دوستی در ادامه اظهار داشت: اگر بیمار مشاهده  کرد که ترشحات گلو و بینی به سمت چرکی شدن می‌رود؛ یعنی ترشحات چرکی از بینی یا هنگام سرفه از گلو خارج می‌شود، بدن خود را بررسی کند که ببیند راش و بثورات جلدی روی پوست آنان ایجاده است؟ یا خیر؟  بثورات خود را به صورت لکه‌ای قرمز رنگ یا نقطه نقطه، لکه‌ای قرمز- قهوه‌ای نشان می‌دهد. حتی ممکن است بر روی بدن تاول هایی برجسته و آبکی به وجود آید و فرد در هنگام سرفه دچار خلط خونی و مدفوع سیاه شود، در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده فرد بیمار حتما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. فرد مبتلا به این علائم باید از نظر ابتلا به ویروس دنگی و آبله میمونی سینوزیت و دیگر بیمارهای‌های عفونی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی درباره انتقال سایر بیماری هایی که در ایران و جهان شیوع پیدا کرده است، گفت: انتقال تب دنگی از فردی به فرد دیگر غیر محتمل است اما در آبله میمونی احتمال انتقال از فردی به فرد دیگر از طریق تماس، ترشح و سرفه وجود دارد. بنابراین شهروندان این توصیه های بسیار جدی بگیرند، چرا که احتمال انتقال بیماری‌ها بالا است. افرادی که از سفر هم باز گشته‌اند، انتظار نداشته باشند نزدیکان به دید و بازدید آن ها بیایند. قدرت سرایت این بیماری به حدی بالا است که ویروس ۲۴ ساعت قبل از شروع علائم به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند.

وی با اشاره به گروه‌های حساس تصریح کرد: سالمندان، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و مبتلا به سرطان هستند، افرادی که کاهش وزن ناگهانی به هر دلیلی دارند، افرادی که نقایص ایمنی اکتسابی و ذاتی دارند، خانم‌های باردار، کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و تنفسی هستند. این گروه‌ها باید بیشتر تحت مراقبت قرار گیرند و چنانچه به این بیماری حتی در مراحل اولیه مبتلا شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه تب دنگی کنترل شده است، ابراز کرد: این بیماری در کشور خیلی شایع نیست، اما ماه گذشته به این دلیل گرما و مسافرانی که از مناطق یاد شده به کشور مراجعه می کردند، این بیماری شیوع بیشتری پیدا کرده بود. این بیماری در کشور به صورت موردی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش شده است.

دکتر دوستی با اشاره به بیماری آبله میمونی گفت: در حال حاضر فردی که به صورت قطعی به این بیماری دچار شده است که وزارت بهداشت بخواهد نسبت به آن هشدار دهد، در کشور وجود ندارد. شاید موارد مشکوکی به وزارتخانه گزارش داده شده باشد، اما این سازمان آمار رسمی مبنی بر ابتلا به این بیماری به صورت گسترده اعلام نکرده است. همه افراد در معرض خطر این آبله میمونی هستند و هرجایی که اجتماعی زیاد باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی هم زیاد است. آبله میمونی هم از این قاعده مستثنی نیست. علائم این بیماری در ابتدا تب، بثورات پوستی، حالت آبله و وزیل می‌شود که خارش و سوزش و درد شدید دارد که در سرتاسر بدن پخش می‌شود. این بیماری در ابتدا با علائم سرماخوردگی ظاهر شده اما در ادامه حال بیمار بسیار بد می‌شود.

وی در پایان با اشاره شیوع آنقولانزا در کشور تاکید کرد که کودکان بالای ۶ ماه، سالمندان بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار، افرادی که دارای بیماری های نارسایی های مزمن کلیوی و بیماران دیالیزی، افرادی که دارای فشار خون هستند، افرادی که چاقی مرضی دارند، بیماری های مزمن کبدی قلبی توصیه کرد که واکسن انفولانزای خود را بزنند، به هر حال این موضوع یک مخاطره همیشگی است.   

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب