چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶
نظرات: ۰
۰
-
اولین آزمون جدی دولت پزشکیان در عراق کلید می‌خورد

یک تحلیلگر مسائل بین الملل از سفر قریب الوقوع پزشکیان رئیس جمهوری ایران به عراق به عنوان اولین آزمون مهم دولت چهاردهم یاد کرد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق اظهار داشت: این سفر رییس جمهوری در حالی است که دولت ماه های اول خود را تجربه می‌کند و به همین دلیل می‌توان گفت، سفر به عراق آزمون مهمی برای پزشکیان است تا مشخص شود، در دیدارهای دیپلماتیک چقدر و چطور می‌تواند مطالبات کشور را مطرح کند؟ به عنوان مثال دولت عراق مدت‌ها است که مطالبات مبالغ گاز و برق بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار را به ایران نپرداخته است.

وی افزود: البته دولت عراق هم توقعاتی را از ایران مطرح می کند که پزشکیان با تلاش برای حفظ امنیت و استقلال کشور باید مطالبات آن‌ها را بررسی کند و تا جایی که ضرری به ایران وارد نشود، در راستای تحکیم دیپلماسی آن ها را برآورده کند. به هرحال تعامل با عراق به عنوان یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه اقتصادی می تواند به ایران کمک کند.

این استاد دانشگاه گفت: نکته مهم دیگر این است که خبرهایی مبنی بر این شنیده می‌شود که احتمالا آمریکایی‌ها از این سفر بهره برده اند تا پیام خود را از طریق عراق به دولت جدید ایران ارسال کنند. به هرحال دولت سیزدهم کمترین توجهی به بحث مذاکره با آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای نداشت و آمریکا شاید دنبال این باشد تا راهی برای مذاکره با دولت جدید ایران پیدا کنند. البته به عقیده من، تا زمانیکه تکلیف نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود، بعید است درباب موضوع برجام اتفاق خاصی بیفتد.

بیگدلی افزود: دولت پزشکیان باید تحت هر شرایطی مسائل پیچیده توافق هسته‌ای را حل و فصل کند. اما اگر این مهم به هر دلیلی صورت نگرفت، در آن صورت باید روی کشورهای همسایه تمرکز داشت تا از طریق مراوده اقتصادی_تجاری با آن‌ها مقدمات کمرنگ‌تر شدن مشکلات حوزه اقتصاد فراهم شود.

وی یادآور شد: اگر کشوری دنبال توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مختلف است، چاره‌ای جز این ندارد که با نظام بین الملل بنای تعامل و همکاری داشته باشد؛ بنابراین پزشکیان که شعار وفاق ملی را اولویت خود می‌داند و همین الان هم در همین راستا قدم‌های مثبتی برداشته است، باید با رایزنی و همچنین تبادل نظری منطقی و واقع بینانه با کشورهای دیگر کاری کند تا حتی المقدور فضای تنازعی فعلی کمتر شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب