دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
نظرات: ۰
۰
-
کوله‌پشتی ۷ میلیون تومان! /مردم چطور از این بازار خرید کنند؟

نگاهی به وضعیت بازار نوشت افزار نشان می دهد این بازار تقریبا به حال خود رها شده واین رهاشدگی باعث نوعی هرج ومرج قیمتی درآن شده است.

اطلاعات نوشت: علاوه بر افزایش قیمت غیر منطقی نوشت افزار ، عرضه کالاهای لوکس به نمادی از افزایش فاصله طبقاتی وناعدالتی آموزشی تبدیل شده است

تنها ۱۲ روز به آغاز سال جدید تحصیلی مانده واین روزهای پایانی تابستان زمان جنب وجوش والدین ودانش آموزان ودانشجویان برای خرید نوشت افزار برای ورود به سال جدید تحصیلی است.

بااین وجود نگاهی به وضعیت بازار نوشت افزار نشان می دهد این بازار همانند سایر بازارهای کشوردچار افزایش قیمت ها شده وضمنا میزان نظارت دستگاه های مسئول درآن اندک وغیرموثر است.

به عبارت صریح تر، این بازار تقریبا به حال خود رها شده واین رهاشدگی باعث نوعی هرج ومرج قیمتی درآن شده است؛ به گونه ای که هر کالایی با هر قیمتی به طور دلبخواهی عرضه می‌شود وحساب وکتاب مشخصی برای نحوه قیمت گذاری وجود ندارد؛ لذا بسیاری خانواده ها از افزایش گرانی نوشت افزار گلایه مند بوده ومعتقدند امسال بیش از سال های قبل قیمت ها دراین بخش افزایش داشته است.

در کنار این، عرضه برخی نوشت افزار وکالاهای تحصیلی لوکس با قیمت های عجیب وغریب هم به نمادی از افزایش شکاف طبقاتی  در بخش آموزشی کشور وبیشتر به چشم آمدن ناعدالتی آموزشی شده است.

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران در توضیح وضعیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید ، می گوید: در حوزه کالاهای وارداتی به واسطه تغییرات نرخ ارز، قیمت لوازم‌التحریر با افزایش روبه‌‎رو بوده و این رشد قیمت بر روی نوشت‌افزار داخلی نیز اثر گذار بوده چراکه مواد اولیه بخش قابل توجهی از این اقلام نیز وارداتی است.

وی ادامه می دهد: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی که مواد اولیه اصلی بسیاری از تولیدات داخلی نوشت‌افزار محسوب می‌شود نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت تولیدات داخلی لوازم‌التحریر بوده است.

گلستانی با اشاره به چالش‌های تولید لوازم‌التحریر، اظهار می کند: بیشتر نوشت‌افزار در کشور معمولا در فصل تابستان تولید می‌شود که متاسفانه قطعی‌های اخیر برق کارخانجات باعث ایجاد تاثیر منفی بر روند تولید محصولات شده که این هم دلیلی مضاعف برای کاهش عرضه و افزایش قیمت نوشت‌افزار است.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار تهران با بیان اینکه مشکلاتی را در ثبت سفارش و تخصیص ارز داشتیم، می افزاید:  برخی صنایع ما در تهیه مواد اولیه مشکلاتی داشتند، یعنی کارخانه ظرفیت تولید را داشت اما به دلیل اینکه مواد اولیه موجود نبود، تولیدی هم نبود و لذا فقط هزینه دستمزد برای تولیدکننده بالا رفت.

وی تصریح می کند: در این مدت بعضا کارخانه‌هایی را داشتیم که مواد اولیه آنها در گمرک گیر کرده و تولید نداشتند. این ناهماهنگی‌ها باعث شده بود که برخی اقلام با وجود اینکه امکان تولید داشتن تولید نشوند و این تولید به فصل تابستان منتقل  شود و در تابستان هم دیدیم که درگیر معضل قطعی برق شدیم.

گلستانی خاطرنشان می کند: تقریباً اکثر نوشت افزارها وکالاهای تحصیلی پرمصرفی که به آنها نیاز داریم تولید داخل دارند اما به دلیل همین مشکلاتی که عرض کردم تولید آنها در داخل کشور بعضا فاقد مزیت رقابتی نسبت به محصولات مشابه خارجی هستند که برای پایداری و توسعه تولید باید هماهنگی های بیشتری بوجود بیاید.

وی با بیان اینکه مشکل سال گذشته تولید دفتر و تامین کاغذ مرتفع شده، عنوان می کند: خوشبختانه امسال در تولید دفتر مشق منگنه‌ای و کاغذ که مورد مصرف عموم و دانش‌آموزی است مشکلی وجود ندارد و با رفع این مشکلات با ثبات یا حتی کاهش قیمت روبه‌رو هستیم.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران می‌افزاید: با تلاش‌‎های صورت‌گرفته در زمینه کالاهای اساسی حوزه نوشت‌افزارتلاش شده کمترین فشار به خانوارها وارد شود و بیشتر افزایش قیمت‌ها مربوط به کالاهای فانتزی در این حوزه است.

گلستانی با اشاره به کیفیت تولید محصولات داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی، تصریح می کند: کیفیت نوشت‌افزار ایرانی از دید تخصصی حتی در برخی موارد فراتر از انتظار ماست و این روند پیشرفت باعث شده که با نمونه‌های خارجی نیز امکان رقابت وجود داشته باشد.

وی می گوید: اگر مصرف‌کننده‌ها از برندهای معتبر داخلی برای تهیه نوشت‌افزار مورد نیاز خود خرید کنند مطمئنا می‌توانند از کیفیت مطلوبی برخوردار شوند چرا که تولیدات بی‌اصالت و بی‌کیفیت نیز در بازار وجود دارد که خرید آن‌ها توصیه نمی‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران در مورد میزان تقاضای نوشت افزار برای سال تحصیلی جدید می افزاید: هرساله اوج تقاضا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بوده، اما باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم و مدیریت تقاضا، بازه خرید لوازم‌التحریر از سوی خانوار در این بازه کاهشی و به طول سال منتقل شده است.

کوله پشتی های هفت میلیون تومانی

در همین حال  وبر اساس گزارش‌های میدانی، کالاهای لوکس هم وارد بازار نوشت افزار شده‌اند ؛ تا جایی که برخی کوله‌پشتی های مدرسه با قیمت هفت میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

براساس گزارش‌های میدانی ایسنا از خرده‌فروشی‌ها و همچنین بررسی فروشگاه‌های آنلاین ، قیمت انواع لوازم تحریر نسبت به سال قبل افزایش یافته و در این میان برخی از کالاها هم در دسته بندی‌های لوکس و قیمت‌های بالاتر از حد انتظار عرضه می‌شوند.

برای مثال قیمت یک بسته مداد مشکی ۱۲‌تایی بسته به نوع و برند آن ۳۵ تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. البته قیمت بسته ۱۲ تایی مداد مشکی مخصوص طراحی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. قیمت مداد نوکی نیز از حدود ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از دو میلیون تومان هم می‌رسد.

همچنین در حال حاضر خودکارهای معمولی در بازار حدود ۶ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، قیمت خودکارهای رنگی نیز در ارزان‌ترین حالت در بسته‌های شش‌تایی حدود ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود و در گران‌ترین حالت نیز روان‌نویس‌های رنگی در بسته‌های ۴۲‌تایی به قیمت بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت هر بسته مداد رنگی ۱۲ تایی بسته به برند آن حدود ۳۰ تا حدود ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر، قیمت بالایی دارد، به طوری که مدادرنگی ۱۲۰ رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاه‌های آنلاین نزدیک به ۲۳ میلیون تومان قیمت دارد.

لاک غلط ‌گیر هم بین ۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن حدود ۱۵ تا ۷۹۰ هزار تومان در قالب پاک کن اتودی فروخته می‌شود. البته پاک‌کن‌های برقی هم در بازار هست که تا حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد.

در این میان قیمت دفتر نقاشی ۵۰ برگ بسته به نوع، تعداد برگ و طرح آن در مدل‌های معمولی از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای مدل‌های مخصوص آبرنگ به بیش از ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

دفتر مشق ۱۰۰ برگ هم ۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد که البته دفترهای کلاسوری تا بیش از ۹۰۰ هزار تومان هم قیمت خورده است.

قیمت جامدادی هم از حدود ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا بیش از یک میلیون تومان هم قیمت دارد؛ اما قیمت مدل‌های پرفروش آن بیش از ۱۰۰ هزار تومان است.
در نهایت محصول اصلی دانش‌ آموزان و دانشجویان کیف کوله پشتی است که انواع ساده و معمولی آن بین ۳۰۰ هزار تومان تا نزدیک به هفت میلیون تومان قیمت دارد. البته قیمت کوله‌پشتی لپ‌تاپ که بیشتر مورد استفاده دانشجویان است، از حدود ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و قیمت گران‌ترین کوله پشتی لپ تاپ به بیش از ۲۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب