شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
نظرات: ۰ |
۰
زبان رازگشای بیماری ها است
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

حالت زبان و شرایط فیزیکی آن می‌تواند نشان دهنده برخی عارضه‌ها و یا یک ویژگی خاص باشد.

باشگاه خبرنگاران نوشت : طبق گزارش وب سایت Science Alert، زبان‌ها می‌توانند به مجموعه رنگ‌های شگفت انگیزی تبدیل شوند، از جمله قرمزکه در این مورد به آن زبان توت فرنگی می‌گویند.

زبان توت فرنگی همیشه باید درمان شود، زیرا ممکن است نشان دهنده مخملک باشد که توسط باکتری استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می‌شود که یک تب بسیار مسری است، اما با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

اما بدون درمان، تب مخملک می‌تواند منجر به عوارضی مانند تب روماتیسمی شود.

زبان توت فرنگی را می‌توان در سندرم شوک سمی نیز مشاهده کرد، این وضعیت در نتیجه هجوم باکتری‌ها به بدن ایجاد می‌شود و علائم آن شامل تب بالا، درد عضلانی و سمباده متمایز است

زبان سفید

شرایطی مانند برفک ممکن است باعث سفید شدن زبان شود که این امر به دلیل افزایش رشد برآمدگی‌های انگشت مانند (پاپیلا) روی سطح زبان ایجاد می‌شود.

به گفته وب سایت مایو کلینیک، دلیل ظاهر شدن لایه سفید، باقی مانده ها، میکروب‌ها و سلول‌های مرده‌ای است که بین پاپیلاهای بزرگ شده و گاهی تحریک شده قرار گرفته اند.

زبان مشکی مودار

زبان ممکن است سیاه شود که ظاهری «دردسر ساز» دارد، زبان سیاه و مودار معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارد و این وضعیت کوتاه مدت و معمولاً بی ضرر است.

تمیز کردن خوب دهان و زبان می‌تواند به خلاص شدن از شر زبان سیاه و مودار کمک کند، از مواردی که ممکن است باعث این وضعیت شود، مانند قطع مصرف تنباکو یا دهانشویه‌های تحریک کننده، اجتناب شود.

زبان جغرافیایی

نوع دیگری از زبان که به آن زبان جغرافیایی می‌گویند، به این دلیل است که زبان را شبیه به یک «نقشه» می‌کنند لکه‌ها اغلب در یک ناحیه ظاهر می‌شوند و سپس به قسمت دیگری از زبان منتقل می‌شوند.

اگرچه زبان جغرافیایی هشدار دهنده به نظر می‌رسد، اما مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و با عفونت یا سرطان مرتبط نیست.

به گزارش سایت «ساینس آلرت»، «زبان جغرافیایی» ممکن است گاهی باعث ایجاد درد در زبان و حساسیت آن به برخی مواد غذایی مانند ادویه، نمک و حتی شیرینی‌ها شود و در تشخیص سایر اختلالات مرتبط با آن از جمله پسوریازیس، بیماری‌های آلرژیک و آسم و دیابت موثر است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب