یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۶
نظرات: ۰
۰
-
منتظر خاموشی‌های برق در سال آینده باشید

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران گفت: اگر بخواهیم وضع ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی امسال برای سال آینده حفظ شود و افزایش نیابد به ۹۰۰ هزار تا یک میلیارد دلار بودجه برای تعمیرات نیروگاهی نیاز داریم.

اطلاعات نوشت: ناترازی میان میزان تولید و تقاضای مصرف برق که امسال برای نخستین بار در تاریخ کشور به ۲۰ هزار مگاوات رسیده است، در صورت تخصیص نیافتن بودجه لازم برای تعمیرات نیروگاهی حداقل به ۲۶ هزار مگاوات در سال آینده خواهد رسید. این رقم تقریباً ۳۰ درصد تقاضای مصرف برق کشور است که با ادامه شرایط موجود برای سال آینده بی پاسخ باقی خواهد ماند.

مهندس علی نیکبخت رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران دیروز با هشدار در مورد تشدید ناترازی برق در سال آینده، ضمن اعلام این مطلب گفت: مشکلات اقتصادی در صنعت برق، برنامه ریزی نیروگاه های کشور را برای اجرای تعمیرات ادواری با مشکل جدی روبرو کرده و موجب تعویق در جرای طرح های تعمیر و نگهداری شده است.

به گفته وی، از سال ۱۳۹۸ که اقتصاد ملی با شوک جهش قیمت ارز روبرو شد، هزینه تأمین قطعه و تعمیر واحدهای نیروگاهی چندین برابر شده، در حالی که درآمد نیروگاه  ها از محل فروش برق رشد اندکی داشته و همین کسری منابع موجب تعویق برنامه تعمیرات نیروگاهی و فرسودگی قطعات آنها شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران ادامه داد: پارسال به همین دلیل حدود ۳ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور با تعویق برنامه تعمیرات ادواری روبرو شد که نتیجه آن را در ناترازی تولید تابستان مشاهده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه عمده هزینه‌های یک نیروگاه ارزی است و هرساله حداقل ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه برای نگهداری یک واحد نیروگاهی لازم است، گفت: نیروگاه هایی که اکنون به دلیل تعمیرات متوقف شده و خوابیده اند، در ایجاد ناترازی موثر هستند. برای تعمیر این نیروگاه ها می  بایست از دو سال قبل تدبیر می شد و سفارش قطعات آنها ارائه می‌شد که این اتفاق نیفتاد و همین موضوع به ناترازی برق دامن زد.
نیکبخت افزود: اکنون هم اگر به دلیل کمبود منابع مالی در برنامه سفارش گذاری تأمین قطعه و تعمیرات ادواری تاخیر کنیم، بطور قطع واحدهای بیشتری از مدار خارج خواهند شد.

وی ادامه داد: با ادامه شرایط موجود و با فرض آنکه گرمای تابستان سال آینده بیشتر از دمای امسال نباشد، مصرف برق کشور حدود  ۶ درصد افزایش خواهد یافت و با احتساب خروج ظرفیت نیروگاه های نیازمند تعمیر از مدار تولید، اگر تدبیری برای تامین بودجه تعمیر نیروگاه های کشور اندیشیده نشود، در بهترین حالت میزان ناترازی برق به حدود ۲۶ هزار مگاوات خواهد رسید که معادل ۳۰ درصد تقاضای مصرف کشور است.

 به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران، اگر بخواهیم وضع ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی امسال برای سال آینده حفظ شود و افزایش نیابد به ۹۰۰ هزار تا یک میلیارد دلار بودجه برای تعمیرات نیروگاهی نیاز داریم.

وی ادامه داد: میانگین عمر مفید نیروگاه های گازی در جهان بین ۲۵ تا ۳۰ سال و در مورد نیروگاه های بخاری حدود ۳۰ تا ۵۰ سال است. با این وجود هم اینک از مجموع ۲۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه  های گازی ایران حداقل ۲۷۰۰ مگاوات عمری بیش از ۳۰ سال دارند و کاملاً فرسوده هستند. این وضعیت در نیروگاه های بخاری کشور اسفبارتر است، زیرا از مجموع ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه بخاری کشور حداقل ۱۱ هزار و ۹۰۰ مگاوات بالای ۳۰ سال عمر دارند.نیکبخت ادامه داد: تبدیل واحدهای ساده به سیکل ترکیبی می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ هزار مگاوات در بازه زمانی یک تا دو ساله به ظرفیت تولید برق حرارتی بیفزاید که با توجه به مشکلات سوخت گاز، تبدیل واحدهای ساده به سیکل ترکیبی که افزایش ظرفیت بدون نیاز به افزایش سوخت گاز را به‌همراه دارد، راهکار بسیار موثری است.

به گفته وی، امسال به دلیل بهبود بارش های جوی توانستیم ۶۰۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم، ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این ظرفیت سال آینده هم در اختیار ما باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه های ایران گفت:اجرای برنامه خاموشی یک ضرر بزرگ برای اقتصاد ملی محسوب می شود.

برآوردها نشان می دهد پارسال به ازای هر یک دلار تولید ناخالص داخلی به نیم کیلو وات برق نیاز داشته ایم ولی خاموشی  ها باعث شد تا ۱۰ تراوات ساعت برق در کشور تأمین نشود که هزینه عدم النفع آن حدود ۱۴ میلیارد دلار است.

وی با ارائه راهکار برای گذر از این شرایط گفت: با اضافه‌شدن واحدهای جدید تولید و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در کل دنیا مرسوم شده است، می‌توان شرایط را تغییر داد، ایران پتانسیل بالایی در حوزه تجدیدپذیرها دارد که با توسعه آن می‌توان چالش‌ها را تا حد زیادی برطرف کرد.

همچنین در این نشست عباس کریمی نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: میانگین بازده نیروگاه های گازی ایران هم اینک ۳۹/۳ درصد و در نیروگاه های بخاری ۳۷ درصد است.

به گفته وی، با عملیات بهسازی در کوتاه مدت و به فوریت می توان حداقل ۲ درصد بازده نیروگاه های بخاری کشور را بالا ببریم و در مصرف حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب سوخت صرفه جویی کنیم.

کریمی با بیان اینکه ۱۳ درصد برق کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، ادامه داد: اگر قرار است بخش خانگی را از طریق برنامه های تشویقی به کاهش مصرف برای سال آینده ترغیب کنیم، این اتفاق باید از هم اکنون آغاز شود، نه اینکه تمامی برنامه های تشویقی صرفاً به سه ماهه تابستان محدود شوند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب