شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۱
نظرات: ۰
۰
-
این معاملات سنت ها دربازار طلا و جواهر را می‌شکند

وزارت صنعت امکان قانونی معاملات آنلاین وشبانه روزی طلا وجواهر بر یک بستر امن وقانونی تجارت الکترونیک را فراهم کرده است

اطلاعات نوشت: بااینکه مردم وفعالان صنعت طلا وجواهر ودیگر فلزات گرانبها سالها از دولت می خواستند که بستری امن وقانونی در بستر اینترنت برای این گونه معاملات فراهم کند اما پس از مدتها تعلل این امکان اخیرا فراهم شده که البته هنوز ناقص وناکافی است.

معاملات آنلاین طلا وجواهر مدتهاست که دردنیا رواج دارد ویکی از روش های معاملاتی پردرآمد هم محسوب می شود.

نوع معاملات مزایای فراوانی دارد. از جمله اینکه با صرفه‌جویی در زمان، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به طلافروشی‌ها و طی کردن مراحل طولانی خرید نیست.یعنی با چند کلیک ساده در اتاق های معاملاتی آنلاین طلا، می‌توان سفارش خود را ثبت و معامله را نهایی کرد.

همچنین  پلتفرم‌های آنلاین طلا به دلیل حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های عملیاتی، کارمزدهای بسیار پایین‌تری نسبت به روش‌های سنتی دارند.افزایش سودآوری هم یکی دیگر از مزایای معاملات آنلاین طلاست. چرا که کاهش کارمزدها دراین نوع معاملات به معنای افزایش سودآوری برای سرمایه‌گذاران است.یعنی افراد می توانند با پرداخت کارمزد کمتر، حجم بیشتری از طلا را خریداری کرده و از نوسانات بازار بهره‌مند شوند.

درنهایت هم در بازارهای آنلاین طلا، سرمایه گذاران می توانند انواع مختلفی از محصولات طلا از جمله شمش، سکه، و جواهرات را خریداری واز تنوع وامکان مقایسه محصولات بهره مند شوند.

بااین وجود، معاملات آنلاین طلا وجواهر درایران همواره با چالش های متعددی روبرو بوده که مهمترین آن نبود یک بستر امن وقانونی ودارای نظارت برای انجام معاملات بوده است.

البته مراکز وپلتفرم های مختلفی دراین باره به وجود آمده بود اما هیچ یک از آنها نمی توانست سرمایه گذاران را به طور قاطع راضی کند وهمواره مشکل امنیت وجودداشت.

به گفته کارشناسان، معاملات آنلاین طلا  همواره با ریسک بالایی همراه است ولذا اولین و مهم‌ترین قدم برای شروع معاملات آنلاین طلا، انتخاب یک کارگزار معتبر است. چرا که کارگزار، واسطه‌ای بین افراد و بازار است.

اما مشکل اینجا بود که درایران کارگزار صد درصد امن وتایید شده ای وجود نداشت که سرمایه گذاران بتوانند با خیالی آسوده به وی اعتماد کنند؛ البته این به معنی نا معتبر بودن کارگزاری های موجود نیست اما موضوع ، وجود نظارت ودریافت مجوز از مرکزی معتبر است.

سامانه ای که دیرهنگام آمد

در همین حال بالاخره وزارت صنعت درپاسخ به نیاز مردم به سامانه ای امن ورسمی در باره معاملات طلا وجواهر، دست به کار شد ومرکز توسعه تجارت الکترونیکی این وزارتخانه در مرداد ماه امسال از آغاز به کار سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها خبر داد.

براساس اعلام این وزارتخانه ، سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها، بستری را ایجاد می‌کند تا به واسطه آن مردم معاملات طلا را با حضور یک ناظر دولتی انجام دهند و علاوه بر آن از طلای خریداری شده خود به عنوان وثیقه برای دیگر خریدها نیز استفاده کنند. این سامانه نخستین سامانه‌ای است که توانسته در حوزه فلزات گرانبها پس از حضور در سندباکس وزارت صنعت و برگزاری بیش از ۲۵ جلسه تخصصی ، مجوز دریافت کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت دراین باره می گوید: امیدواریم سندباکس تخصصی سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها بتواند تاثیرات قابل توجهی در اکوسیستم تجارت الکترونیکی داشته باشد.

«امین کلاهدوزان» می افزاید: در سال ۱۴۰۱ بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در تجارت الکترونیکی رشد داشتیم و در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود سه‌هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. برنامه‌ای که مرکز در قالب برنامه پنج ساله تدوین کرده، هدف‌گذاری برای دستیابی به عدد ۹ هزار هزارمیلیارد تومان در تجارت الکترونیکی است.وی ادامه می دهد: همه این اعداد و شاخص‌ها نویددهنده یک آینده روشن و رو به رشد برای صنعت تجارت الکترونیکی کشور است. اما این آینده به‌طور قطع با مشکلاتی رو به رو است که یکی از مهمترین آن‌ها سرعت زیاد تغییرات فناوری و مدل کسب و کارها است و در برخی موارد دولت‌ها از این گروه‌ها عقب هستند.لذا چالش‌ فعالیت‌هایی که در این حوزه رخ می‌دهد گاهی اوقات منجر به بروز مشکل می‌شود.

 کلاهدوزان بیان‌ می کند: در کشورهای پیشرفته در حوزه فناوری مفهومی مانند سندباکس ایجاد شده است تا از این چالش‌ها جلوگیری شود. سندباکس محیطی را فراهم می‌کند تا شرکت‌های تکنولوژیک در این محیط فعالیت کنند تا موجب آشنایی بیشتر بخش حاکمیتی و دولتی با کسب و کارها شود. این مهم منجر به یک همکاری مشترک میان دولت و بخش خصوصی می‌شود و قوانینی را شکل می‌دهد که با تعامل هر ۲ بخش است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت ادامه می دهد: با مصوبه‌ای که مرکز ملی فضای مجازی تصویب و اجازه توسعه این سندباکس‌ها را صادر کرد، فعالیت آن از مدتی قبل آغاز شد. برای دستیابی به هدف ۹ هزار هزار میلیارد تومانی شدن در تجارت الکترونیکی نیاز به این سند

باکس ها وجود داشت. لذا سندباکس وزارت صنعت در همین مسیر شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی اظهار می کند: نخستین کسب و کاری که وارد این سندباکس شد مربوط به انبارداری فلزات گرانبها بود. ۲۵ جلسه تخصصی که در این حوزه برگزار شد، نتیجه داد و در نهایت انتهای سال گذشته کمیته تخصصی سندباکس این کسب و کار را تایید و درخواست را تصویب کرد. اردیبهشت ۱۴۰۳ شکل گیری شورای راهبری تصویب و طبق مکاتبه‌ای که با دبیرخانه سندباکس‌های کشور انجام شد، مجوز فعالیت اولین شرکت در حوزه  معاملات آنلاین وقانونی طلا ابلاغ شد.در همین حال ، مجری طرح خرید و فروش طلا در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بهای وزارت صنعت هم درباره این سامانه می گوید: امکان خرید و فروش قانونی طلا در بستر آنلاین با مجوز و نظارت وزارت صنعت و بانک مرکزی فراهم شده و متقاضیان به صورت برخط و ۲۴ ساعته می‌توانند خرید و فروش کنند.

عبدالرضا عسگرخانی می افزاید: امروز اقشار مختلف جامعه دغدغه حفظ ارزش دارایی‌های خود را دارند برای این منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و نظارتی، «سامانه سندباکس خرید، فروش و انبارداری فلزات گران‌بها» را تدوین کرد.

وی ادامه می دهد: این سامانه شرایطی را فراهم کرده که افراد به راحتی، با اطمینان و به صورت قانونی طلا را در اوزان مختلف تهیه و در صورت نیاز به صورت شمش، آنلاین خریداری کنند.

مجری طرح خرید و فروش طلا در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بها تصریح می کند: در این روش شرایطی فراهم شده که افراد بتوانند از خانه و محل کار خود با موبایل یا کامپیوتر معامله آنلاین طلا انجام دهند و در هر زمانی طلا پس‌انداز کنند و در صورتی که نیازدارند،  آن را تحویل گیرند.

وی خاطرنشان می کند: این سامانه فعلا اولین و تنها مجموعه‌ای است که توانسته مجوزهای لازم برای فعالیت در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بهای وزارت صنعت را به همراه اینماد آن، دریافت کند؛ اما این امکان برای سایر مجموعه‌ها نیز وجود دارد که از خدمات انبار هوشمند بهره‌مند شوند.

عسگرخانی در واکنش به ایجاد شائبه‌های که درباره سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بها مطرح شده است، می افزاید: با توجه تقاضای موجود برای خرید و فروش طلا و فلزات گران‌بها در بستر فضای مجازی و خارج از چهارچوب‌های سنتی، سندباکس فلزات گران‌بها به صورت قانونی در کشور طراحی شد تا اتفاقات تلخی مانند سکه ثامن تکرار نشود.

وی ادامه می دهد: در دوره‌ای که تکنولوژی و فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده است دیگر نمی‌توان مردم را به تبعیت از روش‌های خرید و فروش سنتی مجبور کرد.

مجری طرح خرید و فروش طلا در سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گران‌بها با بیان اینکه نرخ‌های اعلامی در این سامانه بر اساس نرخ اتحادیه‌های طلا تعیین می‌شود، اظهار می دارد: این سامانه می‌توانند باعث کاهش هزینه‌ها و حتی افزایش سواد مالی مردم شود به طوری که افراد با سرمایه‌گذاری و پس‌اندازهای خرد و کلان، می‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب