سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
نظرات: ۰ |
۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اخطاریه جمع آوری روزنامه ها و مجلات از ویترین دکه های روزنامه فروشی های مشهد، توسط ماموران سدمعبر شهرداری حکایت از یک طرح جدید برای روزنامه ها و مجلات در این شهر دارد.

به گزارش اطلاعات‌آنلاین، تبدیل روزنامه فروشی های مشهد به بقالی‌ های کوچک شهر، یکی از اقداماتی است که آهسته و آرام روزنامه و مجلات را از جلوی چشم شهروندان حذف کرده است؛ روزنامه فروشی ها دیگر به محلی برای فروش آب معدنی و تنقلات و خوراکی ها و البته پرفروش ترین و پرسود ترین کالا یعنی سیگار تبدیل شده است؛ اما باز هم دکه دارها از نچرخیدن چرخ اقتصادشان گلایه می کنند.

برخی اقدامات شهرداری مشهد طی سالهای اخیر هم بهانه ای برای دکه دار ها شده تا کلا فروش روزنامه و مجلات را فراموش کنند. اخیرا صدور اخطاریه سد معبر که توسط "اداره اجرائیات، انتظامات و کنترل" به دکه دارها ابلاغ شده از آنها خواسته که از قرار دادن روزنامه و مجلات در بیرون دکه ها خودداری کنند.

همین اخطاریه بهانه ای به برخی دکه داران شهر مشهد داده که از خرید روزنامه از موزعین و فروش روزنامه و مجلات خودداری کنند و بگویند :"شهرداری گفته روزنامه و مجله نفروشید!"

یوسفیان که دکه مطبوعاتی اش در منطقه ثامن مشهد قرار دارد می گوید:« روزنامه ها در سبدهایی که طی ۱۵ سال اخیر به ابتکار شهرداری در اختیارمان قرار گرفته بود، گذاشته می شد، ولی ماموران شهرداری می گویند همین ها را هم باید جمع کنید و داخل دکه ببرید.»؛ او می افزاید:« اگر مردم روزنامه و مجله را نبینند که نمی خرند.» این روزنامه فروش می گوید:« به ماموران شهرداری همین حرف را می زنیم، ولی آنها هم مامورند!» 

سید جواد رضوی رئیس اتحادیه فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد به خبرنگار اطلاعات گفت: اعلام اخطار جمع آوری روزنامه ها و مجلات خارج از دکه به دلیل ایام عزاداری های دهه آخر صفر است و در منطقه ثامن مشهد که اطراف حرم رضوی را شامل می شود اجرا می شود.

رضوی اعضای صنف فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد را ۲۰۲ عضو اعلام کرد و گفت: در شهر مشهد ۱۹۴ دکه فعال هستند.

او درباره تعداد کم دکه های شهر مشهد می گوید در شهرداری برخی از بخش ها تمایل به اضافه شدن دکه های مطبوعاتی دارند ولی اغلب در مناطق مختلف حرف خودشان را می زنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد ضمن بی اطلاعی از طرح های شورای شهر و شهرداری مشهد برای دکه های مطبوعاتی گفت: از این طرح ها اطلاعی نداریم و دعوتی از صنف نشده است ولی ظاهرا شهرداری می خواهد کیوسک های جدیدی بزند و به تعداد کیوسک های اضافه شود که از اضافه شدن تعداد کیوسک های مطبوعاتی با توجه به توسعه شهر استقبال می کنیم.

ماجرای طرح جمع آوری روزنامه ها از دکه مطبوعات مشهد چه بود؟

به گزارش خبرنگار اطلاعات از مشهد؛ پس از اعلام شروع جمع آوری روزنامه ها از ویترین دکه های مشهد در منطقه ثامن، توسط ماموران سدمعبر شهرداری، حجت الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد به خبرنگار اطلاعات گفت: جمع آوری روزنامه ها اتفاق نیفتاده بلکه این طرح ساماندهی دکه های مطبوعات مشهد است که مدتی است، آغاز شده است.

وی گفت: سیاست شورای شهر مشهد و شهرداری، حمایت و ساماندهی دکه های مطبوعات است، تا کارکرد فرهنگی خود را احیا کنند و عملکرد این دکه ها، مانند سالهای اولیه ی تاسیس شان، به عرضه کتاب، مجلات، روزنامه و محصولات فرهنگی برگردد.

منصوریان تاکید کرد: شورای شهر مشهد در این طرح پیشنهاد مبلمان شهری ویژه شامل میز و صندلی، جهت مطالعه شهروندان در پیاده روها را داشته و در سال گذشته، کافه کتاب هایی در همین راستا زیر پلهای شهر راه اندازی شده است.

وی بدون اشاره به اینکه مراحل کارشناسی این طرح چطور انجام شده که حتی صنف فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد به عنوان صنف تخصصی و مرتبط از آن بی اطلاع بوده است، طرح ساماندهی دکه های مطبوعاتی را طرحی برای دفاع از مطبوعات دانست و ابراز امیدواری کرد اهالی رسانه از اجرای آن حمایت کنند!

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد ضمن ابراز تاسف از آنچه به گفته او "برخی دکه های مطبوعات محل عرضه سیگار، مواد مخدر و اقلام مختلف غیر فرهنگی شده اند" افزود: شورای شهر مصمم است این روند و شیوه غلط را بازبینی و اصلاح کند تا سرانه فرهنگی شهر در این حوزه که تبدیل به معضل اجتماعی شده جایگاه اصلی خود را بازیابد.

وی ضمن تایید اخطاریه شهرداری تاکید کرد: دکه های مطبوعات مشهد باید روزنامه ها و مجلات را داخل کیوسک چیدمان کنند و سایر اقلام خوراکی، سیگار و... را از داخل دکه جمع کنند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب