شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
نظرات: ۰ |
۰
کنسرو ماهی تن مفید است یا مضر؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

با توجه به اینکه خودِ ماهی مملو از ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید است، اما آیا خوردن کنسرو ماهی تن نیز به همان میزان سالم است؟

خبرانلاین نوشت: ماهی یکی از سالم‌ترین غذاهاست که خوردن آن پروتئین، چربی‌های سالم و طیف وسیعی از مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. اما آیا کنسرو ماهی تن نیز به همین اندازه مزایا دارد؟ یا خطرات احتمالی آن بیشتر است؟

کنسرو تن ماهی یک منبع مغذی از پروتئینِ بدون چربی، اسیدهای چرب امگا ۳ و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و معمولاً از آن در سالادها، ساندویچ‌ها، ماکارونی و غذاهای مختلف استفاده می‌شود. با این حال، خوردن ماهی تن کنسروشده خطراتی هم دارد، مانند: دارا بون مقدار بیش از حد سدیم و جیوه در آن.

در ادامه، با فواید و عوارض جانبی احتمالی این ماده غذایی بیشتر آشنا می‌شوید.

مزایای شگفت‌انگیز کنسرو ماهی تن

۱) پروتئین بیشتری دریافت خواهید کرد

وقتی صحبت از منابع پروتئینی می‎ شود، اغلب به تخم مرغ، مرغ، گوشت گاو و ... فکر می‌کنیم. اما نباید ماهی را فراموش کرد؛ یکی از مزایای اصلی مصرف کنسرو ماهی تن این است که یک راه مقرون به صرفه و آسان برای افزایش دریافت پروتئین محسوب می‌شود. یک کنسرو کامل ماهی تن حدود ۴۰ گرم پروتئین دارد. ماهی تن هم‌چنین دارای چربی و کربوهیدرات بسیار کم است و ۹۰ درصد آن متشکل از پروتئین است؛ که این مسئله دلیل کافی برای سالم بودن ماهی تن است.

۲) حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است

مانند بسیاری از انواع دیگر ماهی و غذاهای دریایی، کنسرو تن ماهی هم سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که این نوع چربی سالم فواید بسیاری دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف امگا ۳ در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود علائم افسردگی و کاهش زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. هم‌چنین امگا ۳ با کاهش کلسترول، کمک به کاهش لختگی خون و کاهش التهاب می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند. به همین علت، انجمن قلب آمریکا مصرف دو وعده ماهی در هفته را توصیه می‌کند.

۳) کم کالری است

ماهی تن یک منبع پروتئینی برای افرادی است که مراقب کالری دریافتی خود هستند، زیرا نسبت به بسیاری از منابع پروتئین حیوانی دیگر کالری کمتری دارد. به عنوان مثال، یک وعده استیک حدود ۲۳۰ کالری و یک وعده ران مرغ حدود ۲۰۰ کالری دارد، در حالی که یک وعده تن ماهی کنسرو شده کمتر از ۱۰۰ کالری و  بیش از ۲۰ گرم پروتئین دارد.

۴) سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است

کنسرو ماهی تن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است. به عنوان مثال، شما می‌توانید ویتامین‌های گروه B مانند B۳ (نیاسین)، B۹ (فولات) و B۱۲ را از این منبع غذایی دریافت کنید. ویتامین‌های B در تأمین انرژی، بهبود سوخت و ساز پروتئین‌ها، تشکیل DNA و ارتقای عملکرد کلی مغز نقش دارند. کنسرو ماهی تن هم‌چنین سرشار از سلنیوم است و به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون، سلامت قلب، سیستم ایمنی و مغز کمک می‌کند.

عوارض جانبی مصرف کنسرو ماهی تن

۱) ممکن است بیش از حد سدیم وارد بدنتان کنید

هنگامی که از سالم بودن یا نبودن ماهی تن صحبت می‌شود، یکی از عوارض جانبی مهمی که باید در نظر گرفت، این است که بسیاری از این کنسروها سدیم زیادی در ترکیبات خود دارند. مصرف گاه به گاه سدیم معمولاً تاثیر زیادی بر سلامتی ندارد، اما مصرف مداوم و بیش از حد سدیم می‌تواند منجر به فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی شود.

۲) پرچرب است

کنسرو ماهی تن روغن زیادی دارد و طبیعتاً مصرف کامل یک کنسرو آن برای یک میان‌وعده مقدار چربی زیادی را به بدن وارد می‌کند و خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی را در بر دارد.

۳) احتمال مسمومیت با جیوه را به همراه دارد

یک سوال رایج در مورد کنسرو ماهی تن این است که آیا افراد با مصرف آن در معرض مسمومیت با جیوه هستند یا خیر؟ تحقیقات نشان می‌دهد مسمومیت با جیوه ممکن است منجر به اختلال شناختی و از دست دادن حافظه شود. بله، با خوردن کنسرو ماهی تن هم خطر قرار گرفتن در معرض جیوه وجود دارد. علائم این مشکل شامل خارش یا احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان و ضعف عضلانی، اختلال گفتار و شنوایی و کاهش دید محیطی است. سطح بالای جیوه در زنان باردار ممکن است منجر به اختلالات سیستم عصبی مرکزی در نوزادان شود.

۴) ممکن است دارای آلاینده‌ها و مواد افزودنی باشد

توجه داشته باشید که ممکن است هنگام مصرف کنسرو ماهی تن، آلاینده هایی مانند BPA وارد بدنتان شود. BPA (بیسفنول A) ماده‌ای است که در ترکیبات بسیاری از قوطی‌ها و بطری‌های پلاستیکی یافت می‌شود و مانع از شکستن ظرف می‌شود. برخی معتقدند که این ماده نسبتاً بی‌خطر است، اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است قرار گرفتن در معرض BPA ریسک ابتلا به خطر بیماری‌های غدد درون‌ریز را به همراه داشته باشد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب