دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳
نظرات: ۱
۰
-
آمریکا ادعای موشکی اروپا علیه ایران را تایید کرد؟

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های این کشور درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تأیید نکرد.

ایسنا نوشت: «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت: «آمریکا نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تأیید کند.»

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده بود مقام‌های آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است.

کاخ سفید نیز با استناد به ادعای وال استریت ژورنال گفته «انتقال موشک از ایران به روسیه نشانگر یک تشدید بزرگ در حمایت تهران از مسکو است».

در همین راستا، با پافشاری روی این اتهامات علیه ایران، ساعاتی قبل، کاردار کشورمان در اوکراین توسط وزارت خارجه این کشور احضار شد.

در بیانیه وزارت خارجه اوکراین که شامگاه امروز منتشر شده، آمده است: «وزارت امور خارجه اوکراین در نهم سپتامبر آموزگار کاردار جمهوری اسلامی ایران در اوکراین را برای ابراز نگرانی عمیق طرف اوکراینی در رابطه با انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه احضار کرد.»

پافشاری اوکراین روی ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران پیرامون ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه درحالی است که در روزهای اخیر، مقامات ایرانی و روسی این ادعاها را رد کرده‌اند.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال سی. ان. ان درباره گزارش هایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، جمعه هفته گذشته اعلام کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.   ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز درباره این ادعاها در نشست هفتگی خود که امروز برگزار شد گفت: «ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.»

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.

واکنش مقامات ایرانی، به دستگاه دیپلماسی کشورمان محدود نشده است، بلکه، سردار فضل الله نوذری، جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا امروز با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بارها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست. هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.

از طرفی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز (دوشنبه) به ادعای روز جمعه رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب