به گزارش «اطلاعات آنلاین»، احمد سلگی، نویسنده سریال «حیثیت گمشده» در گفتگو با ایرنا به بیان نکاتی درباره چگونگی شکلگیری و تولد این سریال پرداخت که بخشهایی از آن را در ادامه میخوانید.
*سجاد پهلوانزاده کارگردان سریال با نگاه مثبت و همراهیاش فرصتی فراهم کرد تا بازیگران توانمند دیده نشده فرصت نمایش پیدا کنند و دیده شوند. به گمانم یکی از کارکردهای سریال سازی باید معرفی بازیگران جدید و با استعداد باشد تا بتوانند توانمندی خود را محک بزنند. خیلی از جاهای دنیا بسیاری از بازیگران از دل سریالها به سینما رسیدهاند و به یک سرمایه بازیگری برای آن کشور تبدیل شدند و به نظر من این باید در کشور ما رویه شود.
*اما درباره مهدی حسینینیا باید بگویم که همفکری و همکاری خوبی با او داشتم و فیلمنامه را با هم تحلیل میکردیم. آنچه که درباره مهدی حسینینیا برای من خیلی قابل تامل بود تمرکز عجیب او روی فیلمنامه بود. نصف فیلمنامه را حفظ بود و بدون اغراق میگویم در تمام این سالهایی که با بازیگران همکاری داشتم لذتبخشترین آن همکاری با مهدی حسینینیا بود.
*واقعیتاش این است گفتوگوی من با آقای مهدویان خیلی سازنده بود. باید به این نکته مهم اشاره کنم که اساسا سریال سازی کار تک نفره نیست برخلاف سینما که میتواند مولف محور باشد در سریال بیشتر با کار جمعی و گروهی مواجه هستیم. همه بچهها حتی آقای حسینینیا هم همفکری میکرد و پیشنهاد میداد و در یک تعامل و همکاری کار را پیش میبردیم.
*چیزی که دوستان ممیزی به آن توجه ندارند این است که گفتوگونویسی واقعا یک مسئله پیچیده و دشوار است. هر جمله، جمله بعدی را میآورد و یک رابطه علت و معلولی بین آنها وجود دارد که گاهی یک کلمه از این دیالوگ که حذف شود کلیت آن گفتگو را مخدوش کرده و دیالوگ را دچار لکنت میکند. دیالوگ نویسی مثل یک دومینوی ظریف میماند که وقتی جملهها را از آن بر میداری کلیت آن میپاشد. گاهی هر یک کلمهای که از فیلمنامه یا دیالوگهای اجرا شده کم میشود به اثر لطمه میزند و متاسفأنه به دلیل نبود نگاه فنی به این مقوله گاهی خیلی راحت میگویند فلان کلمه یا کلمات یا فلان جمله باید حذف شود بدون اینکه بدانند تاثیر مخرب این سانسورها بر اثر چیست.