دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
نظرات: ۰ |
۰
مادرانی که جان نوزادان خود را به خطر می اندازند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نوزادان ممکن است نسبت به غذاهای موجود در رژیم غذایی مادرشان یا یکی از اجزای شیر خشکشان نیز حساسیت داشته باشند. غذاهایی مانند شیر، تخم مرغ، آجیل و گندم در رژیم غذایی مادر تأثیر مستقیمی بر ترکیب شیر مادر دارد.

وب دا نوشت : یک سری باورهای نادرست وجود دارد که برخی از مادران ناآگاه با اعتقاد به این باورها جان نوزاد خود را به خطر می اندازند.

آغوز شکل اولیه و غلیظ شیر مادر و در حقیقت شیر زرد یا طلایی رنگ است که مادر آن را به میزان کم و در چند روز اول پس از تولد نوزاد تولید خواهد کرد. آغوز سرشار از مواد مغذی و آنتی‌بادی‌ بوده و به محافظت از نوزاد در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

با وجود تولید به میزان کم، آغوز تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را در چند روز اول پس از تولد تا زمانی که نوزاد به طور مکرر آن را دریافت می‌کند، فراهم می‌کند. ظرف چند روز بعد، معمولاً ۲ تا ۳ روز پس از زایمان، شیر مادر به میزان بیشتری تولید خواهد شد. بنابراین مصرف آغوز توسط نوزاد ضروری است و به سلامت سیستم ایمنی و سلامت کلی نوزاد کمک می‌کند.

کولیک به حالتی گفته می‌شود که در آن نوزاد در سه ماه اول زندگی، بیش از سه ساعت در روز، در بیش از سه روز از هفته گریه می‌کند. علت کولیک به خوبی شناخته نشده است، اما در اکثر نوزادان تا سه الی چهار ماهگی برطرف می‌شود.

ابتدا بایستی دلیل گریه بیش از حد نوزاد شناخته شود. یکی از این دلایل گرسنگی است، بنابراین سعی کنید به نوزاد شیر بدهید تا ببینید مشکل گرسنگی نوزاد است یا خیر. ممکن است علت کولیک درد ناشی از بیماری، سرما یا گرمای شدید باشد.

نوزادان ممکن است نسبت به غذاهای موجود در رژیم غذایی مادرشان یا یکی از اجزای شیر خشکشان نیز حساسیت داشته باشند. غذاهایی مانند شیر، تخم مرغ، آجیل و گندم در رژیم غذایی مادر تأثیر مستقیمی بر ترکیب شیر مادر دارد. این غذاها گاهی اوقات می‌توانند باعث واکنش‌های غذایی و مشکلات گوارشی مانند درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال در نوزاد شوند. نوزادان همچنین ممکن است به پروتئین موجود در شیرخشک‌های برپایه شیر گاو یا محصولات لبنی مصرف شده توسط مادر حساسیت داشته باشند.

اگر نوزاد در عرض یک ساعت پس از شیر خوردن به مقدار زیادی گریه کند یا آب دهان او زیاد شود، یا اگر نوزاد یبوست یا اسهال داشته باشد، ممکن است به حساسیت‌های غذایی مبتلا باشد. علائم آلرژی به شیر گاو شامل اگزما، خس خس سینه، اسهال یا استفراغ است. خستگی نوزاد به دنبال فعالیت بیش از حد نیز یکی از دلایل گریه بیش از حد است. اگر این علل برطرف شد و نوزاد همچنان به گریه کردن بیش از حد ادامه داد، والدین باید با کارکنان مراکز بهداشتی درمانی صحبت کنند. دادن هیچ غذایی به نوزادان سبب بهبود کولیک نمی‌شود و به نوزادان تا شش ماهگی فقط باید شیر مادر و یا در شرایطی که مصرف شیر مادر توسط نوزاد منع شده شیر خشک داده شود، مگر اینکه کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و پزشک نوزاد چیزی غیر از این بگوید. چنانچه علت کولیک شیر خشک نوزاد باشد، ممکن است شیر خشک خاص دیگری که ضد حساسیت است داده شود.

چنانچه علت کولیک شیر مادر باشد، ممکن است برای مادر رژیم غذایی ضد حساسیت و کم آلرژیک توسط متخصص تغذیه و رژیم درمانی تجویز شود. بعنوان مثال ممکن است متخصص تغذیه و رژیم درمانی گروه‌های غذایی از جمله شیر، تخم مرغ، آجیل و گندم را حذف کند ولی مواد غذایی دیگری را در رژیم غذایی مادر قرار دهد که جبران کننده مواد غذایی حذف شده باشند؛ بنابراین هر گونه تغییری در رژیم غذایی مادر بایستی با هماهنگی متخصص تغذیه و رژیم درمانی صورت بگیرد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب