دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
نظرات: ۰
۰
-
اولویت‌های سیاست خارجی دولت پزشکیان کدامند؟

دولت پزشکیان قابلیت این را دارد که بدون افراط و تفریط به راه حل‌های مناسبی جهت رفع محدودیت‌های بین المللی برسد و مقدمات کاهش مشکلات را فراهم کند.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، قرار است مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در این ماه، در پاسخ به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به این کشور سفر کند. 

به گفته محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد، در جریان سفر قریب الوقوع مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران به عراق یادداشت‌های همکاری امنیتی امضا خواهد شد.

سفر پزشکیان در سایه شرایط و تحولات منطقه و مساله غزه و نیز تحکیم روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود.

به باور بسیاری از کارشناسان، تغییر فضای سیاسی خارجی و تلاش برای تقویت و تحکیم روابط سیاسی یکی از اولویت های مهم دولت چهاردهم به شمار می آید. اصغر زارعی کارشناس خاورمیانه در گفتگو با «اطلاعات آنلاین»گفت: ایران در نظام سیاسی جهان جایگاهی استراتژیک دارد و از آنجایی که قابلیت کشور ما زیاد است، آمریکا به همراه هم پیمانانش هر آنچه در چنته دارند، به کار می‌گیرند تا تهدیدمان کنند؛ بنابراین دولت پزشکیان باید در قدم اول تلاش کند تا در مراوده با کشورهای حوزه خلیج فارس بتواند محرومیت ایران از اقتصاد جهان را به نوعی جبران کند.

این کارشناس گفت: دولت چهاردهم دولتی است که حتما برجام را کاغذ پاره و همنشینی با کشورهای غربی را مذموم نمی‌داند. دولت پزشکیان قابلیت این را دارد که بدون افراط و تفریط به راه حل‌های مناسبی جهت رفع محدودیت‌های بین المللی برسد و مقدمات کاهش مشکلات را فراهم کند. فقط کافی است، دولتمردان،  شایسته سالاری را در انتخاب مدیران جدی بگیرند و همچنین با دوری جستن از تندروی و تکیه بر نظرات کارشناسی تصمیم‌هایی بگیرند که منطبق با واقعیت هستند.

وی افزود: اینکه تحریم هستیم و از چند جهت فشار به ما وارد می‌شود، دلیل نمی‌شود دولت از مسئولیت شانه خالی کند. ایران با وجود همه تهدیدات و محدودیت ها کشوری است که با مدیریتی صحیح و منطقی می‌تواند بسیاری از موانع را از پیش رو بردارد؛ بنابراین همتی مضاعف می‌طلبد تا کاستی‌ها کمررنگ‌تر و در نتیجه زندگی برای مردم سهل‌تر شود.

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین الملل نیز در این باره گفت: فضای سیاسی و حتی اجتماعی کشور بعد از انتخابات و تغییراتی که در این چند ماه صورت گرفته است، خود را برای اصلاحات آماده می کند. بنابراین حالا که افکارعمومی و سیستم مدیریتی کشور به این ضرورت پی برده است، باید مقدمات گریز از بحران هر چه زودتر پیگیری شود.

وی گفت: یکی از مطالبان افکارعمومی از دولت جدید تلاش برای احیای برجام و در نتیجه آن رفع تحریم‌ها  است، این مهم به این شرط محقق می‌شود که درباره مذاکره با طرفین پرونده هسته‌ای، نظام به این تشخیص برسد که به تغییر رویه در سیاست خارجی احتیاج داریم. 

وی افزود: نکته اصلی و مهم این است که به دلیل نابسامانی اقتصادی که شدت گرفته است، باید راهی پیدا کنیم تا بلکه بتوانیم در واردات_صادرات بین المللی به اندازه دارایی‌های کشورمان سهم داشته باشیم تا از طریق ترزیق ارز خارجی به خزانه کشور، بتوانیم مشکلات اقتصادی مان را رفع کنیم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب