سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
نظرات: ۰ |
۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ به چه صورت خواهد بود؟

اکو ایران نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ واحدی مواجه شد تا عدد شاخص به عدد ۲ میلیون و ۶۸ هزار واحدی برسد. اما نکته‌ای که در این رشد شاخص وجود دارد عدم تغییر پرتفوی فعالان بازار است بازار چند روزی است که در صف‌های خرید ۲ درصدی متوقف شده است اما معامله صورت نمی‌گیرد تا پایانی تابلوهای معاملاتی تغییر کند و در نهایت سهم برای روز بعد در همین دامنه تقریبی روز جاری مورد معامله قرار می‌گیرد و این یعنی بازار به نسبت به روزهای پایانی مردادماه که عدد شاخص رشد نسبی را گرفته است پرتفوی‌های اهالی بازار تغییر خاصی را به خود ندیده است.

 همچنان رتبه بندی گروه‌های از نظر ارزش معاملات به این ترتیب است که فلزات اساسی در صدر هستند و عمده دلیل آن نیز تغییر نرخ ارز احتمالی این شرکت‌ها است که در صحبت‌های آقای همتی هم رگه‌های از آن دیده می‌شد همچنین راه اندازی تالار توافقی ارز می‌تواند برای این گروه مفید باشد.

 گروه دوم گروه شیمیایی بازار سرمایه هستند و لیدر سنتی بازار نیز یعنی گروه خودرویی در جایگاه سوم قرار دارد. به این ترتیب فلزات اساسی ۱۵۵ میلیارد تومان، شیمیایی‌ها ۱۱۴ میلیارد تومان و گروه خودرویی نیز ۱۰۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

 اما چند روز پیش بانک مرکزی خبری را منتشر کرده و در اطلاعیه خود عنوان کرده بود که همکاری بانک‌ها با کارگزاری‌های بازار سرمایه، صدور کارت‌های شتابی و پرداخت سود روزشمار در قالب صندوق درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا و روش‌های مشابه را تا تدوین قوانین مرتبط تا اطلاع ثانوی ممنوع است .

 این موضوعی بود که به گفته فعالان بازار سرمایه با شعارهای رئیس بانک مرکزی مبنی بر حمایت از بازار کاملاً متضاد است. حالا یکی از شرکت‌ها با ارائه طرحی از بانک مرکزی به خاطر بخشنامه محدود شدن کارت‌های نهادهای مالی شکایت کرده است.

 اما عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در مصاحبه‌ای کوتاه با صدا و سیما خبرهای جدید را مطرح کرده است. اولین مورد مطرح شده برای بازار بود که تعداد نرخ‌های ارزها کم می‌شود و به سمت تک نرخی شدن پیش خواهیم رفت اما مورد دوم قرار گرفتن اولویت اول بورس برای آقای همتی بود. موضوعی که سه سالی است اهالی بازار از این اولویت بودن در دولت‌ها رنج می‌برند.

 به گفته کارشناسان بازار سرمایه موضوع مطرح شده توسط آقای همتی می‌تواند سه جنبه خوب داشته باشد اول اینکه این خبر یک خبر خوب برای کل اقتصاد است و دوم اینکه باعث کاهش فاصله ایجاد شده بین نیما و نرخ آزاد خواهد شد و به نوعی تک نرخی شدن دلار از ایجاد رانت‌های سنگین جلو گیری می‌کند.

 سومین موضوعی که مد نظر خود وزیر نیز بود بهبود وضعیت صادرکنندگان است که به نوعی برنده اصلی ماجرا در درجه اول آنها هستند.

 همچنین جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از برنامه عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کاهش تعداد نرخ‌های موجود ارز در اقتصاد ایران اعلام کرده است که کاهش تعداد نرخ‌های ارز سیگنال مثبتی برای شرکت‌های بزرگ و صادرکننده بورسی است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل در مدت چند وت اخیر عملاً بودن تغییر خاص فعالیت خود را ادامه می‌دهد. بازار برای مدت طولانی در محدوده مثبت و منفی یک درصدی قرار گرفته است و همچنین این دامنه به ۲ درصدی تغییر کرد و مهم‌ترین ویژگی بازار نبود ارزش معاملات (حجم) است که بحث تحلیل تکنیکال را از بین می‌برد.

 هر چند که عدد شاخص روبه رشد است اما ممکن است با برگشت دامنه به روال قبل بازهم شاهد افت باشیم و به طور کلی باید این طور گفت تا زمانی که ارزش معاملاتی منطقی (متناسب با مارکت بازار) ایجاد نشود تحلیل‌های نموداری با خطاهای بسیاری مواجه خواهند شد. هر چند که بازار و شاخص کل در مسیر درست پیش‌بینی این سبک از تحلیل‌ها قرار بگیرد.

این پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ را از دست ندهید

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب