شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
نظرات: ۳۴۶
۲
-
یک اقتصاددان: پزشکیان اگر نیاز شد برای مذاکره به کاخ سفید برود

«پزشکیان باید با مقامات ارشد نظام صحبت کند. او باید منافع ملی ایران را درنظر داشته باشد و بر اساس منافع ملی و با هماهنگی سایر مقامات ارشد، اگر نیاز شد برای مذاکره به کاخ سفید برود.»

اقتصاد۲۴ نوشت: «دولت با کسری بودجه شدید مواجه است»؛ این جمله‌ای است که در سال‌های اخیر بارها از سوی مسئولان ارشد تکرار و گویی به یک امر جدایی ناپذیر از اقتصاد ایران شده است. کسری بودجه در اقتصاد ایران به ویژه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی تبدیل شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، کسری بودجه در ایران از سال ۱۳۹۷ به طور جدی آغاز شد و این وضعیت در سال‌های بعدی به دلیل تحریم‌های اقتصادی، کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه‌های جاری دولت نیز ادامه یافت. یکی از دلایل کسری بودجه در ایران، اختصاص اعتبارهای کلان به نهادهای خاص و موسسات عمومی غیر دولتی است. بسیاری از نهادهای خاص در ایران، مانند نهادهای نظامی، امنیتی و برخی موسسات وابسته به بنیادها، به دلیل قدرت سیاسی و اقتصادی خود، اعتبارهای کلانی را دریافت می‌کنند که غالبا از شفافیت مالی کمتری برخوردارند و نظارت بر عملکرد مالی آنها دشوار است. ضمن اینکه اختصاص اعتبارهای کلان به نهادهای خاص اولویت‌های بودجه‌ای دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کما اینکه کارزاری هم با عنوان «اعتراض به بودجه نجومی نهادهای فرهنگی-مذهبی» راه‌اندازی شده است. 

این مطالب را از دست ندهید: 

به منظور بررسی دلایل کسری بودجه و تبعاتش، آن هم در شرایطی که ترامپ بر سر کار آمده و تنش‌های منطقه‌ای افزایش پیدا کرده است با مهدی پازوکی اقتصاددان گفت‌وگویی  انجام شده که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

*چرا کسری بودجه تبدیل به یک چرخه باطل شده است و هر سال تکرار می‌شود؟

- کسری بودجه زمانی رخ می‌دهد که میان درآمدها و مخارج دولت عدم تعادل اتفاق می‌افتد. درآمدهای دولت ایران مشخص است و از سه بخش تشکیل می‌شود؛ درآمدهای مالیاتی و گمرکی، فروش نفت و فروش اوراق بدهی که به عنوان یک ابزار سیاست‌گذاری در سال‌های اخیر در بودجه دولت می‌آید. در مورد درآمد نفت هم اگر سیاست تنش در منطقه رخ دهد، این درآمد تحقق پیدا نخواهد کرد و منابع درآمدی دولت دچار مشکل می‌شود. افزون براینکه بخشی از درآمدهای مالیاتی هم عینا به درآمدهای نفتی ارتباط دارد؛ بنابراین باید اصلاحاتی در سیاست خارجی داشته باشیم، بدین معنا که سیاست خارجه ما در خدمت توسعه و پیشرفت ایران باشد. باورم بر این است که سیاست تعامل و تنش‌زدایی باید در دستور کار حکومت قرار گیرد تا درآمدهای دولت تحقق پیدا کند.

قسمت دوم بودجه مخارج دولت است. بخش مخارج لایحه ۱۴۰۴ هنوز در سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین است و قرار است بعد از تصویب درآمدها این بخش هم منتشر شود؛ بنابراین دولت باید مخارج غیرضروری را کاهش دهد چراکه نهادها و سازمان‌هایی وجود دارند که نیازی به بودجه دولتی ندارند. از جمله اینکه ده‌ها خبرگزاری از دولت پول می‌گیرند درصورتی که نیازی نیست و تنها یک خبرگزاری دولتی کافی است. برای من به عنوان یک شهروند ایرانی سوال است که چرا بودجه مجلس از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱، به ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است؟ یعنی بیش از سه برابر افزایش داشته است. در حالی که حقوق نمایندگان ۲۰ درصد بیشتر افزایش نداشته است، چرا هزینه‌های مجلس انقدر افزایش داشته است؟ از این رو مجلس باید از خودش شروع کند. 

ما کشور را داریم گران اداره می‌کنیم. اگر می‌خواهیم کسری بودجه نداشته باشیم باید هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهیم. یکسری هزینه‌ها اجتناب ناپذیرند یعنی حقوق پرستار و معلم را نمی‌توانید پرداخت نکنید چراکه وظیفه حکومت است، اما یکسری از نهادهایی مانند شورای انقلاب فرهنگی هستند که در سال‌های گذشته هزینه‌های کلانی را به دولت تحمیل کرده‌اند.

ما شهرهایی داریم که مدرسه ندارند ولی دانشگاه دارد. ملاحظه کنید که بودجه دانشگاه پیام نور در دو سال گذشته چه قدر افزایش داشته است؟ چون اکثر اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور در دولت قبلی مسئولیت داشته‌اند، بودجه این دانشگاه را بالا برده‌اند. در دولت بریتانیا ۸۰ درصد اعضای هیات دولت لیسانس دارند ولی نرخ تورم که در دوران کرونا دو رقمی شده بود و به ۱۱.۸ درصد رسیده بود، اکنون به ۱ و هشت دهم درصد رسیده است. چرا دولت انگلیس موفق شده است؟ از این رو ما باید مخارج دولت را کاهش دهیم.

هزینه‌های فرهنگی هم تا دلتان بخواهد در بودجه گنجانده شده است مثلا یک ردیف داریم به نام «قرب بقیه الله» که کمک به اماکن فرهنگی است؛ پس وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات که بودجه‌های فرهنگی می‌گیرند چه کار می‌کنند؟ جالب است که رقم آن هم بالاست؛ مثلا در بودجه سال ۱۴۰۱، ۵ هزار میلیارد بوده و در بودجه ۱۴۰۳ به ۲۹ هزار میلیارد رسیده است. کسری بودجه یعنی تورم. وقتی با کسری بودجه مواجه می‌شویم، نقدینگی افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی بانک مرکزی مجبور می‌شود پول بدون قدرت چاپ کند و در این شرایط حجم نقدینگی بالا می‌رود، سپس تورم ایجاد می‌شود و بعد به کاهش ارزش پول ملی و کاهش سطح رفاه جامعه می‌رسیم.

* برای اینکه کسری بودجه گریبانگیر دولت نشود، چه راهکاری وجود دارد؟

- دولت باید دو کار را در پیش گیرد؛ یکی اصلاح سیاست خارجه از جهت تعامل با جامعه جهانی و دیگری اصلاحات اقتصادی به خصوص در بخش بودجه و هزینه‌های آن است. هیچ کشوری در دنیا ۱۰ خبرگزاری دولتی ندارد. مجلس شورای اسلامی یک خبرگزاری دارد که اعتبارش در سال ۱۴۰۱، ۷۳ میلیارد ریال بوده و در سال ۱۴۰۳ به ۱۹۳ میلیارد رسیده است؛ یعنی ظرف دو سال بودجه‌اش بیش از دو برابر افزایش داشته است. در حالی که حقوق کارکنان دولت در مجموع طی دو سال ۴۰ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم، مخارج دولت باید کاهش پیدا کند. با شعار و دعا هم تورم کنترل نمی‌شود. 

چرا تورم کشور ژاپن که نفت هم ندارد و در بازار جهانی از ما نفت می‌خرد، نزدیک به صفر است؟ چون عقلانیت بر نظام تصمیم‌گیری حاکم است. در قانون بودجه ۱۴۰۳ مجلس دو دانشگاه جدید را تصویب کرد. شورای انقلاب فرهنگی اگر دنبال گسترش فرهنگ مستقل و فرهنگ اسلام است باید فرهنگ قناعت را از خودشان شروع کنند؛ تا دلتان بخواهد شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر دهاتی دانشگاه دارد؛ یعنی سرانه دانشگاه به جمعیت را اگر تقسیم کنیم، در دنیا اول هستیم. حتی کشورهای کمونیستی اندازه ما دانشگاه ندارند. من مخالف دانش نیستم، اما اینها کارخانه مدرک‌سازی هستند و هزینه دولت را بالا می‌برند. 

از سوی دیگر ما با مشکل ناترازی مواجه هستیم. بنا بر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۲ روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب ناترازی داشتیم. روزانه ۱۵ میلیون لیتر کمبود بنزین داریم. از سوی دیگر قیمت بنزین را ۵ سال است که ثابت نگه داشته‌ایم. در حالی که قیمت نیم لیتری آب از ۵ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده ولی بنزین ۳ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت مانده است.

من مخالف افزایش قیمت شبانه بنزین هستم ولی زمانی که کرایه تاکسی ۳۰ درصد بالا می‌رود، بنزین هم ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پنج سال گذشته تورم بالای ۴۲ درصد بوده و قیمت بنزین هم ثابت بوده، چرا تورم افزایش داشته است؟ چرا در دولت میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و خاتمی که قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کرد، نرخ تورم بالا نمی‌رفت؟ فقط یک بار در سال ۷۴ تورم بالای ۴۰ درصد شد که آن هم دلیل خاص خود را داشت که مورد بحث ما نیست؛ بنابراین من اعتقاد کارشناسی دارم که مجموعه حکومت باید اصلاحات ساختاری در مخارج بودجه را شروع کند.

اقتصاد بی‌رحم است، اقتصاد مایه قوام حکومت‌هاست. یعنی اگر خدایی نکرده اقتصاد سقوط کند، فقیر و غنی می‌سوزند؛ بنابراین دولت و حکومت باید اصلاحات را شروع کنند و همه چیز شفاف باشد.

هنوز بخش مخارج دولت در لایحه ۱۴۰۴ بیرون نیامده است، اما یکی از نقاط قوت بودجه امسال شفاف بودن بخش درآمدی است. بدین معنا که بودجه یارانه‌ها را در جداول بودجه آورده‌اند. من امیدوازم دولت پزشکیان بخش درآمدی را هم شفاف کند و در اداره امور از اقتصاددانان درجه یک استفاده کند نه از یک گروه خاص. 

در دوره پیشین، قبیله پل مدیریت (دانشگاه امام صادق) نتوانست این اقتصاد را به خوبی مدیریت کند. الان هم قبیله دانشگاه تهران سعی کنند از بهترین اقتصاددانان ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور که افراد مستقل، آگاه به اقتصاد جهان و ایران هستند نیز استفاده کنند. باورم بر این است که اگر اصلاحات اساسی در سیاست خارجه و ساختار اقتصادی به ویژه در بخش هزینه‌ای بودجه صورت گیرد، قطعا ما هم می‌توانیم در دنیا بدرخشیم. 

اقتصاد ایران در حال حاضر به شدت از وضعیت بی‌ثباتی رنج می‌برد. مهم‌ترین شاخص بی‌ثباتی نرخ فزاینده تورم است. ما جزو سه کشوری در جهان هستیم که تورم بالای چهل درصد را داریم؛ بنابراین باید نرخ تورم را کنترل کنیم و یکی از راهکارهایش اصلاح در کاهش مخارج غیرضروری دولت است. مجلس باید سعی کند قوانین را در جهت شفافیت پیش ببرد.

از آن طرف هم مخارج غیر ضروری دولت کاهش پیدا و به صورت تدریجی قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. با روش‌های پوپولیستی نمی‌توان مملکت را اداره کرد. باورم بر این است که باید اصلاحات انجام گیرد. همین بنزین را ادعا می‌کنند اگر قیمتش افزایش پیدا کند تورم هم بالا می‌رود، در صورتی که پنج سال گذشته نرخ بنزین افزایش نداشته، اما نرخ تورم بالا رفته است. به آنهایی که می‌گویند قیمت بنزین باید ثابت باشد، باید گفت که ۵۰ درصد خانوارهای ایرانی ماشین ندارند و در واقع فردی که دو اتومبیل دارد، از یارانه دولت بیشتر دارد استفاده می‌کند. ما باید تورم را کنترل کنیم و اگر موفق به کنترل آن شدیم، قیمت بنزین افزایش پیدا نکند.

زمانی که انقلاب کردیم، به گفته آقای مهاتیر محمد ، بخشی از مردم مالزی روی درخت زندگی می‌کردند، ولی امروز رفاهیات مردم و وضع مسکن و جوانان ما چه شده است؟ نرخ تورم آنچنان بالا رفته که خرید مسکن تبدیل به یک رویا شده است؛ بنابراین اگر خواهان سلامت اقتصاد ایران هستیم باید ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم که مهم‌ترین شاخص ثبات اقتصاد هم کنترل نرخ تورم است. مجلس باید بودجه را به گونه‌ای تصویب کند که جلوی مخارج غیر ضرور دولت را بگیرد تا کسری نداشته باشد. یکی از عوامل مهم نرخ تورم کسری بودجه است. 

*احتمالا کسانی که بودجه دولت را تدوین می‌کنند، آگاه به این هستند که برخی از رقم‌های پیش‌بینی شده، غیرواقعی است. با این حال چرا چنین ارقامی را در بودجه می‌آورند؟

- قانون بودجه ۱۴۰۳ را که ملاحظه کنید، یک سری دانشگاه جدید تصویب شده است مثلا دانشگاه بسیج انقلاب اسلامی که صد میلیارد برایش اعتبار درنظر گرفته‌اند. دانشگاه دیگری به نام اصول دین را در بودجه آورده‌اند که ۲۰۰ میلیارد به آن اعتبار داده‌اند. کسی نمی‌پرسد که ما این همه دانشگاه الهیات در این کشور داریم که فارغ التحصیلانش بیکار هستند، چرا این همه دانشگاه تاسیس می‌کنیم؟ 

من اگر قدرتی داشتم از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی شکایت می‌کردم چراکه به باور من آنها به کشور خدمت نکردند و باید محاکمه شوند. از طریق گسترش دانشگاه‌ها در شهرستان‌ها باعث افزایش مدرک و مخارج دولت شدند و فرهنگ کشور را دچار مشکل کردند. همه فکر می‌کنند مردم در سال ۹۸ به دلیل بنزین به خیابان‌ها آمدند، اما به باور من به دلیل تبعیض، بی‌عدالتی، نابرابری و فساد اعتراض کردند. چرا در دولت آقای خاتمی که بنزین سالانه متوسط ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد کسی به خیابان نیامد؟ 

همین الان بودجه شورای نگهبان را ملاحظه کنید. در سال ۱۴۰۱ بودجه جاری‌اش، ۲۷۱ میلیارد تومان بوده، اما در سال جاری به ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی بیش از دو برابر افزایش داشته در حالی که نصف اعضای شورای نگهبان استاد دانشگاه هستند و حقوقشان را از دانشگاه می‌گیرند.

شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات هم ردیف اعتبار جدا دارد. مگر شورای نگهبان حزب سیاسی است؟ شورای نگهبان در ۳۱ استان کشور برای خود دفتر درست کرده است در صورتی که در مجلس اول تا چهارم ما در استان‌ها دفتر نداریم. به نظر من این دفاتر نمی‌گذارند افراد مستقل وارد پارلمان شوند. وزارت اطلاعات پس برای چه حقوق می‌گیرد؟ آنها حقوق می‌گیرند تا به استعلامات افراد پاسخ دهند؛ بنابراین شورای نگهبان باید از خودش شروع کند. شورای نگهبان وظیفه‌اش نظارت بر قوانین است، اما آمده و پژوهشکده درست کرده است. شورای نگهبان نباید در استان‌ها شعبه داشته باشد و این خلاف قانون و خلاف شرع است. 

این ردیف‌ها و اینکه به نهادها و سازمان‌هایی اعتبار بدهیم که نباید بدهیم، از دوره احمدی‌نژاد شروع شد. با این تفاصیل من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم جلوی تورم را بگیریم، عاجزانه تقاضا دارم که اگر مجلس واقعا نماینده ملت است و قرار است از حقوق ملت ایران دفاع کند باید سیاست‌شان کنترل تورم باشد. کنترل تورم از توازن در بودجه به دست می‌آید نه از کسری بودجه. اگر میان درآمد و مخارج دولت تعادل نباشد به کسری بودجه می‌انجامد.

کسری بودجه یعنی تورم، کاهش قدرت خرید مردم و فقیر شدن جامعه؛ بنابراین مجلس باید هزینه‌های غیر ضروری را حتی در لایحه دولت کم کند. کارمندی که در دولت خاتمی کار می‌کرد امید داشت که می‌توانست ظرف ۱۰ الی ۱۵ سال یک خانه بخرد، اما اکنون قدرت خرید کارمندان دولت و بازنشستگان به دلیل تورم به شدت کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین حکومت باید این را بداند که اگر می‌خواهد اقتصاد دچار بحران نشود و سرمایه اجتماعی خود را حفظ کند، باید تورم را کنترل کند. 

*برای کنترل تورم دولت باید چه اصلاحاتی در اقتصاد اعمال کند؟

- تورم راهکار علمی دارد و با سخن پراکنی و جادو کنترل نمی‌شود. راهکارش هم اصلاحات ساختاری در اقتصاد است. برای این اصلاحات هم اولین اقدام اصلاح ساختار بودجه در بخش‌هایی اعم از مخارج و درآمد دولت است. 

چندی پیش وزیر اسبق اقتصاد گفت در ایران ۷۰ درصد کالاها را دولت قیمت می‌گذارد! چین که کمونیستی است بیش از ۹۰ درصد قیمت هایش آزاد است و مکانیزم بازار، قیمت را تعیین می‌کند. جان کلامم این است که با اقتصاد دستوری عدالت تحقق پیدا نمی‌کند. اقتصاد دستوری به درد رانت‌خواران، دلالان، کلاهبرداران و مفسدین اقتصادی می‌خورد؛ بنابراین اگر خواهان پیشرفت کشور هستیم، باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران بازگردانیم.

*در شرایطی که با کسری بودجه مواجه هستیم، ترامپ بر سر کار آمده و امید به توافق با آمریکا کمرنگ است و از سوی دیگر تنش‌های منطقه‌ای افزایش پیدا کرده است، چه بر سر اقتصاد ایران می‌آید؟

- دولت نباید به حرف تندروها گوش دهد. با حرف درمانی سیاست خارجی اصلاح نمی‌شود. منظور من از تعامل هم تعامل با اقتصاد ایالات متحده و غرب است. من نوکر غرب نیستم ولی می‌فهمم رابطه اقتصادی ایران با آمریکا به نفع مردم ایران و به ضرر رقبای منطقه‌ای ماست، یعنی الان آذربایجان، ترکیه، امارات، قطر و حتی عراق دوست ندارند ما با آمریکا رابطه داشته باشیم. اسرائیل هم همین را می‌خواهد که ایران را در دنیا منزوی کند. 

به نظر من مسعود پزشکیان یکی از دلایل اینکه موفق به کسب اکثریت آرا شد، این بود که صادقانه با مردم صحبت کرد. حال همانطور صادقانه هم باید واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران را با مقامات ارشد نظام در میان بگذارد. برای اصلاحات اقتصادی به سرمایه اجتماعی نیاز دارید بنابراین پزشکیان باید با مقامات ارشد نظام صحبت کند. او باید منافع ملی ایران را درنظر داشته باشد و بر اساس منافع ملی و با هماهنگی سایر مقامات ارشد، اگر نیاز شد برای مذاکره به کاخ سفید برود. دولت نباید تحت تاثیر تندروها و کاسبان تحریم قرار گیرد و از مذاکره بترسد. 

در دهه ۷۰ میلادی هواپیماهای B ۵۲ آمریکا، دو میلیون مردم بی‌گناه ویتنام را کشت ولی این کشور اکنون سالانه بالغ بر ۵۰ میلیون دلار صادرات پوشاک به آمریکا دارد. جالب است که حکومت ویتنام چپ و گرایش کمونیستی دارد و نزدیک به چین و روسیه است ولی منافع ملی را فهمیده است. در نتیجه نرخ رشدش دو رقمی شده است. حتی در دوران جنگ ویتنام، وقتی هواپیماهای آمریکا پایتختش را بمباران می‌کرد، وزیر خارجه‌اش در پاریس پای میز مذاکره نشسته بود. این یعنی سیاست خارجه در خدمت جنگ. ولی ما مذاکره با آمریکا را تابو کرده‌ایم. مشکل ما با آمریکا حل نمی‌شود ولی وقتی عقل اقتصادی حکم می‌کند که مذاکره با آمریکا به نفع ماست چرا برویم به سمت سیاست تنش‌زایی؟ باید به سمت تنش‌زدایی برویم و تنش زدایی هم یعنی مذاکره. من از جمهوری خواهان و ترامپ خوشم نمی‌آید، اما این را می‌فهمم که ترامپ تاجر و اهل معامله است.

در دولت احمدی‌نژاد یکسری تندرو به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند و خساراتش را هم با دلار آمریکا دادیم. ۲۴ ساعت پس از حمله تندروها هم بانک مرکزی ایران تحریم شد. مگر می‌شود روز روشن سفارتی که در پناه حکومت جمهوری اسلامی است را بریزند و آتش بزنند؟ این چیزی است که اسرائیل دوست دارد. اعتقاد دارم چند سال دیگر اسنادش منتشر می‌شود که کسانی که پشت صحنه حمله به سفارت بریتانیا و عربستان بودند، از اجنبی پول گرفتند که بر خلاف منافع ملت، دید منفی از ایران را در مقابل جهانیان به نمایش بگذارند؛ بنابراین باورم این است که معنای تعامل وادادگی نیست. در سه چهار سال گذشته ایرانیان خارج از کشور دیگر وارد ایران نمی‌شوند و قرارشان را در ترکیه، اربیل، آنکارا و دبی می‌گذارند و اقتصاد آنهاست که تقویت می‌شود. قبلا بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار در ایران خرج می‌کردند، اما الان آن را به اقتصاد ترکیه می‌رسانند.

نباید کاری کنیم که مردم و گردشگران خارجی از ایران بترسند. اگر سیاست خارجه ما اصلاح شود، ایران سالانه میلیاردها دلار درآمد حاصل از توریست دارد. ترکیه که یک دهم ما امکانات تاریخی ندارد، سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار از توریست کسب درآمد داشته است. 

با این تفاصیل من فکر می‌کنم اصلاحات باید شروع شود. اگر اصلاحات را آغاز نکنیم، با بحران مواجه می‌شویم. کمااینکه الان هم با بحران برق، گاز و بنزین مواجه هستیم. این ناترازی‌ها امروز باعث محدود شدن تولید شده است. وقتی گاز واحدهای صنعتی را قطع می‌کنید، تولید پایین می‌آید، سپس رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه آن جامعه فقیر می‌شود.

از این رو اقتصاد ایران نیاز به سلامت اقتصادی دارد و برای اینکه سلامت اقتصادی اتفاق بیافتد باید اصلاحات در سیاست خارجی و اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم و از عناصر تکنوکرات برای اداره امور اقتصادی کشور استفاده کنیم. پیشنهاد می‌کنم آقای پزشکیان از اقتصاددانان درجه یک ایرانی که افراد مستقل هستند و در بهترین دانشگاه‌های دنیا درس خوانده‌اند به عنوان مشاورین ارشد و دستیاران اقتصادی استفاده کند تا بتواند اصلاحات اقتصادی را راهبری کند و تحت تاثیر شعارهای تندروها و افراد فاقد دانش قرار نگیرد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 229
  • نظرات در صف انتشار: 59
  • نظرات غیرقابل انتشار: 58
  • ایران IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تمام ملت ایران با مذاکره موافقند جز تعدادی خاص یعنی کاسبان تحریم
    • فاطمه IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      حتما آمریکا هم منتظر تشریف بیار بگن بفرما تحریم را برداشتیم چقدر احمقانه است اعتماد به آمریکا
    • حسین IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      بزارید میوه های ببخشید جای مذاکره قبلی خوب بشه، انسان وا داده از مذاکره چیزی جز امتیاز دادن بلد نیست
    • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آیا در مذاکره ضعف داریم که از مذاکره میترسیم؟
    • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آیا در مذاکره ضعف داریم که از مذاکره میترسیم؟
    • وطن IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      هشت سال در دوران حسن روحانی با امریکا مذاکره کردند اما نتیجه اش چه شد؟!
    • هموطن IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      شما اول مذاکره رو با ذکر مثال تعریف کن تا ما بگیم موافقیم یا مخالف؟ چندتا کتاب تا حالا تو عمرت خوندی؟
    • مهدی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      اتفاقا کاسیان تحریم‌اونا هستند که برای مذاکره ورفع تحریم به قدرت میرسم. وبجای منفعت مردنغ نون مردم رو اگر می کنند. مجبوریم. تحریم ها رو دور بزنیم. FATF. هم کاسبی دیگری است . یعنی در اصل لو دادن محل های و چگونگی دور زدن تحریم است. وارتباطی به رفع تحریم ندارن. بقول پزشکیان اونا ما رو آدم حساب بکنن
    • ایرانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      شما از کجا نظر ۹۰ میلیون را چند ثانیه گرفتی واعلام می کنید چه مذاکره ؟سر چی؟ چند به چند؟
    • فرشاد IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      شما برای تمام ملت تصمیم نگیرید.ادم زنده وکیل نمی خواهد
    • Hamnavard IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      مستر روحانی هم هی میگفت کاسبان تحریم شما نمی گذارید ما بریم کشور رو کمپلت تسلیم آمریکا کنیم خیالشون راحت بشه و سر فرست تجزیه ش کنن
  • سردار سپاه IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    به ترامپ سلام کنید و به قاتل سردار بررگ
    • ناشناس IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      پس چرا به کشور عراق که ۸سال تمام به خا‌ک ما تجاوز کرد و بهترین جوانهای ما را پرپر کرد ،چه جنایت‌ها که نکردند،چه بلاهای که سر اسرای ما نیاوردند و..و..و پس با اونها هم سلام نکنید.
    • لعنت برغربگداهاکه دنبال کدخداهستند.دشمن هیچ وقت دو IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      تاپای جان آزمون شهیدانمان دفاع می کنیم ونوکری کدخدارانمی پذیریم.ذلت رانمی پذیریم.عزت خودرادست نمی دهیم.
    • ایرانی الاصل US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آقای سردار برای شما کاسیان تحریم که گل و بلبله آیا از وضعیت مردم جامعه خبر داری .نه حتما خبر نداری .از قدیم گفتن که سواره از پیاده وسیر از گرسنه خبر ندارد
    • ایرانی الاصل US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آقای سردار برای شما کاسیان تحریم که گل و بلبله آیا از وضعیت مردم جامعه خبر داری .نه حتما خبر نداری .از قدیم گفتن که سواره از پیاده وسیر از گرسنه خبر ندارد
    • ایرانی الاصل US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آقای سردار برای شما کاسیان تحریم که گل و بلبله آیا از وضعیت مردم جامعه خبر داری .نه حتما خبر نداری .از قدیم گفتن که سواره از پیاده وسیر از گرسنه خبر ندارد
    • ایرانی الاصل US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آقای سردار برای شما کاسیان تحریم که گل و بلبله آیا از وضعیت مردم جامعه خبر داری .نه حتما خبر نداری .از قدیم گفتن که سواره از پیاده وسیر از گرسنه خبر ندارد
    • ایرانی الاصل US ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      آقای سردار برای شما کاسیان تحریم که گل و بلبله آیا از وضعیت مردم جامعه خبر داری .نه حتما خبر نداری .از قدیم گفتن که سواره از پیاده وسیر از گرسنه خبر ندارد
    • محمدرضا IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      خدابیامرزتش ولی نمیشه بخاطره شهید سلیمانی ۸۵ میلیون آدم ازبین برن
  • اسکندری IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    چرا بعضی ها کج فهم و نادان هستند یا نمی‌فهمند یا خود را به نفهمی میزنند جناب کارشناس مگر با آمریکا مذاکره نکردند نتیجه آن مذاکرات چه بود؟ مگر میشود روی تعهدات آمریکا حساب کرد آمریکایی که در مواقع حساس به هم پیمانان خودش رحم نمیکند؟ چرا بجای التماس به غرب مدیریت کلان کشور را اصلاح نمیکنید سالانه بیش از یکصد میلیارد دلار یارانه در کشور توزیع میشود با مدیریت صحیح با همین مبلغ میتوان مشکلات را حل کرد
  • آنا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مگه پزشکیان رییس جمهور یه کشور عادی هست که خودش تصمیم بگیره ، کاسبان تحریم زورشون بیشتره
    • محمد فرزند ایران IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      ایران باید مستقیم و بدون واسطه با آمریکا مذاکره کند. دشمنی ها را پایان دهید اگر دلسوز هستید
    • ایران IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      پزشکان فقط بفکر قشر ثروتمند هست، براشون اپل و بنزین سوپر و خودرو خارجی داره وارد میکنه، بعد ملت بیچاره گرفتار یه وام با سود بالا هستن که بدن پول پیش خونه که داخل خیابون آواره نباشم، که همونم گیرشون نمیاد!! بقیه شون هم فرقی با این آقا ندارن، هیچ دولتی بفکر مردم نبوده و نیست و همه شون کشور به نابودی کشیدن، اینا که تو صورت خود مردم دروغ میگن و میخندن
  • حسین IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    با تحلیل اقتصادی حرف اسرائیل رازدی تفرقه بندازی
    • داریوش IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      برو ... هرچی مشکل درکشور داریم نتیجه تفکرات امثال شماهاست طرف دکترای اقتصاد داره از اوضاع بد اقتصادی و معیشتی مردم خبر داره بعدامثال شما صحبت از تفرقه میکنید خجالت بکشید
    • آرزو US ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      چی میشد یه صبح غز خواب پا میشدیم میدیدم ایران از حیث وجود چون شما پاک شده ؟؟! آخ که چه ایرانی میشد اون روز ، ایرانی آزاد ، پاک و فهیم
    • ایرانی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
      هیچ تفرقه ای بدتر از تندروها و حامیانشان وجود ندارد
  • اقتصاد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اقی پازوکی نمره درسی اقتصاد خرد وکلان شما معلوم شد چند بوده برو پسر از نو درست راصحیح بخوان کار رییس جمهور نداشته باش
  • حسینی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    منافع ملی ایران؟ یا منافع ملی سوریه. لبنان. فلسطین. غزهه. یمن. وهمه دنیا بجز ایران؟
    • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
      آقای پزشکیان تا بعد از کاخ سفید هم رفت باریدن رو برادر هم خطاب کرد شما ندیدید؟
  • یک معلم IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آقای اقتصاد دان پزشکیان مثل شما بی ... نیست .بهتر خودتان به کاخ سفید بروید تا تحریم ها بیشتر کند .شما بیسوادان بی بصیرت چه فکر می کنید .اگر نظر اقتصادی شما هم این طور باشد وای به حال اقتصاد کشور .
  • همرزم هادی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مذاکره از مسیر عزت وقدرت چه درکاخ سفید یا تهران نیاز ایران وامریکاست ودراین مسیر موانعی مثل تندروها ی داخلی اسرائیل روسیه وچین میتواند وجود داشته باشد
  • علی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    گویا روحانی و دار و دستش برگشتند.
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    لااقل این بنده خدا روحانی را هم لیستت اضافه می کردید تا دست کامل می شدند
  • ایران دوست IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سخنان این کارشناس بسیارمنطقی و عاقلانه است و ایران اگر بخواهد طبق موازین خودکشور را اداره کند باید خود راهی برای برون رفت از مشکلات بطور مستقیم پیداکند و کسی برای ما دایه مهربانتر از مادر نمی شود
  • خدا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا تا در میدان شکست نخوره دست بردار ایران نیست. چرا نمی فهمید. مغزهای استعمار زده
  • خدا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا تا در میدان شکست نخوره دست بردار ایران نیست. چرا نمی فهمید. مغزهای استعمار زده
    • داریوش IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
      شما که عقل کلی بگو چه کنیم ...برق شما هم قطع میشه کچل خان کجای کاری داداش دنیا داره از آمریکا وآمریکا داره از دنیا حمایت میکنه حتما باید بچسبیم به روسیه چین ..ای داد ازاین طرز طفکر پوچت وای بع حال تو ای خاعن
  • خدا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا تا در میدان شکست نخوره دست بردار ایران نیست. چرا نمی فهمید. مغزهای استعمار زده
  • خدا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا تا در میدان شکست نخوره دست بردار ایران نیست. چرا نمی فهمید. مغزهای استعمار زده
  • لاله IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    باریکلا این شد حرف حساب حتما باید از ایران هیچی نمونه تا بفهمید باید با آمریکا رو در رو مذاکره کرد
  • جمشید حسنی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    به نظر من با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور هر راهکاری که به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و پایین آوردن تورم کمک کند و به عزت و اعتبار ما و دین ما لطمه نزند باید اجرایی شود.
  • شهریاری IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آقای اقتصاددان شما اقتصاددان آمریکا هستید یا اقتصاددان ایرانی در طول تاریخ انقلاب آمریکا دشمن اصلی و قسم خورده مابوده وهست
  • محسن IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ارز مملکتو میدین خودرو خارجی وارد میکنین شما که مجلس هستید باید جلو ریخت وپاش ارو بگیرید صدها نهاد واژگان دارن در این مملکت کار موازیانجام میدن همه رو در هم ادغام کنید این هم دانشگاه با این هم فارغ التحصیل بیکار بدون برآورد نیاز کشوربعد میگوید کسری بودجه داریم
  • وحید IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    بسیار عالی و منطقی بیان کردند.
  • ناشناس IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    نیازی به رفتن آقای پزشکیان به کاخ سفید، نیست، اگر رهبر ایران اشاره کند ،ترامپ با سر به پا بوسی رهبر می آید. چرا کشورت ایران عزیز را دست کم می گیری ؟
  • احمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    من کاملا باشما موافقم امیدوارم دولت بتواند مستقل حرکت کند ودست جیره خواران بیسواد وزورگو ازسر مردم کوتاه کند .بجز مراکز نظامی بودجه های من درآوردی زمان آحمدی نژاد قطع کند
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگر هر کشوری اینقدر اختلاس دزدی بشود معلوم هست بودجه مملکت به ویران می رود
  • م‌.اژیر IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    👌👍
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایران کریدور منابع رایگان خدادادی چطور با کمبود بودجه مواجه شدید ، خب از دزدیاتون کم کنید والسلام
  • ناشناس IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    یعنی ریس چمهور ایران بره زانو بزنه والتماس کنه
    • امیر IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
      نه،زانونزنه،بلکه بهتره امثال شما فقط نیمه خالی لیوان رانبینید،به قسمت پرآن هم توجه بشه
    • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
      اگه اشتباه نکنم شما یکی ازهمون کسایی هستید از قبل تحریم‌ها دارید میخورید۸۷۷
  • مسلمان IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    دم شما گرم منافع ملی و وضعیت معیشت مردم و اقتصاد اولین اولویت دولت باید باشد حالا به هر روش ممکن
  • ناشناس IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ای کاش اختلاس گران ،دزدان و رانت خواران طی سی سال گذشته در خصوصا در دوران اصلاحات کمتر بودجه های کشور را غارت کرده بودند که امروز هما ن غربگریان نظام را وادار به مذاکر ه با دشمنی که یک قرن است که آب خوش را از گلوی مسلمانان گرفته
  • شهروند IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مذاکره از موضع ضعف و نیاز و استیصال از خطاهای بزرگ و خسارت بار سیاسی است
  • احمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    عالی بود استفاده کردم
  • آریا ستاری IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایشان کاملا دقیق و بجا فرمودند. باید از افراد متخصص و کارآزموده مانند ایشان در امور اقتصادی و کنترل تورم استفاده کرد.
  • ناشناس IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آقای اقتصاددان جمهوری اسلامی یکریال هم کسری بودجه ندارد.اگر وجدان کاری باشد واعدام عاملان اختلاس را اجرا کنیم اضافه بودجه هم میاریم.
  • ناشناس IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    البته پزشکیان اگر خواست به کاخ سفید برود باید قبلش از حسین شریعتمداری اجازه بگیرد
  • سهیل IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ما که نفهمیدیم حسین شریعتمداری چکاره است که گفته آقای ایروانی چرا با ایلان ماسک دیدار کرده اولا تو چه سمتی داری که در همه موارد اظهار نظر میکنی ثانیا در کره خاکی هر انسانی آزاد است با هرکسی که خواست دیدار کند اصلا ایرانی خواسته از نظر شخصی با ایلان ماسک دیدار داشته باشد هیچ احدی حق ندارد ازادی اختیار وعمل را از انسان دیگری سلب کند
  • مومن IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا شیطان بزرگ همان برخوردی را که با شاه فراری داشت همان رفتار را با اصلاح طلبان دارد. آمریکا به اصلاح طلبان ایران هیچ محلی نمی دهد وانها را آدم حساب نمی کند. شیطان بزرگ فقط از انسانهای مخلص وقوی همچون امام خمینی ره و آیت ا.. رئیسی حساب می برد واز این شخصیت‌ها می ترسید وحساب می برد. آمریکا مسعود را به کاخ سفید راه نمی دهد.
  • Nader IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این حرف اکثرمردم ایران هست،میخواهیدمذاکره کنیدنه اینکه کشورراببخشیداگردرمذاکره منافع ایران درخطرنبودونفع مردم دران بودچه ایرادی دارد.مگراینکه دراین بین منافع عده ای خاص به خطربیافتداونهم فدای سرمردم
  • بهمن IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    با سلام مصاحبه جالبی بود آدم وطن پرستی هستند حرف هایش زیباست از جمله وقتی که با صراحت می گوید بودجه شورای نگهبان چهار برابر شده مگر اینها چکار می کنند این همه بودجه دارند واقعا جای تاسف هست پزشکیان اگر آدم عاقلی باشد مثل امیر کبیر که اصلاحات را با کسر کردن مواجب شاهزادگان و خاندان قاجار شروع کرد ایشان هم با قطع بودجه هزاران موسسه فرهنگی و غیر فرهنگی که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند آغاز کند
  • بازنشسته IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگر پزشکیان به کاخ سفیدبرودفردای آن روز شریعتمداری کیهان و ... خودکشی میکنندیا عوامل ومتحجران را به خیابانها میکشانندآخه گفتگووصلح ورابطه با امریکا برای آنها کلی ضرردارد
  • ن IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این شخص کم سواد ازکجا آمده که فکر می کند معجزه در کاخ سفید است این فرد واین رسانه بخاطر جنگ روانی باید تحت تعقیب قراربگیرند
  • فرزند وطن IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اقا چطوره بره تا آویو نظرتون چیه
  • ناشناس IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خائن - خود تحقیری - ذلیل - درس نگرفتن از گذشته
  • بهرام IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مگرغیر از مقام معظم رهبری مقامات بالاتری از رییس جمهور وجود دارد؟!
  • حمیدرضا IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کاش مسئولین قبل از اینکه دیر بشه و ایران از دست بره عقلانیت را با شعار جایگزین کنند و با ترامپ دیدار کنند تا قبل از اینکه مجبور باشند با خفت و اجبار مذاکره‌ کنند
  • منصور IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    به نظر من هم ایشون تا حدود زیادی از سیاست و اقتصاد ایران و جهان مطلع هستند کاش دولت آقای پزشکیان برای یکبار هم شده با این پشتوانه مردمی برای مردم قدمی خدا پسندانه برداره پیغمبر فرمود اسایش دو گیتی تفصیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا اما مدارا به معنای زیر بار حرف زور رفتن نیست چه دلیلی دارد هر روز با بغض دشمن بیدار شوی و با فحش بخوابی بهتر نیست انرژی در جای بهتری خرج شود
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    درود . لطفا از انعطاف و گفتگو و صلح صحبت نکنید اقای حسین شریعتمدار ناراحت می‌شوند
  • احمق IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    فکر نکنم اصلا بدونه آمریکا و متحدانش چه جانورانی هستند ...
  • شما IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    شما همین رو میخواین اینقدر اوضاع کشور رو بهم میزنین تهش میرسین که بگین مابدونه برجام افی افتی کاری نمی تونیم بکنیم همان حرف های تکراری روحانی رو دارین به جامعه القا میکنید دولت سوم روحانی
  • شما IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    شما همین رو میخواین اینقدر اوضاع کشور رو بهم میزنین تهش میرسین که بگین مابدونه برجام افی افتی کاری نمی تونیم بکنیم همان حرف های تکراری روحانی رو دارین به جامعه القا میکنید دولت سوم روحانی
  • شما IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    شما همین رو میخواین اینقدر اوضاع کشور رو بهم میزنین تهش میرسین که بگین مابدونه برجام افی افتی کاری نمی تونیم بکنیم همان حرف های تکراری روحانی رو دارین به جامعه القا میکنید دولت سوم روحانی
  • قادر بایرامی NL ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    صلاح کشور هرچه باشد ریاست جمهوری باید آنرا بدون هیچگونه واهمه ای انجام دهد مردم وکشور ایران مهم هستند از خداوند کمک خواسته وضعیت کشور را اصلاح کند
  • معصومه IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    فکر میکنن التماس به آمریکا مشکلات ما رو حل میکنه . اقتصاد دان زکی
  • ک IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این همونه که برجام رو پاره کرد اگه آدم بود به همون برجام پایبند بود ولی عقل غرب زده این رو نمی فهمه تقصیر خودشم نیست برو کاخ سفید اگه چیزی بهتون دادن این خط این نشون
  • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ادم بی اطلاع از دنیا انکار از مصر خبر نداری که بدون اجازه امریکا اب نمیخورن چه اقتصادی مصر با ان همه شرایط مساعد ژئوپلتیک وجغرافیایی دارد چقدر مردم فقیرن چون امریکاین حامی اسراییلن دنبال نخود سیاه نگردید کمی مطالعه کنید اقتصا وندتا کتاب امریکا اروپا نشین نیست این کتابها منافع انها را تامین میکندنه دیگران
  • یاور علی رضالو IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    من فکر نمیکنم شما عقل سلیم داشته باشید با کدام منطق اگر کسی یک ترم سیاست خارجی رهبری خوانده باشد همچنین نظری نمیده دنیا.دنیای زوراست هروقت در دنیا زرو داشته باشید میتوانید به میزه مزاگره فکر میکنید نه از روی بیچاره گی
  • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آفرین آقای اقتصاد دان سریع برو یک چاق سلامتی با ترامپ داشته باش تا تحریم رو بر داره !!!! واقعا فقر فکری و اندیشه تا چه حد !!! مگه در برجام و دولت روحانی هشت سال ملت رو بیچاره نکردین ، در کشوری که گاز داریم نیروگاه داریم برق نداریم یعنی مدیرانی نالایق داریم نه اینکه بچسبونیمش به تحریم ، کدخدا هیچ کاری برای ما انجام نمیده الکی ملت رو مثل خودتون علاف نکنین
  • محمود IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگر قدرت دست این مزدورها ونفوذی ها بود مذاکره با ترامپ که هیچ حتی حاضر می شد خلع سلاح هم بشویم .
  • ادم بیکار IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    هر کاری میکنید بکنید فقط سالهای ۹۷ به بعد تکرار نشه
  • حسن IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خوشبختانه یا متاسفانه غربیها از روی حماقت رفتاری کردند که تمام راهها به قدس ختم میشود! برای درک این مطلب انجام خط به خط نسخه شما و دوستانان توسط دولت است تا مردم با دیدن و درک آن با گوشت و پوست خود در انتخابات بعدی با تعین رئیس دولت جدید از بین جلیلی و پزشکیان به جواب خواهید رسید.
  • محمدمبرا IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ههههههههه این بنده خدا را از خواب بیدار کنین ، توهم زده بنده خدا ، مذاکره در کاخ سیاه ، هههههههههه
  • مسعود IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    با سلام بر هموطنان و همسفران عزیز برای برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا و بازگشایی سفا ت آمریکا در تهران رفراندوم برگزار کنید و به خواست مردم احترام بگذارید نتیجه هر چه بود ۴۷ سال پیش شما خودتان به تنهایی تصمیم گرفتید و یه عده خاص سفارت آمریکا رو اشغال کردید و به هیچکس از مردم ایران خبر ندادید و کشور رو به این روز انداختید و پسران و دختران همون قشر خاص همگی توی آمریکا هستند
  • آرتمیس IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ای بدبختی این چطور مذاکره کنه وقتی ساده ترینها رو بهش القا میکنن
  • حمید IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    حرفهای تکراری که الان بچه مدرسه هم این هارو می‌دونه چیز جدیدی نگفتی واقعیت این مملکت روی صلاح ندیده و به قهقرا میرود واقعیت
  • علی اکرادلو IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اولاجناب شتردرخواب بیندپنبه دانه......!دوما بازهم تهمت به دولت شهیدرییسی وووووو؟!
  • رضا IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    چرا برای چای دبش ودهها مورد ازاینها بودجه وجود دارد برای رانت خوران فرزندان مسولین خارج ازکشور دفاتر بی خود دیپلماتیک دراروپا
  • .... IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    با مذاکره مخالف نیستم بلکه موافقم اما جناب اقتصاد دان رفتن به کاخ سفید که سهله قذافی تمام هسته ای و موشکی اش رو سوار کشتی کرد فرستاد آمریکا... چی شد ؟؟ اقتصاد لیبی پیشرفت کرد یا قدافی سقوط کرد یا لیبی برگشت به صد سال پیش... اگه مشکل اساسی کشور تحریمه پس چرا انقدر در حوزه نظامی دانش بنیان پیشرفت کردیم اونا تحریم نبودن ؟؟ مذاکره درسته اما نه به قیمت بوسیدن کفش ترامپ...
  • منصور IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تنها چیزی که در نظر گرفته نشده منافع ملی و مردم است. دشمنی ادامه دار حتی به قیمت از بین بردن کشور. بعضی از مسؤلان موافق مذاکره هستند اما تعدادی هم نان به نرخ روز میخورن این همان کسانی هستند که انگ ضدانقلاب و وطن فروش به دیگران دیگران میزنند
  • تابان IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ای بیسواد
  • رزمنده IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مذاکره با شیطان بزرگ! به چه قیمتی؟ درسته بعد از هر دعوا صلح و آشتی است اما باید تعامل دو سویه مساوی بر حسب برد برد باشد.
  • سام IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    فقط بخور بخورها را حذف کنن بوجه زیاد هم میاد، تمام دستگاههای حکومتی هیچ کارایی که ندارن داخلشون هم بخور بخور هست وبوجه را می بلعند به دستگاهای حکومتی طبق رتبه بندی خدمات بوجه بدهند بخدا خیلی از دستگاهها بدرد که نمیخورن مشکل ساز وهزینه بردار هم هستن،،،امان ازمافیا دستگاههای دولتی،،باید یک نفر بیاد اینها را حذف کنه
  • محمد DE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگه حرف نزنی بهت نمیگن آقای اقتصاد دان؟ تو کجا و این چرندیات کجا بس کن و حرف نزن
  • سام IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    بخور بخورها مفت خورها وبدرت نخورهاحذف بشن ،،بخدا بوجه زیاد هم میاد
  • حسین IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سالهات با قدرتهای اروپایی جنگ نرم و سر ناسازگاری داریم چی گیر ملت امده تا الان ما که متوجه نشدیم به غیر از تحریم وعقب افتادگی برای این ملت هیچ سودی نداشته است لمس این موضوع کاملا درکشور واضع هست اصلا به نفع ملت نیست
  • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    چقدر کوتاه فکر با اینهمه بلا که آمریکا سر ملت آورد و اینهمه کشتار انجام داد باز یک عده کوتاه فکر می گویند مذاکره با آمریکا ؟اگر شما کفش آمریکا را واکس بزنید باز آنها از شما چیزی دیگر می خواهند آنها خفت ایران و تکه تکه شدن ایران را می خواهند بعداز ارتباط به فکر تکه کردن ایران می افتادند ...
  • حسن IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    بنده ی خدا سر خودت را بپا با تبر قطع نکنند.ما هیچ چیز نمی حواهیم.
  • باغبان IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    به نظرم تو اصلا فکر نکنی بهتره
  • مجید IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آره الان ترامپ چشم انتظاره کی پزشکیان تشریف میاره کاخ سفید منتظره
  • فریدون IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کیهان همینجوری داره خودش و ... می‌دهد اونوقت می‌خواین با قدم زدن جناب پزشکیان تو کاخ سفید شریعتمداری یه بلایی سر خودش بیاره!!!
  • بیژن کیا IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    نه شرایط منطقه را فهمیده و نه درکی از دیپلماسی مقاومت‌دارد.
  • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آیا در مذاکره ضعف داریم که از مذاکره میترسیم؟
  • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آیا در مذاکره ضعف داریم که از مذاکره میترسیم؟
  • حمید IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ما هر چی می خوریم از این مدیرهای بی لایق و بی سواد هستش و با باند و پارتی مدیر شدن ،میگه رئیس جمهور ایران بره کاخ سفید مثل رئیس جمهور اکراین التماس کنه و مذاکره کنه ،آزموده را آزمودن خطاست،
  • ملک محمد خدادادی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایران باید و نیازمند است که با کشورهای پیشرفته وصاحب صنعت ارتباط اقتصادی داشته باشد متاسفانه سیستم حاکم نفع خود را درعدم ارتباط با آمریکا میبیندکه نتیجه اش فقر وبدبختی کنونی ملت ایران است
  • سید IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    احسنت آقای پازوکی.. کاش شما همه کاره مملکت بودی
  • علی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    پزشکیان کاره ای نیست! عددی هم نیست! وقتی رئیس جمهور یک مملکت نمی تواند یا نمی گذارند تا مشکل همسان سازی وحق و حقوق بازنشستگان راحل وفصل نماید، دیگه توقع مذاکره با آمریکا، یک طنز تلخ است، استاد گرامی!!!!!!
  • ایرانی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    حرف شما درست ولی آیا رابطه با آمریکا بر اساس منافع ایران امکان دارد؟ آمریکا حاضر به پذیرش منافع ما هست! چقد شما ساده هستید که این امکان نداره ، ممکن خبری باشد!
  • حسین ذاکری IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    بنظرم درست میگه.شما ببینید در دوره قبل ما از فروش سه میلیون بشکه نفت،به فروش چهارصد هزار بشکه رسیدیم که همگی بخاطر سیاست دقیق ترامپ در خصوص تحریم اتفاق افتاد و اگر این بار بخواهد فشار مضاعف به چین وارد کند،قطعا فروش نفت ما به صفر خواهد رسید،حالا مسائل منطقه و تنش چند ماهه اخیر را با اسرائیل هم به آن اضافه کنید قطعا می تونه اقتصاد ما رو به نابودی کامل بکشاند!!ما به لحاظ بودجه ای هم توان جنگیدن ندار
  • مهدی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    وعده صادق ۳ عملیاتی کنند، با آمریکا مذاکره کنند ، پول های بلوکه شده آزاد کنند ، ما مردم بدبختی هستیم
  • ناشناس IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کسانی که با تحریم روز خوش میگذرانند و منافع را با غارت و قاچاق به چین و روسیه سوریه لبنان و عراق و المان ووو میبرند موافق مذاکره رو در رو نیستند و غرب هم با همین موضوع مشکل دارد رودر رو هزینه کمتری دارد تا قاچاقچیان و دوستان چینی و روسی به هر حال مذاکره بین دو ابر قدرت است با روند کنونی مذاکره ما در موضع ضعفیم. کشور در حالفرو پتشی اقتصادی است حقوق ما کارگران را چهار ماه ندادید دنبال چه می‌گردید
  • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خوب شد اجازه دادی یه کم به مخت فشار بیار تحلیل درست کن
  • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خوب شد اجازه دادی یه کم به مخت فشار بیار تحلیل درست کن
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • مهدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کم کم داریم به همین نقطه می رسیم مذاکره مستقیم بامریکا باحفظ کلیه اصول
  • قادر IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    دزدی ها رو حدف و کنترل گنید
  • پیمان IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    علت اصلی تورم ما فقط وفقط سیاست خارجی وستیزانه ما باغرب است
  • علی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    متاسفم برای کارشناسی که حرف از مذاکره با آمریکا و غرب می‌زند هنوز یادمان نرفت بعد از برجامی که ایران تمامی موارد را اجرا کرد و آمریکا از آن خارج شد و اروپایی‌ها هم هیچ کاری برای ایران نکردند تو رو خدا از خواب بیدار شید
  • محمد صانعی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا به صراحت اعلام کرده هر که با ما نیست بر ماست یعنی یا مثل عربستان و امارات گاو شیرده رام شیطان بزرگ باشیم یا مثل 4دهه گذشته دشمن ماست، خب آنهایی که دوست دارند گاو شیرده آمریکا باشند لطفا برای ملت مومن و شجاع ایران تعیین تکلیف نکنند چون قبلا هم همین طیف می گفتند موشک می خواهیم چکار 🧐 اگه به حرف آنها میشد الآن همین اسرائیل خونریز با جنگنده ها و بمب های آمریکایی ایران عزیز را شخم میزد.
  • مهدیه IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    همه با مذاکره و دوستی با امریکا موافقند .مگر کاسبان نحریم
  • س IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    امریکا مخواد سر به تنتان نباشه ،او هرجا بتونه نیشش می زنه، اقتصاد ما همش ناشی از تحریم نیست بلکه ناشی از عمل کرد بد مسئولین است.اگر به التماس وپابوسی بیفتید یک عراق وافغانستان ولیبی دیگری خواهید شد.
  • فراهانی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    یک گوسفنده که با گرگ مذاکره کنیم ما را نخوره دیگه
  • رضا NL ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگرفقط بودجه نهادهاوارگانهایی که بودجه های کلان میگیرندوعملاهیچ فایده ای برای دولت وملت ندارندقطع شوددربودجه اضافه هم می اوریم
  • یالان IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    نه بابا چه کاریه، عمو ترامپ و داش ایلان رو میگیم دو تایی بیان، همین جا کارو جمع میکنیم.
  • تورج IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خاک بر سرتون ۶۰ سال باج به آمریکا ندادیم حلا این کارشناس بعد از این داره نظریه ... خوردم تنظیم میکند
  • ۱ IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سر به دار می‌دهیم، تن به ذلت نمی‌دهیم ۶۵۷
  • محمد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این پازوکی جنسشو از موتوری میگیره به حرفاش اهمیت ندید
  • ۱ IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سر به دار می‌دهیم، تن به ذلت نمی‌دهیم ۶۵۷
  • حسنی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خاک تا چه اندازه باید ذلیل باشی......؟!!
  • محمد IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کو گوش شنوا 253
  • ستاره IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خیالتون راحت اونا شما رو به آدم حساب نمیکنن که به کاخ سفید راهتون بدن چندین ساله دنبال اونایی محل سگم بهتون نمیدم. مدیریت بلد نیستی رو راست باشید با مردم بگید بیسوادی و نمی‌تونید مدیریت کنید هی الکی هر چند وقت یکبار نگید اگه مذاکره نکنیم نمیتونیم
  • محمدرضا IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگرشما کشته مرده آمریکا هستید تشریف ببرید
  • شاهد IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    یکی از غرب گدا ها
  • حسین IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مردم فقط خواستاراصلاح قیمت ها در کف بازار هستیند در غیر این صورت هیج اتفاقی در دولت جدید نیافتاده
  • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این همه معادن طلا. زغال سنگ. سیمان. پتروشیمی. عوارض جاده ای. مالیات. و غیره دارید باز گریه میکنید. پولها کجاست پس. بس کنید الان بچه دو ساله می‌دونه چه خبره.
  • علی اصقر US ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ما نبایدزیر بار زور بریم از گرسنگی می میریم ذلت نمی پزیریم بخدا غسم من دولتی نیستم شقلم ازاده درامد انچنانیم ندارم ولی باید تحمل کنیم اگه التماس کنیم بدتر میشه اوزای زندگیمون
  • فاطمه IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایول به این اقتصاددان دمت گرم اقتصادی که خوندی حلالت باشه وسلامت باشی
  • شاپو ر IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آقای اقتصاددان مشکل از داخل است. تا زمانیکه قوه قضائیه برخورد شدید با آقازاده‌ها که کل بازارکشور(صادرات و واردات) را در دست دارند و خون مردم را می مکند اوضاع اقتصادی بدتر می‌شود.اینها گدایانی بودند که الان چشمشان به سرمایه های این کشوراست و متاسفانه اشباع نمی‌شوند.
  • علی رات IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    برن دست و پای ترامپ را ببوسن !!!!!!شاید نیم نگاهی بهتون کرد
  • منصور‌عباسیون‌ US ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    حرف‌دل‌۹۸٪مردم‌ایران‌است‌با‌آمریکا‌مذاکره‌کند‌//رزمنده‌دفاع‌مقدس
  • رضا IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اولا شما بفرمایید این سودی که از اینستا جیب ملت می‌رود چقدره وچند درصد سود میبرن آیا ارزشش بیشتر از نفرت پراکنی تخریب کشور هست بفرمایید وجود داشته باشه ولی نمیشه با فیلتر شکن باشه باید کلا بسته شود
  • امیر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • حسن IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این آقا در این چهل سال خواب بوده و انگاری تازه بیدار شده و بی توجه به وقایع گذشته بین ایران و آمریکا قلمفرسایی و اتلاف کرده است
  • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    همون یکبار مذاکره با شیطان 😈 برای هفت پشتمون بس شد
  • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خاک
  • گوگولی مگولی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    چشم قربان . اتفاقا ترامپ الآن یک واکسی لازم داره کفشاشو واکس بزنه گمونم پول خوبی هم بده
  • حسین IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اینستا مگر به خارج وسیله میفروشه که باید باشد اگر کسب کار داخلی باید از سامانه های داخلی استفاده شود نه اینکه نفرت پراکنی لخت شدن تو اینستا سود داشته باشه
  • بیژن IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این کسانی که دم از مذاکره با شیطان بزرگ میزنند نفوذی های همان شیطان هستند
  • سیاوش قشقایی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    با سلام اقتصاد دان محترم صد افرین برسخنان با معنی ومفهومت که چه خوش گفتی وچه عجب درسفتی.احسنت برشما وهزاران وهزار احسنت برسخنان گهربارتان.موفق ومؤید باشید
  • ااف IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    پزشکیان بدون دعوت جایی نخواهد رفت . باید در شأن رییس جمهور برود نه اینکه به دست و پای ترامپ بیفتد. کشور نیاز به التماس ندارد و کسانی که نیاز به التماس می‌بینند بهتر است کنار بروند
  • امید IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    فساد داخلی را جمع کنید نیازی به آمریکای وحشی نیست
  • ناشناس تبریز IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این استاد قلابی اقتصاد است ..
  • علی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    انقدر کثیف هستید که فقط پیانهای وطن فروشان را میزارید ننگ بر شما
  • تفکر IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    واقعا جالبه منافع کشور ما در کاخ سفیده خیلی جالبه وای بر شما وای برشما وای برشما
  • J US ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اسرائیل سخت به دست و پا زدن افتاده و مشغول حیله گری است. آنها از توافقات احتمالی ایران و آمریکا در مسائل دیگر غیر از مسئله اتمی بیم دارند.
  • علی بابا IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایشون کارسناس اقتصادی نیست، غرب پرست محض تشریف دارند، ترکیه هم عضو ناتو هست هم با آمریکا و غرب و حتی اسرائیل رابطه اقتصادی خوبی دارد ولی اقتصادش خوب نیست، آقای کارشناس، ما با کودک کش ها اختلاف عمیق داریم، ما انتقام شهدایمون مخصوصا سردا سلیمانی عزیز را هنوز نگرفته ایم چطور رئیس جمهورمون بره پا بوس حاکم جانی و شیطان بزرگ؟!!! کچل!!!
  • محمد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کاری به ایران ندارم ولی کشورهای عربی نگاه می‌کنم چه پول با ارزشی دارن چه اقتصادی برای مردم خودشان فراهم کردن
  • مهدی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ای غربگداهاخون شهیدان چی شد.خدالعنتتون کنه.
  • Seyd ebrahim hosyhi ES ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایران باید از جنبه قدرت جلو بره ومزاکره کنه تنها راه نجات مذاکره هست وتمام مذاکره به این معنی نیست که کم آوردیم برعکس نشانه قدرته
  • ناشناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آمریکا سه برابر ضربه ای که به ایران زده رو به ویتنام زده،اما شریک یک تجاری ویتنام الان آمریکاس.حتی اونا هم فهمیدن بدون روابط نمیشه به نتیجه رسید.
  • کریمی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ملاحظات اقتصادی یکی از جنبه های مملکت داری والبته مهم هم هست اما همه چیز نیست.امروز غزه نابود شده امام مردم حاضر نیستند سرزمین مادری خود و خاکی که درآن متولد شده اند را رها کنند.اعتقادات ،فرهنگ،شان ،عزت وکرامت یک کشور وملت چیزی نیست که با نان و گوشی موبایل وخودرو و....معاوضه شود!
  • ستار IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خیلی جالبه دقیقا 3 روز قبل نتانیاهو داشت خطاب به مردم ایران میگفت که پول رفاه شما خرج ساختن موشک می‌شود!! و الان این آقای مثلا اقتصادندان!! داره همونارو تکرار میکنه... تو اگه بفکر مردم هستی ایده ایی بده که اقتصاد بهتر بشه.. دولت کاسیان بنزین سوپر و اپل و واردات خودرو عالی ، کدوم یکی از این کارا بدرد جامعه و مردم میخوره!! فقط بفکر رفاهیات قشر ثروتمند هستند. فقط دارن مملکت میچاپن و غارت میکنن
  • ف IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    خخخخخخ
  • ایرانی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    بره چی‌چی بگه خخخخخخخخخخ
  • کریمی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اقتصاد یک جنبه مملکت داری است والبته مهم هم هست اما عزت،کرامت،اعتقادات و سرزمینی مادری چیزی نیست که با نان و آبنبات قابل معاوضه باشد
  • ناشناس IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سلام.حرفهات شدیدا منطقی و بجا است بخصوص یک کلمه را که ایران فعلی معنی ندارد (منافع ملی)بایستی بگیم منافع عربی.برای جبران کسری بودجه هم پیشبینی شده مثلا درقبض برق هزینه سوخت نیروگاه یا حق ترانزیت و موارد مشابه درقبضهای ددیگر.خدابرکت بده جیب مردم ایران را .اصلا درامدهای نفت گاز معادن طلا برای هزینه داخل کشور نیاز نیست .
  • ذ IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تا الان از مذاکره با آمریکا چه چیزی جز بدتر شدن اوضاع گیر ملت اومده که دوباره مذاکره بشه مگه وعده گلابی برجام یادتون رفته بریم با قاتل سردار مذاکره کنیم هیهات هیهات
  • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    انقدرپول داخل این مملکت هست که نیازی به بودجه نیست اگر زدی نکنند
  • ناشناس DE ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    حرف دل مردم است اگر بگذارند او به خاطر ملت می رود اما حیف
  • ۱۰۰۰ماشاا۰۰۰ IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اصلا شما ببینید پزشکیان را به کاخ سفید راه میدن!!!بعد بگید اگه......!!!
  • محمود IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    کسی که مملکت داری به گفته خودش نمی داند باید هرکسی از راه می رسد یه نسخه براشبپیچه
  • مسعود د دهقانی بسیجی دفاع مقدس از یاران حاج قاسم IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مذاکره با آمریکا مستقیم باید صورت گیرد ۹۰ درصد مردم موافق مذاکره با آمریکا هستند من بعنوان یک رزمنده دفاع مقدس ارتباط با آمریکا وکنار گذاشتن دشمنی بین دو کشور مشکلات مردم ایران را نابود کرده
  • مهراد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    باز شروع شد تازه داشتیم راحت می شودیم باز کرفتار ادمهای بی خرد افتادیم الان پائیز این دولت سوم روحانی شروع کردن باروح روان مردم بازی می کنن خدا یا نارااز دست دولت کارشانسان بی خرد نجات بده اینها یک شبه شیرنان برق حبوبات کران کردن ولی بابت همسان سازی حقوق باروح روان کارکران کارمندان بازی می کنن
  • جواد IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    امان از شما اصلاح طلب غرب گدا هنوز از مذاکره درس نگرفتین واقعا میتونید با آمریکا به تفاهم برسیم فقط یک راه داره بگین غلط کردیم همین
  • رامین IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    راه کلید هشت سال انجام شد ره به جایی نبرد
  • مسعود ] بچه های بسیجی دفاع مقدس از یاران حاج قاسم IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    برای ارتباط با آمریکا همه پرسی برقرار کنند ۹۰درصد مردم خواهان ارتباط با آمریکا هستند
  • خلیل عباس نژاد IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ترامپ کابینه اش را برای نابودی ایران می چیند اینها هم کاسه گدایی از آمریکا را در دستشون گرفته اند
  • ذلیخا IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سلام ازش دعوت کنند حتما می‌رود برای آبادی کشورباهمراهانش میرود
  • قاسم IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    یعنی خاک ، هیچ راه دیگری غیر از تسلیم و ذلت به فکرتون نمی‌رسه.
  • نصرالله IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    واقعا تمامی صحبتش درست بود
  • عزت شعاعی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    سلام تا کی باید از امریکا. ضربه بخوریم 8سال برجام و حالا کسری بودجه. چرا شهید رئیسی از این کسری بودجه نمی گفت. ظریف رو اقای پزشکیان از خودت دور کن. وگرنه احمدی نژاد و مشاعی می شوی
  • Farzad DE ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اقاولابه پیربه پیغمبربه ایه قران هیچکس ماراتحریم نکردخودمون خودمون تحریم کردیم تحریم به نفع سرمایه داردولت ایران به ضررملت فقیربیچاره کارگر پنج بلاوه یک تحریم مذاکره اینهاهمش داستان خیمه شب بازی هست هیچی دیگه دوباره رفیتیم تا۴سال دیگه این پزشکیان هست تا۴سال دیگه همین اش وکاسه .هرروزصحبت اربرجام مذاکره هست
  • بنده خدا IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تفکر قرون وسطایی این به اصطلاح استاد دانشگاه جامعه را به گند می‌کشد
  • هموطن IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    متاسفانه بعضیا حافظه ماهی گُلی دارند چقدر زود برجام را فراموش کردند و میگویند باید با استکبار مجددا مذاکره شود احتمالا اینبار باید موشک ها را از بین ببریم
  • هموطن IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مشکل اقتصادی کشور ریشه در فاسدان داخلی ست و ربطی به مذاکره با امریکا ندارد
  • محمد GB ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    آره بره مذاکره دوباره همه چیز رو بدن بره با این دولت به هیچ جایی نمی‌رسیم چرا برشون نمی‌دارند خسته شدیم بابا هیچی بلد. نیستند چرا اومدن پای کار
  • امیر US ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ای آقا، حرفایی میزنی ها، یه چیزی بگو که بشه
  • موسوی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    امتحان کنیدضررنداره،اگه خوب نشدن کامل قیدشون رابزنید
  • منتظر IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مگه داخل کشور رئیس جمهور اختیارات یا قدرتی داره؟؟
  • فرشاد IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مذاکره یعنی ایستادن درمقابل ولایت واین یعنی علی زمان را تنها گذاشتن.سرمیدهیم تن به ذلت نمی دهیم
  • یکی از مریدان شهید میرزا محمد تقی فراهانی IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اصلاحات سرمایه های اسرائیل در ایران مزدوران دوزاری
  • . رحیم طاقی بیرق IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    باسلام. قبل از آنکه دیر بشه خواهشن به نظریه‌های کارشناسان و اساتید محترمی که در این کار یعنی مملکت‌داری خبره هستند گوش فرا دهید.
  • ح IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه به جایی نرسد فریاد است با برجام چی نصیب ایران شد جز تحریم بیشتر از یک سوراخ چند بار باید گزیده بشی
  • حمید NL ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    اگر شریعتمداری و جلیلی بذارن
  • ایرانی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    بهتره بگید هر خفتی و خواری را به اسم وطن دوستی قبول کنه . وای از حماقت احمق ها ....حیف است اسم ایرانی داشته باشی ولی حمیت وغیرت نداشته باشی
  • شهدا IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مملکت رهبری فرزانه وحکیم دارد ننگ برانان که بخواهندخون شهدا راپایمال کنند
  • سید داود فخری IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ایشان یک طرف به قاضی رفته اند و ضرب المثل اجدادی ما را فراموش کرده اند و آن این است که از ماست که بر ماست و ا که خود مردم بسیار اهل ریخت وپاشهای الکی هستند مثل عروسی های اول ازدواج نگهداری حیوانات اهمیت زیاد به شهوت و... این اقتصاد دان عزیز به نظر من مغرضانه صحبت کردند چرا در کنار دانشگاه الهیات با توجه به اینکه تاسیس می شود اما فرد خودش رشته درسی را انتخاب می کند به دانشگاههای موسیقی اشاره نکردند
  • زهرا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    من که یه کم سواد این جامعه هستم و پنجاه خورده ای سن با حرفهای شما کاملا موافق هستم ما با کلی مشکلات اقتصادی هستیم ومحتاج نون شب هی جنگ جنگ میکنید ما جنگ رو دیدیم تازه با اقتصاد قبل که بهتر بود دیگه نون شب هم نداریم والا هی جنگ جنگ میکنیدوالادقت کنید کل منطقه ما جنگ فقط مونده ایران کی سود می‌کنه آمریکا و اروپا چرا باید وارد بازی سیاست کثیف آمریکا شد با این اقتصاد داغون نسل ایران دارروبه پیری میره
  • محمد DE ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    باشه بهش میگیم انجام بده مرد مومن ظریف ۵قدم با جان کری راه رفت ...ش رو کشیدن روسرش
  • مهدی DE ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    عجب اقتصاددان ...ی هستی
  • سامان IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    هر ننه قمری کارشناس شده.
  • دادبخش IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این آرزو را غربزدگان به گور خوهند برد
  • ابراهیم ش IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تا وقتی ساده لوحانی در این کشور وجوددارند که ماهیت گرگ را نمی‌شناسند وغرب گدایند . نخواهند گذاشت ایران عزیز به موفقیت های روزافزون برسد.
  • مسعود IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    دکتر مصدق به طرف آمریکا دست دوستی دراز کرد از گروههای مقاومت ضداسرائیل هم حمایت نکرد ولی آمرکا با کودتا دولتش را ساقط کرد.
  • دادبخش IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    این آرزو را غربزدکان به گور خواهند برد
  • سادات IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    پزشکیان هر جا برود دست خالی بر میگردد تو که گفتی مردم موافقن بزرگتر از دهنت حرف نزن مردم جان میدهند ذلت نمیپذیرن
  • ح خ IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    😀😀😀 نیاز میشه میشه
  • سید محمد موسوی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    چقدر مرحوم هاشمی این نکات را تاکید می کرد اما تندروها توجه نکردند الان هم نمی گذارند پزشکیان کار اساسی انجام دهد
  • معراج IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    ادم عاقل از یه سوراخ دو بار نیش نمیخوره.بازم اسم امریکا اومد اب دهن یه سری غرب گرا راه افتاد.چه زود فراموش کردیم ترامپ ملعون برجام رو پاره کرد وبه تعهداتش عمل نکرد
  • غفار IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تو از سیاست که هیچی نمی‌فهمی... بعید میدونم از اقتصاد هم بفهمی... اما ترامپ غیر منطقی و اصلا سیاستمدار نیست ، کلا امکان هیچ کاری با ترامپ نیست...
  • R IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مگه اقتصاد کشور برای کسی مهمه اونایی که باید ثروتمندند بقیه مردم از گرسنگی هم بمیرن
  • حسن IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    تنها راه نجات کشور تعامل با ابرقدرتهای اقتصادی دنیا هست. بدون توافق تا سالهای آینده کشوری بدتر از سومالی و کره شمالی خواهیم شد که الانم تقریبا به اون شرایط چیزی نمونده.
  • Hamnavard IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
    مزخرف محض خود آمریکا یی ها میگن اقتصادمون داره می پاشه اونوقت این بی سواد میگه باید بریم دست به دامن آمریکا و اوراپایی ها بشیم🫥
  • ناشناس IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
    بابا به فکر مردم باشید دست از لجاجت بردارید مذاکره کنید با آمریکا بلکه مشکلات مردم حل شد ما که میدونیم مشکلات مردم از تحریمهاست۲۸۵
  • ایرانی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
    اقتصاددانهایی مثل شما مملکت روبه این روزانداختید.دکترمصدق رفت بجای کمک کودتاکردندوساقطش کردند.کاخ سفید بجزبدبختی چیزی برای ایران مانداره. خودمون بایداستین بالابزنیم اقای اقتصادندان!!
  • ایرانی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
    واقعا این بابا سواد داره . کاخ سفید نمی‌خواد سر به تن ایران باشه . آنوقت یه آدم مثلاً باسواد و اقتصاد دان که میداند آمریکا این تحرمهارا اعمال کرده بازهم میگوید بریم کاخ سفید ننگ بر شما . دشمن فقط باید با زبان خودش صحبت کنی
  • طا IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
    اعتماد به دشمن کمال احمقی از کوزه برون همان طراوت......
  • ناشناس IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
    به اسم اقتصاد دان در همه چیز این مملکت دخالت می کنه و ادعا هم دارد ساده لوحی هم حدی دارد.

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی