شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۱
نظرات: ۶
۱
-
حالا که توافق با غرب به‌هم خورده دولت پزشکیان باید چه کند؟

یک تحلیلگر سیاسی بر این باور است که دولت پزشکیان برای تحقق اهدافی که مردم به عنوان مطالبه عمومی طلب می‌کنند، کار دشواری پیش روی خود می‌بیند.

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به شرایط خاص منطقه در ماه های اخیر و رفتار دولت پزشکیان برای مدیریت این شرایط اظهار داشت: دولت پزشکیان در ابتدای کار باید در کنار برنامه‌هایی که از قبل در نظر گرفته شده بود، از اعتبار و استقلال کشور هم دفاع کند که در این راستا هم شخص رییس‌جمهوری، هم وزیر خارجه سفرهای مهمی انجام داده اند تا بتوان اینطور گفت، ایران در این برهه به خوبی در حال مدیریت شرایط است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: هر یک از دولت ها که دنبال موفقیت در جامعه جهانی هستند، در قدم اول باید در فضای داخلی انسجام و همدلی را تجربه کنند تا با سود بردن از همه پتانسیل داخلی،مقدمات اجرایی کردن برنامه‌های خود را فراهم کنند. چرا که تشتت و اختلافات داخلی موجب بی‌نظمی در برنامه‌ریزی و در نتیجه مغفول ماندن از اهداف بین‌المللی می‌شود. در واقع هر کشوری با یکپارچگی در داخل،  می‌تواند در بحث دیپلماسی از قدرت چانه‌زنی‌ بالاتری برخوردار باشد و در نهایت اهداف تعیین شده را جامعه عمل بپوشاند.

او افزود: دولت پزشکیان البته برای تحقق اهدافی که مردم به عنوان مطالبه عمومی طلب می‌کنند، کار دشواری پیش روی خود می‌بیند. به عنوان مثال خیلی ملموس است که گره‌های کور اقتصادی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی است و مردم در حالی از دولت می‌خواهند مسأله هسته‌ای را حل کند که اولاً ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی به قوه مجریه درباره مباحث مربوط به سیاست کلان خارجی اختیار عمل و تصمیم‌گیری کامل نداده است. ثانیاً غرب هم‌چنان درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران رویکرد سختگیرانه و محدودکننده دارد تا این معضل که یکی از مهمترین و البته مبهم ترین پرونده‌های جهان است، همچنان پابرجا بماند و در نتیجه موانعی را در مسیر رشد ایران فراهم کند.

وی تصریح کرد: حالا که توافق با غرب دور از انتظار است، لاجرم دولت باید راهی برای گذر از وضعیت فعلی پیدا کند تا تداوم تنگنای اقتصادی و نابسامانی معیشتی بین جامعه و نظام سیاسی فاصله نیاندازد. پس دولت تلاش‌ خود را به کار خواهد گرفت تا به واسطه رایزنی‌های منطقه‌ای و داد و ستد با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین آسیای مرکزی حتی‌المقدور تبعات تحریم را کم‌رنگ‌تر کند.

به گفته وی، آقای عراقچی از همان روز اولی که رسماً به عنوان وزیر خارجه کارش را شروع کرد، رویکردی پویا داشته و با سفر به مناطق حساس خاورمیانه آنهم در شرایطی که آتش جنگ منطقه را در بر گرفته است، نشان داده که دیپلماسی دولت چهاردهم هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد.

مطهرنیا یادآور شد: در حالی که با شروع تابستان و به واسطه انتخاب مسعود پزشکیان در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و با تغییر رویکرد و نگاه داخلی نوعی امیدواری در جامعه شکل گرفته بود، با رویکرد رادیکال بنیامین نتانیاهو که آتش جنگ را به جان خاورمیانه انداخته است، ایران در وضعیت فوق‌العاده خطیری قرار گرفته است. 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
    دستهایی با موشک نمیگذارد. برجام و برجامها به نتیجه برسد. در زمان روحانی فردای توافق مانور موشکی و این بار هم پرتاب موشک. جالب است. منافع حاصل از تورم و گرانی هم به جیب این گروه میرود.
  • محمود IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
    فقط حرافی کاری از پیش نخواهد برد پیشنهاد خودتان چیست .حرافی صرف موقوف
  • ali IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
    مطهر نیا مگه فکر می کنه که پزشکیان قول داد به هر قیمتی شده با آمریکا توافق کنه.که آلن سخت میشه براش ؟بعضی از این به اصطلاح تحلیلگران سیاسی بد نیست بجای اینکه بنزین روی آتش بریزند لطفاً سعی در مهار آتش کنند

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی