یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹
نظرات: ۰
۰
-
مدیریت بحران را در ۲ دولت مقایسه کنید

سرعت عمل در بررسی هر مساله ای که ظرفیت آن را دارد تا به مثابه بحرانی اجتماعی - سیاسی مطرح شود، اطلاع رسانی بهنگام و دقیق، دلجویی از خانواده های داغدار و مجازات متخلفین و مجرمین به جامعه آرامش می بخشد و جلو فتنه انگیزی   را می گیرد. اموری که در فاجعه درگذشت غم انگیز مهسا امینی مغفول ماند و در کشته شدن محمد میرموسوی با تدبیر و درایت و عقلانیت و سرعت عمل مراعات و انجام شد.

جمیله کدیور: دو سال از واقعه تلخ بازداشت مهسا (ژینا) امینی توسط گشت ارشاد و درگذشت غم انگیز او می‌گذرد. بعد از گذشت دو سال، هنوز ابعاد مختلف این قضیه روشن نشده است . حادثه ای که اگر از بدو وقوع اطلاع رسانی دقیق می شد  و  دست اندرکاران امر  آن را به درستی مدیریت می کردند و با متخلف یا متخلفین از هر نهاد یا سازمانی بموقع برخورد می شد، این حجم هزینه برای کشور در عرصه داخلی و بین المللی ایجاد نمی کرد و کل نظام و کشور  درگیر ان  نمی شد.

بازنده اصلی این واقعه تلخ و پیامدهای آن، ایران بزرگ، مردم ایران و خانواده های داغدار از هر دو طرف این واقعه، اعم از معترضین و حافظان نظم و امنیت کشور بودند. اتفاقی که همه جریان های اپوزیسیون و دشمنان ایران با تمام قدرت برای بهره گیری از آن متحد شدند و هر چه در توان داشتند برای سوار شدن بر موج اعتراضات و ایجاد انحراف در آن به عمل آوردند  و صد البته بر اپوزیسیون خارج نشین و مدعیان رهبری اعتراضات ۱۴۰۱که به یکباره در جریان ناآرامی ها، بدون هیچ عقبه سیاسی و پشتوانه مردمی مدعی «رهبری انقلاب»! شدند، حرجی نبوده و نیست.

از زمان انتشار خبر، تجمعات اعتراضی خودجوش شکل گرفت و به تدریج با مدیریت سلبریتی هایی که فهمی از سیاست و جنبش های اجتماعی نداشتند  و با آتش بیاری زرادخانه های فارسی زبان وابسته به کشورهای غربی و عربی، این تجمعات ادامه یافت و به واسطه رسانه های متنوع مجازی و رسانه های جریان اصلی و حمایت سلبریتی ها ی خارجی بُرد جهانی یافت.

تجربه سالهای اخیر نشان داده که هدف اپوزیسیون و رسانه های فارسی زبان خارج کشور کسب منفعت برای خود و جریان همسوی خود بوده و هست با این وجود، انتظار از نهادهای سیاسی، قضائی و امنیتی کشور بود که با درایت و تدبیر بیشتر عمل کنند و با تشکیل سریع یک کمیته حقیقت یاب از نمایندگان ارگانهای مختلف درگیر در قضیه، و پزشکان مورد اعتماد خانواده خانم امینی، علت مرگ آن مرحومه به سرعت و با شفافیت تمام بررسی و به اطلاع مردم رسانده شود و هزینه قصور یا تقصیر فرد یا افراد یا نهادهای متخلف بر عهده کل نظام انداخته نشود. اتفاقی که رخ نداد و متاسفانه شد  آنچه که   نبایست رخ دهد. 

در همان زمان، مسعود پزشکیان، نماینده وقت مجلس و رئیس جمهور ی امروز   در شبکه خبر گفت: همه باید بیایند پاسخ بدهند... شفاف سازی کنید. یک تیم ارزیابی درست کنید...» همو در دانشگاه شریف هم اظهار داشت: «ما در مدیریت این جریان به خاطر عدم شفاف سازی اوضاعی را به وجود آوردیم که می شد با مدیریت صحیح نگذاشت این وضعیت به وجود بیاید. اگر کسی تخلف کرده او را محاکمه کرد. ما اشتباهاتی داشتیم. قصور داشتیم. می توانستیم درست مدیریت کنیم... به خاطر یک نفر که تخلف کرده که نمی آیند کل مملکت را به هم بریزند...  با مردم صادق باشیم و شفاف باشیم ... و اگر اشتباه کردیم، تاوانش را بدهیم...»

طبیعی است که اپوزیسیون برانداز دنبال بهانه یا خلق بهانه برای متشنج کردن کشور هستند، اما در این سو نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و قضائی و انتظامی هستند که باید با تدبیر و عقلانیت عمل کنند و بهانه به دست ندهند؛ چنان که در مورد اخیر، یعنی کشته شدن محمد میرموسوی در لاهیجان بلافاصله هیاتی به دستور رئیس جمهوری وارد رشت شد.

شورای تامین استان تشکیل و فرمانده پاسگاه و فرمانده انتظامی لاهیجان برکنار شدند. عوامل برخورد ناشایست منجر به قتل زندانی، از کار تعلیق و بازداشت شدند. با این اقدامات سریع، این پیام روشن به جامعه و به ویژه خانواده مقتول ارسال شد که دولت با عوامل منجر به قتل فرزندشان برخورد قانونی لازم را انجام می دهد. خانواده میرموسوی نیز با تدبیر جلو هر نوع بهره برداری از این واقعه ناگوار را گرفت. 

سرعت عمل در بررسی هر مساله ای که ظرفیت آن را دارد تا به مثابه بحرانی اجتماعی - سیاسی مطرح شود، اطلاع رسانی بهنگام و دقیق، دلجویی از خانواده های داغدار و مجازات متخلفین و مجرمین به جامعه آرامش می بخشد و جلو فتنه انگیزی   را می گیرد. اموری که در فاجعه درگذشت غم انگیز مهسا امینی مغفول ماند و در کشته شدن محمد میرموسوی با تدبیر و درایت و عقلانیت و سرعت عمل مراعات و انجام شد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب