شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
نظرات: ۰ |
۰
اصلی‌ترین راه انتقال «آبله میمونی» اعلام شد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: تماس نزدیک شامل تماس پوست به پوست با فرد مبتلا، مانند معاینه یا ارتباط جنسی و همچنین تماس صورت به صورت، دهان به دهان و مواجهه با قطرات تنفسی در زمان صحبت کردن و تنفس است که همگی از راه‌های انتقال امپاکس (آبله میمونی) محسوب می‌شود.

ایرنا نوشت: دکتر سیاوش وزیری در گفت و گویی در خصوص بیماری امپاکس (آبله میمونی) توضیح داد که این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و به دلیل جلوگیری از انگ زدن به حیوانات و مناطق جغرافیایی خاص، نام آن در سال ۲۰۲۲ توسط سازمان جهانی بهداشت از مانکی پاکس (آبله میمون) به امپاکس تغییر یافت.

وی افزود: دلیل دیگر این تغییر نام، این بود که علاوه بر میمون‌ها، سایر حیوانات نیز می‌توانند با ویروس آبله میمون آلوده شوند و بیماری را به انسان سرایت دهند.

دکتر وزیری با اشاره به دیگر راه های انتقال این بیماری گفت: با فراوانی نسبتا کمتر، اشیا و وسایلی مانند لباس‌ها، ملحفه‌ها و محیط تخت که به ویروس آلوده باشد، می‌تواند باعث انتقال بیماری به افراد دیگری که آنها را لمس می‌کند، شود. اگر فردی که تماس را انجام می‌دهد دارای خراش یا زخم‌های پوستی باشد، احتمال انتقال بیماری بیشتر می‌شود.

دکتر وزیری با اعلام اینکه ضایعات پوستی آبله میمونی از زمان تشکیل تا چهار هفته قابلیت سرایت دارد، توصیه کرد که اگر فردی مشکوک به ضایعات تاولی امپاکس مشاهده شود، باید از لمس مستقیم این ضایعات پرهیز کرد. همچنین، استفاده از ماسک‌های استاندارد جراحی برای فرد مبتلا و کسانی که از او مراقبت می‌کنند، ضروری است. در صورت تماس پوستی با ضایعات، باید دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های بر پایه الکل تمیز شوند تا از آلودگی ثانوی جلوگیری شود.

هیچ موردی از ابتلای زائران به بیماری‌های واگیر در مرز خسروی مشاهده نشده است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی استان کرمانشاه نیز پیشتر به ایرنا گفت: هیچ موردی از ابتلای زائران به بیماری‌های واگیر شامل «تب دنگی» «سرخک»، «التور (وبا) » و «آبله میمونی» در مرز رسمی خسروی مشاهده نشده است.

دکتر سارا شاه‌آبادی با تکذیب شایعه مشاهده بیماری آبله میمونی در مرز خسروی افزود: ما نه تنها در مرز خسروی بلکه در سایر مرزهای کشور موردی از ابتلا به آبله میمونی نداشته‌ایم و مردم حتما اخبار مربوط به بیماری‌های واگیر را از منابع رسمی دنبال کنند.

وی اظهار کرد: در میان بیماری‌های واگیر، بیماری های تب دنگی، سرخک، التور(وبا) و آبله میمونی برای ما اهمیت بیشتری دارد که خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری‌ها در میان زوار گزارش نشده است و تمام زائران هنگام بازگشت به کشور از نظر ابتلای به این بیماری‌ها مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

 
 
 

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب