شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰
نظرات: ۰ |
۰
عملیات در جبهه لبنان شتاب می گیرد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حزب الله از یک سو، دامنه جغرافیائی عملیات خود در شمال فلسطین اشغالی و در بلندی های جولان را تا حد 40 کیلومتر افزایش داده و از سوی دیگر، با ارسال پهپادهای ویژه برای گریز از دیواره های دفاعی رژیم، نقاط ضعف این دیواره ها را به دقت بررسی می کند. 

محمد علی مهتدی: چند روزی است که تحولات در جنوب لبنان در جبهه بین مقاومت حزب الله و رژیم صهیونیستی و تشدید عملیات در این جبهه، توجه ناظران امور منطقه را به خود جلب کرده است. دولت نتانیاهو در فلسطین اشغالی و فرماندهان نظامی بارها تهدید کرده بودند که جنگ را از نوار غزه به لبنان خواهند کشاند و حمله گسترده ای را علیه حزب الله آغاز خواهند کرد. 

با توجه به تجربه شکست رژیم در جنگ 33 روزه سال 2006 و امکانات عظیم مقاومت که حزب الله در 10 ماه گذشته آن را وارد صحنه نبرد نکرده، تصور می شد که این تهدید ها بیشتر عملیات روانی برای دادن روحیه به ارتش فرسوده و خسته صهیونیستی باشد و رژیم می داند که در هیچ زمینه ای تحمل عواقب چنین جنگی را ندارد. اما این احتمال هم وجود دارد که رژیم در این شرایط فلاکت بار داخلی و ناکامی در نوار غزه، از روی استیصال، دست به هر اقدام جنون آمیزی بزند و بر اساس " هرچه باداباد" وارد اعمالی نابخردانه شود.

 در ماه های اخیر، عملیات رژیم صهیونیستی بیشتر متمرکز روی رهگیری تحرکات فرماندهان نظامی حزب الله در محور های جنوب و ترور آنها بوده است. اما این عملیات باعث ایجاد بازدارندگی برای رژیم نشده و خللی نیز در عملیات مقاومت پدید نیاورده است. در مقابل، عملیات حزب الله روی حمله موشکی و پهپادی به مواضع نظامی رژیم در منطقه جلیل در شمال فلسطین اشغالی متمرکز  بوده و با خودداری از زدن اهداف غیر نظامی، تلفات سنگینی به نظامیان صهیونیست وارد آورده است. اما در هفته گذشته ، رژیم با گسترش دامنه جغرافیائی عملیات، مواضعی را در منطقه بقاع در شمال شرق لبنان را مورد حمله قرار داد و مدعی شد که انبار تسلیحات و مهمات حزب الله را منهدم کرده است. 

در مقابل، حزب الله با پخش فیلمی با عنوان "عماد 4" گوشه ای از تونل های عظیم تسلیحات موشکی مقاومت در عمق زمین و زیر مناطق کوهستانی را به نمایش گذاشت،  تونل هائی که تریلرهای بزرگ حامل موشک های استراتژیک در آن حرکت می کردند و ثابت می کرد که زدن انبار های تسلیحات حزب الله یک توهم بیشتر نیست.اکنون عملیات حزب الله در دو محور پیش می رود: یکی عملیات روزمره در منطقه الجلیل و زدن مراکز نظامی دشمن در چارچوب پشتیبانی از مقاومت حماس در نوار غزه و دیگری عملیاتی که در جهت پاسخ به ترور حاج فؤاد شکر، مهمترین فرمانده عملیاتی حزب الله،  در حومه جنوبی بیروت صورت می گیرد.

هرچند در ظاهر بین این دو عملیات رابطه ای وجود ندارد اما به نظر می رسد که نوعی ارتباط فنی و تاکتیکی بین این دو وجود داشته باشد. حزب الله از یک سو، دامنه جغرافیائی عملیات خود در شمال فلسطین اشغالی و در بلندی های جولان را تا حد 40 کیلومتر افزایش داده و از سوی دیگر، با ارسال پهپادهای ویژه برای گریز از دیواره های دفاعی رژیم، نقاط ضعف این دیواره ها را به دقت بررسی می کند. 

نتیجه این بررسی ها ممکن است در عملیات احتمالی پاسخ به ترور حاج فؤاد شکر مورد بهره برداری قرار گیرد.  در این حال، لبنان در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی همچنان زیر فشار آمریکا قرار دارد. هفته گذشته با پایان یافتن سوخت نیروگاه های برق، لبنان در تاریکی فرو رفت و آقای ولید فیاض، وزیر آب و برق، اعلام کرد که دولت لبنان به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، قادر به خرید سوخت مورد نیاز نیروگاه ها نیست و بزودی سراسر لبنان از جمله فرودگاه و بند بیروت غرق در تاریکی خواهد شد. 

البته در این مورد، کشور الجزایر به فریاد لبنان رسید و آقای عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر به دولت این کشور دستور داد که بلافاصله سوخت لازم را به لبنان برساند. از این گذشته در روزهای اخیر، چند کشور غربی و عربی از اتباع خود خواسته اند که سریعا خاک لبنان را ترک کنند. هرچند این اقدام می تواند در چارچوب عملیات روانی برای تحریک مردم لبنان ضد مقاومت باشد با این حال، احتمال وقوع تحولات بی سابقه نظامی را نیز نمی توان از نظر دور داشت.
 

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب