سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
نظرات: ۰
۰
-
شماره جدید «عصر روشن» با آخرین عکس محمدعلی بهمنی منتشر شد

شماره ششم مجله فرهنگی هنری «عصر روشن» منتشر شد. این مجله در شماره جدید خود آخرین عکس «محمدعلی بهمنی» را که عکاس آن سمانه نائینی، شاعر و از شاگردان نزدیک این شاعر تازه درگذشته بوده، منتشر کرده است.

به گزارش اطلاعات آنلاین: در این شماره از عصر روشن، در بخش سر خط، پرونده‌ای برای المپیک اخیر از منظر هنری و انسانی منتشر شده است؛ با آثاری چون: بررسی اجرایی آیین‌های اختتامیه و افتتاحیه المپیک 2024 پاریس به قلم تحلیلی رضا مهدی‌زاده و نقدی بر عملکرد گزارش‌گران ورزشی تلویزیون در جریان المپیک پاریس از محمدرضا آخوندی.

بخش «قفسه پشتی» این شماره از عصر روشن پرحجم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد که ابتدا پرونده‌ای دارد به‌بهانه انتشار دفتر شعر جدید «محمدباقری کلاهی اهری» با نام «دیو و دیوانگی» که علاوه بر خود او، سخنان رضا کیانیان، کامیار عابدی، اردشیر رستمی، سهیلا دیزگلی و رضا عابدین‌زاده را شامل می‌شود. عکاس جلد این شماره از مجله که به همین پرونده مربوط است، لوزا رئیسی بوده.

همچنین داستانی از جوی فاولر، ترجمه ثنا نصاری و داستانی از جیمز بالدوین، ترجمه مریم مفتاحی، از دیگر مطلب‌های این بخش هستند که در کنار مقاله‌ای از مژگان مهرگان درباره اثری انتخاباتی از ایتالو کالوینو و نقدی از جعفر محمدی واجارگاهی بر ترجمه اصغر علی‌کرمی از شعرهای حسین هلیل آمده است. 

واکنش تحلیلی احسان عابدی به آخرین تصویر منتشرشده از گلی ترقی، با بررسی آثار شاخصسش و نقد سیدعلی کاشفی خوانساری بر مقاله ادبیات کودک در دانشنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اثر مهدی حجوانی، نیز از دیگر مطلب‌های بخش یادشده هستند.

خوانش شعری از پیمان سلیمانی توسط محمد افندیده، یادی از نیلوفر امرایی به قلم زری پورجعفریان، یادنامه منوچهر حسن‌زاده با مطلب‌هایی از فریدون مجلسی، حسین پاینده و احمدرضا بهرام‌پور عمران، روایتی از تنها حضور عمومی و شعرخوانی زنده‌یاد محمدعلی بهمنی بین دو سکته مغزی و نیز نقد قطب‌الدین صادقی بر سه کتاب صابر سعدی‌پور، دیگر مطلب‌های بخش قفسه پشتی را در این شماره از مجله عصر روشن تشکیل داده‌اند. 

اما بخش «فالش» شماره ششم عصر روشن به فهیمه اکبر، خواننده سال‌های بسیار دور و ایران‌شناس فعال در حوزه فرهنگ گیلان اختصاص یافته است که همزمان با پانزدهمین سالگشت درگذشت او در واشنگتن و نیز با نگاه ویژه به کتاب تازه منتشرشده درباره سرگذشت او انتشار یافته، با مطلب‌هایی از معصومه جوادی نسب (چرا فهیمه اکبر ناشناخته ماند)، گلی اکبر (دخترش)، سمیرا ابوترابی، محمد امینی، سام گیو راد و رضا عابدین‌زاده (درباره جهانگیر سرتیپ‌پور، زوج هنری فهیمه اکبر).

داستان دنباله‌دار همخونه اثر مائده مرتضوی، روایت تحلیلی محمدرضا شهبانی نوری از نمایش زنده‌به‌گور صادق هدایت به کارگردانی مریم ایران‌منش، روایت آزاده جعفریان درباره آثار و زندگی هنری هنرمند تازه‌درگذشته و جهانی ایران، فرهاد مشیری و نیز یادداشت محمود معتقدی بر یک نمایشگاه هنرهای تجسمی، دیگر مطلب‌های شماره ششم عصر روشن هستند که در بخش‌های «سریال ایرانی» و «تور لحظه آخری»، در کنار شعرهایی از میثم باقری فرد و مهدیه حقیقی آمده‌اند.

اما بخش «انجمن شاعران زنده» در ششمین شماره مجله عصر روشن که به شعر استان البرز اختصاص یافته، حاوی شعرهایی از این شاعران است: هرمز علیپور، هادی خوانساری، نوشین معراجی، هرمز سعدالهی، آمنه شکوهی، قباد حیدر، علی جانوند، علیرضا دانش‌پژوه، ماریا سلمانی، پاکزاد اجرایی، افسانه رئیسی، الهام هاشمی، سپیده نازیار، زهرا یونسی، آذین حقانی، شاهین بهرامی، حمید ناصحی، منیژه بنیادی، محمد آشور و جمال بیگ.

مجله فرهنگی هنری عصر روشن به مدیرمسؤولی و سردبیری علیرضا بهرامی، زیر نظر هیات دبیران و با مدیریت هنری حمیدرضا بیدقی، به بهای 99 هزار تومان منتشر و در سراسر کشور توزیع می‌شود.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب