یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
نظرات: ۴
۰
-
حقوق کارگران معدن طبس مایه آبروریزی شد +واکنش وزیر

وزیر کار گفت: دستمزد برخی کارگران ۱۴ میلیون و برخی دیگر ۲۸ میلیون تومان است، قرار است پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بحث و بررسی شود.

تسنیم نوشت: در حالی کارگران معدن معمولا جزو کم برخوردارترین اقشار جامعه هستند که وزیر کار می‌گوید، قرار است پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن در شورای عالی کار بحث و بررسی شود.

بر اساس قانون کار، مصوبات مزدی شورای عالی کار برای همه لازم‌الاجرا است. این در حالی است که در حال حاضر تخلفات گسترده و تقریباً عرفی در جامعه وجود دارد که کارفرمایان واحدهای متوسط و کوچک و واحدهای صنفی از الزامات مندرج در بخشنامه مزد امتناع می‌کنند.

در کنار این موضوع که بسیاری از فعالان بازار کار اعتقاد دارند تنها ۳۰ درصد از حقوق بگیران از مزایای مزدی بهره مند می‌شوند، خبر حقوق کارگران معدن بعد از حادثه معدن طبس بیشتر در رسانه بازتاب داشت.

در واقع اگر نگاهی عدالت محور و اسلامی به بحث حقوق کارگران معدن داشته باشیم به اعتقاد کارشناسان بازار کار کارگران معادن باید در محصول شریک باشند نه اینکه صرفا به عنوان ابزار تولید در اختیار مالکان (سهامداران) معدن قرار بگیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خالص دریافتی یک کارگر در عمق ۷۰۰ متری، در سال گذشته فقط ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و حق سختی کار معدن نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

شاید ریشه این حقوق‌های کم، به همان تفکری برگردد که یکی از راه‌های مقابله با تورم را سرکوب دستمزد عنوان می‌کنند و هر سال‌های و هویشان در زمان تعیین دستمزدها بلند می‌شود که افزایش حقوق‌ها منجر به تورم می‌شود. برخی از فیش‌های حقوقی کارگران معدن حکایت از این دارد که روزانه تنها ۲۰ هزار تومان سختی کار دریافت می‌کنند.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره حقوق کارگران معدن می‌گوید: این کارگران با ساعت کار طولانی حقوق ۱۲ میلیون تومانی  دارند.  وقتی شرایط بازار کار مهیا نباشد و فشار معیشت خانواده روی دوش کارگر باشد ناچار است به چنین کاری تن بدهد. در خبرها شنیدیم که یکی از کارگران دارای رتبه برتر رشته حقوق بوده است اینکه چرا به کار در معدن روی آورده قطعا به دلیل تامین هزینه‌های معیشت خانواده بوده است، ولی این مساله نباید مورد سوء استفاده واقع شود و تجهیزات ایمنی خریداری نشود و اصول ایمنی رعایت نشود. چرا معدن به این بزرگی باید فاقد حسگر تشخیص گاز متان باشد که هزینه زیادی هم ندارد؟

بیات درعین حال ارائه آموزش‌های لازم به کارگران در چنین مواردی را مورد تاکید قرارداد و گفت:اگر در چنین شرایطی آموزش‌های ویژه به کارگران داده می‌شد قطعا معدن اینقدر تلفات نداشت. برخی کارفرماها همواره از کارگر کار بیشتر می‌خواهند و ارزش و کرامت نیروی کار چندان اهمیت ندارد و روز تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد. بیشتر کارگران معدن به دلیل نبود امنیت شغلی و بستن قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه و سه ماهه با آنها، ناچارند به خواست پیمانکار تن بدهند. متاسفانه پیمانکار به جای آنکه برای ایمنی هزینه کند و برای معدن حسگر تهیه کند، کاهلی کرده و این امر باعث شد بیش از ۵۰ خانواده داغدار شوند.

احمد میدری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش حقوق کارگران معدن می‌گوید:شرایط معدن به گونه‌ای است که ریه‌های فرد به شدت دچار آسیب می‌شود و باید به گونه‌ای اقدام شود که معدنچیان بیمار نشوند و دستمزد و حقوق آن‌ها به دلیل سختی کار افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود ۱۰ معدن در طبس با بیان اینکه حقوق و دستمزد کارگران این معادن با هم متفاوت است، افزود: دستمزد برخی کارگران ۱۴ میلیون و برخی دیگر ۲۸ میلیون تومان است.

میدری یادآور شد: معدن نماد سختی کار است، اما حقوق کارگران آن کافی نیست و نباید حقوق کارگرانی که در معادن به صورت حجمی مشغول کار هستند و با بی ثباتی شغلی مواجه هستند، کمتر از نیروهای رسمی باشد و عادلانه این است که دریافتی این کارگران متناسب یا حتی بیشتر از نیروهای رسمی باشد؛ پیشنهاد افزایش حقوق کارگران معادن را خواهیم داد و این موضوع باید در شورای عالی کار بررسی و تعیین شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر کشاورز IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
    با سلام و خسته نباشید اگه به شرکت های دولتی و خصوصی سری بزنید و ببینید پیمانکاران چگونه خون مردم را می‌مکند و با چه وضعی پرداختی حقوق دارند و چقدر از حقوق هر نفر رو برمیدارن بدون هیچ دلیلی می‌نویسید وضع ایران تاسف بار است

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب